äter tändspolar! hjälp

henkeeeh

Välkänd medlem
8 nov 2009
188
0
6
långshyttan
Tjena det är så att min yamaha exciter käkar tändspolar, om jag köper en ny går han bra ett tag ca 2tim, sen får han bara gnista på ena kabeln, köper en ny och har gnista på båda. kör i ca 2tim sen har den bara gnista på ena kabeln har köpt en massa nya tändhattar 3 tändspolar, inget hjälper.

kan det vara nått med cdi'n?

MVH Henrik
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det här låter skummt, det är ju bara en spole med två utgångar.
Kolla alla kablar och jordningar hela vägen ner till statorn.

Sen så kan du prova med en annan spole, ta en universal från någon skoter som har CDI och prova om det blir bättre.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
På din maskin så styr CDI:n bara en utgång, så båda cylindrarna tänder samtidigt, det vill säga den bryr sig inte om vilken cylinder som borde ha gnistan just då, utan båda får den.
Så det är inte CDI:n om den går på en cylinder, det verkar inte troligt.
Jag satsar mer på en tändkabel, har du bytt dom ?
Eftersom du har bytt spole och tändhattar (och stift antar jag) så skulle jag byta tändkablar.
Tändkablar har en viss resistans i sin isolering, och denna försämras med åldern.
M.V.H
/Tobias
 

henkeeeh

Välkänd medlem
8 nov 2009
188
0
6
långshyttan
Hej.
På din maskin så styr CDI:n bara en utgång, så båda cylindrarna tänder samtidigt, det vill säga den bryr sig inte om vilken cylinder som borde ha gnistan just då, utan båda får den.
Så det är inte CDI:n om den går på en cylinder, det verkar inte troligt.
Jag satsar mer på en tändkabel, har du bytt dom ?
Eftersom du har bytt spole och tändhattar (och stift antar jag) så skulle jag byta tändkablar.
Tändkablar har en viss resistans i sin isolering, och denna försämras med åldern.
M.V.H
/Tobias
när jag köpte en ny tändspole så följde det med tändkablar varjegång.

MVH
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Ok, då kan vi utesluta det med tändkablarna.
Det som känns märkligt är att den går bra när du har bytt till en ny spole ?
Har du provat att byta tillbaka till en av dom gamla tändspolarna ?
Jag tänkte mest på att man då kan utesluta om felet uppstår i själva tändspolen, eller om det kommer från svänghjulet.
Är det alltid samma stift som saknar gnista ?
CDI:n matar tändspolen med en relativt hög spänning, och innehåller även kondensatorer som kan lagra energi.
Jag försöker att klura på vilket felsymptom man skulle kunna få om den ena kretsen i CDI:n är felaktig (du har två likadana kretsar i den när du har två cylindrar).
Men det är märkligt att det skulle förstöra tändspolen, jag tycker däremot att man skulle kunna få för låg tändspänning till spolen.
Som sagt var skulle det vara intressant om du bytte tillbaka till en av dom spolarna som du bytt, och om den fortfarande inte går bra då, så måste det finnas en defekt antingen i CDI:n eller i spolen innanför svänghjulet som matar CDI:n, för det känns osannolikt att flera spolar går sönder med jämna mellanrum.
Ett intressant problem i alla fall, och jag tror att du löser det, men man skulle kanske behöva lite prylar att prova med.
M.V.H
/Tobias
 

henkeeeh

Välkänd medlem
8 nov 2009
188
0
6
långshyttan
Ja kan testa med en gammal spole är inte säker om det är samma kabel hela tiden har inte tänkt så mycket på det. Hoppas det är cdi'n, blir drygt om jag lär riva ner en massa skit. Förresten hittar ingen cdi till yamaha exciter vet du nån sida som säljer.
Är väldigt tacksam att du engagerar dig!!

MVH
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Ingen fara, det är bara intressant och lärorikt att felsöka.
Det finns i alla fall en CDI på blocket nu ser jag:
http://www.blocket.se/pitea/91_as_Yamaha_Exciter_II_skrotas_29908796.htm?ca=1_3&w=3
Det kan vara värt ett försök att byta den.
Om felet ligger i spolen innanför svänghjulet så tycker jag att det borde vara konstant, det vill säga inte bli bättre för att du byter tändspolen.
CDI:n innehåller ju trots allt elektronik som kan få olika egenskaper om den utsätts för värme eller fukt.
M.V.H
/Tobias