Åtsittande variator

allden

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Sekundärvariatorn på min skoter (polaris 500) sitter som gjutet när man försöker demontera den. Efter att ha avlägsnat centerbulten till variatorn går det inte att göra så mycket mer, den sitter stenhårt fast. Dessutom kan jag tillägga att skivorna på sekundärvariatorn är mycket svår att sära på. Dvs det är nästan omöjligt att rotera skivorna åt motsatt håll för att få sekundären att öppna sig.

Har någon ett tips på hur man ska gå till väga?
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
...

Prova värma lite lätt på variatorn kring axeln med gas, gasol eller varmlufts pistol.


Man ska alltid smörja lite fett på sekundäraxeln när man har lös variatorn, då uppstår inte detta problem...

/Anders
 

Hajakz

Välkänd medlem
1 jan 2000
166
1
18
Östersund Sverige
Känner igen problemet

På min ZR 600 var det lika, efter många turer fick jag ta lös variator o axel från skoter och sätta den i en press. Efter att ha värmt med gas o pressat med 15 ton lossnade den! Hoppas du slipper det.
 

dysse

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
klarade mig med 5.5 ton släggslag !!

exakt likadant med min 98:a .. byggde en avdragare som jag bultade dit istället för rulllocket,drog till bultarna flög ur !!!
efter 5.5 ton och gas ställde jag mig på bänken
slog men en slägga på pressen ! då small de till !
 

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
Hehehehe

Ja ibland så kan man ju ha otur......vill man inte ha det så kan man ju alltid ta av å smörja emmellan åt....