Återförsäljare & skoterklubbar

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
Hej! sitter och blir lite förbannad över hur få som är med i en skoter klubb igentligen!
Tycker ÅF borde "höjja" priset på 200;- på skotern när dom säljer den och hälsa dom välkommen i den lokala skoterklubben.
Är man medlem och får hem papper ibland och engång per år får en räkning på 200:- så kan man betala den! eller vissa skulle då göra det,och då skulle antalet medlemmar öka kraftigt! I Umeå bor det ungefär
115 000 personer.
Finns otroligt mycket skotrar här omkring men 128 medlemmar.

vet inte HUR många skotrar som dom säljer men gissar på iaf 100st runt om umeå så på 3år borde det bli en liten höjning på medlemmar! :blink1:

Vet ni om det är nån som har ett sånt här "samarbete" mellan klubbar och återförsäljare?
Måste nog in på lite handlare och höra vad dom tror om detta! :becky:
 
E

ejwbegysv

I Gördalen är det ca 20 boende, ca 300 st medlemamr i klubben :)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Man kan ju tycka att handlaren borde sponsra den lokala klubben per maskin dom säljare. Om det inte fanns några leder så lär dom inte heller få sälja några maskiner.
 

Tranan

Aktiv medlem
1 dec 2008
70
0
6
Kalix
Men dom motiverar det oftast med att dom inte säljer bara skotrar lokalt, här hos oss iaf.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Just i Umeå så är snålheten bara en del av problemet många här har ju skoter men kör i fjällen och då betalar man (förhoppningsvis) medlemskap i klubben där man kör

Så är det för mig själv, har skotern i Umeå men inte kört en enda meter här dels pga snödjupet och dels av vad jag hört om ledunderhållet

99% av körningen sker i Arvidsjaur där jag också är med i assf

Skulle jag någon gång börja köra här i umeå skulle jag självklart bli medlem här också
 
Last edited:

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
I Umeå bor det ungefär
115 000 personer.
Finns otroligt mycket skotrar här omkring men 128 medlemmar.

vet inte HUR många skotrar som dom säljer men gissar på iaf 100st runt om umeå så på 3år borde det bli en liten höjning på medlemmar! :blink1:

"UMEÅ Reg. 5 766, Avst. 4 282, Totalt 10 048"

Det är är de siffror som finns när det gäller enskilda kommuner. De är från 2006, så antalet lär ju ha ökat sen dess.

Uppgiften är hämtad här; http://www.bd.lst.se/publishedObjects/10009701/070818.pdf

/Janne Sund
 

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
Ja med 10 048st skotar blir det riktigt pinsamt när man ser antalet medlemmar. fast å andra sidan när man ser vilka leder som finns och att man inte får svar från nån i skoterklubben när man mailar förfrågningar till dom kanske det är konstigt att det finns medlemmar =)
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Å andra sidan så skulle väl klubben kunna bjuda alla som köper en ny skoter på det första årets medlemskap.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ja med 10 048st skotar blir det riktigt pinsamt när man ser antalet medlemmar. fast å andra sidan när man ser vilka leder som finns och att man inte får svar från nån i skoterklubben när man mailar förfrågningar till dom kanske det är konstigt att det finns medlemmar =)
Just det där är ett problem, mycket av de hemsidor, mailadresser som finns är gammalt från den tiden då alla skulle ha hemsida, forum osv.
Jag mailade alla klubbar som finns reggade under Snofed som medlemmar angående möjligheten att här i forumet lägga upp sin klubb och det syns ju hur många av alla 140 eller vad det nu är för antal hos Snofed som gjort det.
Många lever nog ett tryggt förvaltande liv utan en tanke på utveckling eller att göra något offensivt för "kunden" dvs medlemmen eller blivande medlemmen, så är det i Sverige, turistnäringen hade samma bekymmer för 10-15 år sedan men nu har de insett att man kan samarbeta, även inom samma län och alla vinner på det.

Å andra sidan så skulle väl klubben kunna bjuda alla som köper en ny skoter på det första årets medlemskap.
En sund tanke, bjuder man alla som tar förarbevis samt alla nyköpare på ett medlemsskap så har man en adress och ett år/säsong på sig att bevisa värdet av medlemskapet, man får i alla fall rätt att komma med konstruktiv kritik på t ex leder som medlem vilket man inte har rätt till om man inte är medlem
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Just det där är ett problem, mycket av de hemsidor, mailadresser som finns är gammalt från den tiden då alla skulle ha hemsida, forum osv.
Jag mailade alla klubbar som finns reggade under Snofed som medlemmar angående möjligheten att här i forumet lägga upp sin klubb och det syns ju hur många av alla 140 eller vad det nu är för antal hos Snofed som gjort det.
Då har du nog mailat en hel del gamla adresser också för inget mail har dykt upp hos oss i Robertsfors Skoterklubb i alla fall. Våra kontaktuppgifter hos SNOFED är aktuella och vi har ett eget forum på vår hemsida som är väldigt aktivt så vi har inte sett behovet att ha ett forum även här.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Då har du nog mailat en hel del gamla adresser också för inget mail har dykt upp hos oss i Robertsfors Skoterklubb i alla fall. Våra kontaktuppgifter hos SNOFED är aktuella och vi har ett eget forum på vår hemsida som är väldigt aktivt så vi har inte sett behovet att ha ett forum även här.
Det var nog både på Snofed samt www.skoterklubbar.se som jag sökte mailadresser på, vet inte hur maileriet egentligen sorterar då jag fick tillbaks väldigt många som "olevererbara" pga obefintlig mailadress.

Forum här, nej nej det är ju inte alls tanken heller, om lite allmänna uppgifter med kontaktpersoner, aktuell länk till hemsida klubbforum osv finns här är det enklare för den som planerar en längre tur att hitta rätt och det är ju det som internet är till för , interaktivitet i olika former och i vårt fall, utveckla skoteråkandet till den nivå den förtjänar att vara på.

Skriver någon till exempel om en trevlig tur med grabbgänget från Skellefteå via Umeå-Nordmaling och en inlandsväng på hemvägen så skapar det intresse både regionalt och på det lokala planet, läsaren kan snabbt i skoterklubbsdelen konstatera att vad tusan!, det finns ju en skoterklubb där jag bor!, man kanske skulle bli medlem.
Det varierar ju mellan olika orter men de flesta skoterklubbar för en rätt anonym tillvaro lokalt, det finns undantag visst men alla ska ju lyftas fram via olika vägar så den delen av skoteråkare som inte betalar en hundring eller två (de är ju den större delen som det går att se i statistiken ipublikationen "Terrängkörning i Svenska fjällvärlden" som Janne sund lagt nedan) faktisk ser att någon gör jobbet på de leder jag nyttjar ibland istället för att tro att de bara finns där som "ens egen privata crossbana".

Alltså, inte på något sätt ett nytt forum för de som redan har utan ett sätt att lyfta fram klubben mer om man nu vill ha trafik utifrån på sina leder.

Sedan är det ju inte alla som vill, av anonymitetsskäl mm vara aktiva på lokala forum och där kan många goda ideer tappas bort tror jag.

Kollar du av statistiken på ett lokalt forum är andelen "läsare" många gånger större än inloggade och aktiva så alla sätt och vägar att lyfta fram klubbar är bra för utvecklingen, törs inte folk göra sig hörda ena vägen så kanske de törs den andra, hursom bättre än att muttra bakom ryggen.
 
Last edited: