är det svårt att ställa variatorn

phazer 480

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
jag har nu inslagvarvet på ca 3500
o så kommer allt vid 4500
mo efter det så händer det inget.
det verkar vara så allt kommer då o inget på slutet.
är det att ställa om varoatorn.
jag har en phazer 480 års 85


 

skoterjensus

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
sundsvall sverige
RE: är det svårt att ställa variato

[Uppdaterat: Senast editerat den 01-Jan-04 kl 03:37 PM (CET)]konstigt min händer det ingeting från början med men vid högre varv så kommer den som ett skott

 

phazer 480

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
RE: är det svårt att ställa variato

jo men den drar ju i väg men men är som allt kommer i motten sen händer det inget på slutet
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: är det svårt att ställa variato

En kompis till mig hade en phazer och den var också så att den gick bäst i starten.
Han hade otroligt lågt inslagsvarv, bara strax över tomgången, och ändå sög den iväg värre än SRV:n jag hade samtidigt, som jag minns det så var den värre än wildcatten jag har nu också, just när varitorn nöp ihop alltså.
Jag vet inte exakt vad det berodde på men det måste ju nästan ha varit en kombination av att motorn har ett väldigt bottendrag och att variatorn nyper åt hårt direkt...

Kanske p.g.a. det här så var den också väldigt slö när man fått upp farten, över 50km/h kändes det knappt att man tryckte in gasen vilket var tvärt emot SRV:n som jag hade att jämföra med.

Det här hjälpte väl kanske inte så mycket men det är nog inget felinställt på din skoter, man kan ju inte få allt ur en så liten motor så därför har väl yamaha satsat på bottendrag vilket känns rätt med tanke på modellens inriktning...
Någon som kan mer om motorn och variatorerna vet kanske vad du ska göra för att få den som du vill!
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
RE: är det svårt att ställa variato

Du behöver nog bara renovera variatorerna. Fräscha glidklackar och bussningar kan göra underverk på en gammal variator. När sekundären kärvar och fjädrarna förlorar sin spänst så orkar den inte hålla emot motorvariatorn och det växlar upp alldeles för fort. Samma med primären, om fjädern är trött växlar den på för mycket.
 

phazer 480

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
RE: är det svårt att ställa variato

men grejen är att allt är nytt i variatorn när jag köpte den.
men efter det så har den inte gått att köra på full gas.
jag ska prova att byta rem på den i morn sen ska man prova om den går bättre
 

phazer 480

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
RE: är det svårt att ställa variato

det var remen som var dåligt nu går den som ett skott .-)