Önskar köpråd på 4-takts Yamaha.

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Jag blir mer och mer sugen på att köpa mig en 4-taktare för att slippa avgaslukten efter en dag på skotern, så då har jag kikat lite grann på främst Yamaha RX1 som har kommit ner på en vettig prisnivå (runt 50000 men gärna lägre, har sett för 35k oprutat på Blocket).

Det är mestadels ledkörning jag är ute på men det är ju en fördel om man kommer fram även i ospårad terräng.

Funkar det att åka två vuxna på den?

Jag behöver inte de 144hk som RX1 har, så finns det andra vettiga maskiner med mindre effekt så mottager jag gärna tips på sådana också.

Har dessa maskiner insprutning eller är det förgasare som gäller?
Några årsmodeller man bör akta sig för?
Vanliga fel?
Kan man serva själv eller är allt special så den måste lämnas in? (Jag är erfaren bilmek).

Denna tråd skulle väl ha hamnat under "KÖPRÅD" men den forumdelen hittar jag inte nu efter uppdateringen?

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Jag kan varmt rekommendera en RS vector, 120hk, lite lättare än rx1 + att den drar mindre soppa (min har dargit ca 1,5 vid ganska hård körning). Har dock inte kört rx1 så jag kan inte säga vad som skiljer dem åt i körbarheten men skulle tro att vectorn är lite lättare pga vikten. Ska tilläggas att jag aldrig haft några problem med vectorn, iofs bara att tanka och köra som de flesta yamaha :becky:

Några kända uppdateringar

-06 högre dyna
-07 nytt chassi (deltabox 2), monochockboggin,insprutning ?

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Jo jag har tittat på några Vector också och såg något som heter RS vector ER SP med Öhlinare i framvagn och lite annat som verkar intressant. :)

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
ER SP är ju den "värsta" vectorn, jag har en sån som jag har förlängt till 345 + slp skidor och jag är jätte nöjd.

Rage och warrior är hybrider med 345 mattor.

Rage = 345 (3 cyl vector)

Warrior = 345 (4 cyl rx1)

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Tjenare!

Tänkte bara posta några små förklaringar;
Från år 2006 och uppåt fick RX-1an en rejäl uppgradering.
Chassiet uppgraderades vilket gav en behagligare körställning, sittandes som stående.
Motorn fick insprutning vilket medgav med säkert massor med detaljer i motorn 150hk från ~140hk
Snöskotern fick namnet Apex.
Apexen finns som kort (307cm band), halvlång/hybrid (345cm band) och som lång/mountain (411,5cm band och 40cm brett istället för 38cm).
Till denna finns en extra dyna att sätta dit så passagerare får ryggstöd osv.
-
RS`en;
(Vector, Rage, Venture & Vector Mountain) är 3cyl och har förgasare.
Den är något lättare än Rx-1an och även Apexen om jag inte är ute och cyklar.
Den fick vid år 2006 en högre och bättre dyna vilket gjorde körställningen/ergonomin bättre.
Till denna finns en extra dyna att sätta dit så passagerare får ryggstöd osv.
-
Nytro;
Nytron är en upphottat RS motor med större volym och instprutning med ca 10hk mer.
Helt nytt chassie jämnfört med tidigare nämda.
Lättaste 4takts sportskotern från Yamaha över 500cm3.
Finns i alla längder, kort 307cm, halvlång 365cm, Mountain (388cm på årmod 2008-2009) årsmod 2010 är 411,5cm lång.
Mig veterligt finns ej dubbeldyna att få till denna.
---
Dessa skotrar går att skruva i själv för att utföra tex säsongs service ( olje + oljefilter byte osv).
Finns dock fina skotrar klar från "fabrik" som är gjorda för 2personer så som Venture i olika motor storlekar och matt längder.

Hoppas det hjälpte något och att du orkar läsa igenom det ;D