Övertala mig!!

SamWise

Välkänd medlem
8 feb 2010
101
0
16
Lycksele
Håller på att sälja min nuvarande skoter för att testa nått nytt! ska ha mig en lössnömaskin för runt 100 000 och är öppen för alla förslag! Är absolut ingen märkes*** utan vill bara ha en riktigt bra, lätt, KRÅNGELFRI maskin

Just nu lutar de mest åt polaris pga att den verkar krångla minst och sägs va riktigt lättkörd.

ange fördelar samt nackdelar med det märket som just du tycker är det bästa alternativet!
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
utan att vilja dra igång nått väldskrig och bara för att säga vad just "jag" tycker...
för 100 papp går 2011 polaris bort och då är bara gamla rmk 600 kvar. riktigt fin om man klarar sig med en 600. fjolårets 800 tycker jag inte kvalar in i "krångelfri"
summit gillar inte jag personligen och deras 800 är ju inte heller direkt idiotsäker om du frågar mig... fast 600 e-tec verkar va helt okey.

yamaha phazer mountain är varken riktigt bra eller riktigt lätt. ganska rolig att smyga omkring med men nä... den går inte att jämföra med en riktig mountain.
nytro är en gris punkt. ;)
apex mountain hellre då. fast den får du inte heller för hundringen.

mitt val blir såklart en m8. men jag är catnörd å andra sidan.
får jag inte välja cat så blir det polaris. fast jag skulle tänka mig noga för innan jag köpte deras gamla 800.

flamesuit on? ;)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag sålde min Summit 600:a -10, just pga av att det inte räcker till. Mina vänner som har 800: or körde i cirklar runt mig.
Inte kul.

Mitt säkraste tips: En fin begad M8
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
En nytro mtx skulle jag satsa på...
4takt

idiot säker maskin...

Yamaha har den fördelen att maskinen kan väga 350kg men dom kan gömma all vikt och få den att kännas som 200kg:eek:s maskin...

4taktaren borgar för miljön (om man nu tänker sig den)
Den drar lite bensin
Stabilt byggd (jo visst för er riktiga nördar finns det inge just preffa org maskiner)
Bra garantier

Finns mycket kring yama jag tycker om...

Annars skulle jag valt en ski-doo
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om du vill ha skidorna i luften så får du skippa m8'an. Rotax 800 går bort pga alla problem. Polaris brukar ju vilja ha en del soppa men vet inte hur dom nyare är. Yamaha väger så är det bara. Skulle dock försöka få tag på en turbo yamma om man kör i öppen terräng. Smyga om kring och inte upp på dom värsta ställena summit 600...
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
jasså så m8an går inte att få skidres med? det var något nytt för mig. nä nu är jag extremt märkes nörd men M chassiet har funnits i många år så de har en riktigt bra motor plus att deras chassie är bra. nä vill man ha en driftsäker 2-taktare så är m8an valet jag skulle göra.
 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Jag har då inte haft några som helst problem med att lätta skidorna tillräckligt med m8an..

Min röst blir då helt klart m8. Bra skoter helt enkelt. Inte haft nå problem förutom OCTN som kan blinka ibland om det nu klassas som ett problem.
 

SamWise

Välkänd medlem
8 feb 2010
101
0
16
Lycksele
Yamaha är en bra skoter, men jag äger redan en xtx och vill gärna pröva nåt annat.

Många vurmar för M8 och det förstår jag, ett utprövat chassie och en bra motor, kanske den mest problemfria?

Men de finns ju en uppsjö av RMKs som har uppdaternat motorn så den fakiskt går bra eller summitar med fixade variatorer osv.
Så rent körmässigt då? Vilket är mest lättkörd, går hårdast, finast efter led (de lilla led man kör).
Lite körrecensioner tack=)
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Renegade BC 348cm matta som e 41 bred,nästan lika mkt matta i backen som en summit,funkar klockrent,inga problem vare sig motormässigt eller variatorer,går mkt bra efter led och bättre än somliga tror i lössnö,och dra lite bränsle
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
NEJ! har du bestämt dig för en lång så är det en lång du ska ha, inget mellanting. du kommer inte ångra dig om du kör mycket löst. en renegade är jättefin på en massa olika sätt men inte bäst på någonting. köp en M8 eller en rmk. punkt. och att yamaha skulle ha "trollat" bort vikten så den inte känns är snicksnack, jag har aldrig svurit så mycket som när jag är ute med polare och hans nytro i pudret..
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Jag skulle valt X-rs hillclimb körmässigt för dom pengarna dock är M8 kanske den felfriaste maskinen men för mig som kört XP i 3 år så går M8 chassit fetbort för mig, skulle vara som att gå tillbaka å köpa en rev-chassi summit tycker jag iafa!
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
ja inte vet jag..jag har kört både m8 och summit xp och summiten känns som en buss i jämförelse. jag måste däremot hålla med om att xp´n känns mer uppdaterad än m8, men rent körmässigt håller jag m8 högre. Rent objektivt=) jag kör ju rmk själv..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja, det är nog provkörning som gäller...
Personligen så gillar jag körställningen på Skidoo, vet att många inte kan med den.
M-serien som många gillar kan jag inte alls med, väldigt lättburkad men helt hopplös i övrigt enligt mig. Kan inte med en lodrät strystång som man får under hakan när man försöker svänga när man sitter ner. Skidorna vrider sig hälften så mycket av det man vrider på styret...
Ska bli kul att testa nya M-serien och se hur den känns...
De polaris jag testat (Assault -09, SWB Assault -11) är båda väldigt lättkörda. Lättare att bryta omkull än Freeriden.
-09:an går inte som den ska, 11-an går riktigt fint.
Skidoon har då iallfall en riktig pärla i 800 E-tec, en kanonmotor enligt mig...
Den motorn i Polaris chassi med Skidoos körställning skulle det bli om jag fick önska