åkning i hälsingland?

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Hoppas de kommer mycket folk, ett tips är att ta med rejält med kläder. Brukar kunna vara riktigt bitigt i Januari.
Boka boende i god tid om ni ska övernatta.
Fler ställen att bo på i Hassela:

http://www.hasselavandrarhem.se/ - beläget mitt i byn med ca 200 meter till mack och 100 meter till affär.

http://www.franshammarskraftstation.se/ - En gammal kraftstation som byggts om till Bostad och vandrarhem, lite längre till mack och affär ca 2,5 km men nära till skoterled.

Ett annat tips är att kolla blocket.se då en del som hyr ut stugor annonserar där.

http://www.stugknuten.com/stuga.asp?stugid=4734 - här har ni ett kanonboende om man vill ha nära till fin skoteråkning utan leder. Ca 2,5 mil utanför Hassela mitt i skogen :)

Imorron öppnar två sjöar för fiske i Hassela, Häggsjön och Flottsjön.
Isarna är inte bra men de ska gå att gå på efter land å en bit ut iaf.
Ska ut å blöta en krok så skriver jag sen hur tjock isen är där jag var.
Finns ju inga garantier men det bör ju ge en fingervisning hur isarna häromkring ser ut iaf :)

Mvh Erland

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Fiskade i snöstormen idag och isen var ca 25 cm, 15 av dessa var fruset slask å 10 hård bra is.
Inget vatten på isen där jag var men jag pratade med en som varit å fiskat upp mot Kölsjön och där va isen sämre.

Så de är fortfarande sådär med isarna.
Kör försiktigt om ni kommer å åker :)

Mvh Erland

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
11-13 Januari är det Baconberra..

Farsan var ner på Hasselasjön idag. Först var det snö, sen tunn i två lager sen kärnisen. Det var tre varv med pimpelborren sen var det hål i kärnisen...

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Funderar på att åka till hassela över dagen och stilla körbegäret. Har aldrig varit där. så är det någon som vet vart man kan parkera och lasta av. och åt vilket håll man ska åka. vet att isarna är taskiga där.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Japp Kölsjön är snösäkrare, vad gäller leder så har jag ingen aning om hur de ser ut där uppe.
Efter senaste snöfallet blev det blött på de isar jag har koll på iaf så sjöar bör man hålla sig ifrån.

Om du åker från Ånge så kör du väl via Torpshammar, Kilen osv?
Brukar finnas vägskäl, mötesplatser mm som man kan ställa sig vid.
Så länge det är helg så brukar det man inte vara i vägen.
Se till att stå så att eventuella skogstransporter kommer förbi bara :)

Sen att låta bli att ligga på halva vägen/halva diket skulle nog dom som plogar uppskatta.
Träffade en plogbilschaufför i helgen som va illröd då han fått chansa hela vägen mellan Norrhassel och Hassela då någon kört ner i princip varenda plogpinne med skoter och suddat ut dikeskanten helt.

Redan före Kölsjön borde de va fint att åka om ni inte vill köra hela vägen ner.
Korpåsen tex, där borde de gå att få plats på vägkanten med bil å släp.
Inga leder, men en hel del hyggen mm.

Lycka till :)
Mvh Erland

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Okej, ja vi kommer över Munkbysjön, Kilen.
Vi kommer nog vara minst 2 bilar med släp iallafall och om det finns leder eller inte spelar ingen roll för vi hade inte tänkt köra på dom iallafall.

Om vi åker till kölsjön då finns det något ställe vi kan sikta in oss på i stället för att irra runt typ någon kraftledning fina myrar eller någon fin bergtopp att bestiga. Någon som vet ungefär hur mycket snö det är där?

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Enligt farsan så var det dåligt med snö uppåt Kölsjön i helgen, han sa att det var mera snö uppåt Malungen. Men du kanske ska lyssna på EJakobsen, han kanske vet mer än mig eftersom jag inte har varit i Hassela i vinter.

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Om vi åker till Hassela då. finns det några roliga ställen man ska åka mot. vart ska man lasta av och parkera? på Ski resort? Och vart kör man sen då :p ingen av oss har varit i Hassela förut.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Som sagt så vet jag inte hur det ser ut med leder och så nu men visst kan ni utgå från skidbacken, där finns ju stora parkeringar med.
Lederna där runt borde vara uppkörda men kan inget lova.

Annars precis som Erixson skriver så kan det vara mer snö på Malungen då det ju snöat mer åt kusten, men där åker jag aldrig skoter så där vet jag inget annat än att kraftledningsgatorna är breda och fina :)

Men kraftledningsgator finns det ju strax före Kölsjön oxå och dom är röjda i höst så där går det oxå fint att åka.
Ni får nog välja plats när ni åker bil, ser det inte fint ut på Kölsjön så åk vidare ner mot Skiresort eller Malungen.
Mvh Erland

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Okej. ja jag kollade på kartan och hittade kraftledningen som är strax innan. ja det blir nog som du säger vi får se när vi åker ner på lördag. tack för svaren ;)

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Sjön som är norr om vägen där kraftledningen är(den strax väster om Kölsjön alltså) är känd för att vara lömsk så den skulle jag vara försiktig om jag korsade nu när alla isar är lömska.
Om ni följer kraftledningen norrut från den sjön så har ni längre att åka på utan farliga vattendrag, söderut är det en två åar nere i en svacka med ca 500 meters mellanrum.
Lycka till.

Bara för att inflika så sköt jag en fin älgoxe nu i höst bara 150 meter söder om Kölsjövägen i den kraftledningen :)
Mvh Erland

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Träffade tre som hade kört från Njurunda igår å dom sa att de va mycket bra före.
Så de är nog bara att åka för allt vad tygen håller :)

Dock hade de märkt att de va vatten på isarna här å där, de va nog tur att dom inte visste hur dåliga en del isar är...
Tänk på säkerheten :)

Mvh Erland

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Erland, kraftledningen som går från kölsjön å upp till stöde, är de den du menat som är röjd? som skoterleden går på första biten upp mot ulvsjö? MVH nilas

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Var uppe en sväng idag i Hassela och körde, riktigt fint puder att åka på men dock så var man nere i lingonriset rätt snabbt.
Var aldrig upp på kölsjön men var upp till stakholmen som ligger 1 mil före kölsjön sett från Hassela och där var det ungefär likvärdigt med Hasselabyn, ev lite mindre.