Öppna lager på drivaxeln?

Psyknallen

Välkänd medlem
8 sept 2010
102
0
6
Gävle
Behöver lite råd!

Håller på att byta boggi i min gamla formula, när jag rivit allt så märkte jag att lagrena på drivaxeln sjöng på sista versen så därför beställde jag nya. På de gamla lagrena så är båda öppna på ena sidan, variatorsidan hade smörjnippel och kedjehussidan verkade vara smort av oljan i huset.

När jag tittade på de nya lagrena så var kedjehuslagret helt stängt. Ska det vara så, eller är det bättre att öppna ena sidan så det blir smort av oljan i huset? Läste nånstans att det finns risk för mer slitage då pga metallrester från drev och kedja.

Någon som kan ge lite klarhet?
 

Wiseco

Medlem
5 maj 2010
38
0
6
ingen riktig klarhet men har för mig att bla vissa gamla yamhas kör med tätad lager innåt kedjehuset, men tror de vanligaste är att ha lagret öppet och låtas smörjas av oljan. Att lagret skulle nötas av metallrester är nog inte nått stort slitage, jag skulle rengöra kedjehus drev och kedja och byta olja så rullar du många mil med öppet lager...
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Bytte förra året på min Grand touring -97 fick också stängt lager på kedjehuset satte dit det hörde med en som repar ski-doo sa dom brukar montera så nu mera. men annars kan man ta bort tätningen innåt sa han om man vill.
 

Psyknallen

Välkänd medlem
8 sept 2010
102
0
6
Gävle
Orkade inte pilla med lagret, så satte dit det helförseglat. Är ändå en gammal skoter, så den rasar nog innan lagret gör det :)