Återförsäljare i Kiruna

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Jo det vet jag, ska ringa till han i porjus och fråga om han servar maskiner som inte är köpta där. Har dock hört att han inte vill göra det. Handlarn i gällivare vill jag inte något att göra med, därför jag undrar :)
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Finns det någon fungerande service av Arctic i Gällivare?
Har ringt dit flera ggr. men bara mötts av tel.svarare och talat in meddelande men heldött från det hållet ingen respons. Så har gett upp.

Sent from my LT25i using Tapatalk
 

Brännare1

Semi PRO sledder
24 jun 2013
23
0
0
gällivare
Har min på service där nu (järnhuset), dåligt organiserat kan man lugnt säga. Hade bokat tid måndag 13e januari. tisdag den 21a var den fortfarande inte klar. vet förresten inte om den är klar nu heller. Får man undra varför du inte vill lämna dit den?
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Lämnade in exets skoter där i onsdags den 15/1. Den skulle vara klar dagen efter, svängde förbi där på fredag och såg att den inte hade rört sig en meter.

Då skulle jag återkomma på måndag med släp, då skulle den vara klar, det var den inte, jag skulle återkomma på tisdag med släp, då var den inte heller klar, och igår slutade det med att killen som driver stället stod och frågade mig vilken skoter det var och vad som skulle göras på den (150 mila service ) var tillslut och pratade lite med mekanikern som skulle fixa den på en gång så vi får väl se imorgon, dom har då inte hört av sig så tvivlar på att den är klar.

Hade dock aldrig släpet med mig dit eftersom jag anade hur det skulle sluta.
Sen är ju inte kundservicen den bästa heller, möjligen att ägarn till företaget kan vara hyffsat trevlig ibland.
 

Brännare1

Semi PRO sledder
24 jun 2013
23
0
0
gällivare
Hämtade min igår (fredag 24e), den hade då varit där i 10 dagar (150mila service och uppdatering). Och när jag bad om nyckeln till skotern kunde ägarn inte hitta den, det fanns ingen annan där för tillfället så han fick ringa runt till en massa olika folk och fråga efter nyckeln. Och eftersom det var så kallt och han inte kunde hitta nyckeln så tyckte han att jag skulle lämna kvar skotern där över helgen och komma och hämta den när det blivit mildare. Jag tyckte inte likadant, fick lyfta upp skotern på släpet och när skotern var lastad då hade han hittat nyckeln.. blir ingen mer service där kan jag säga
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Nä han är förvirrad av rang, men inte direkt otrevlig ändå, brukar gå att få lite rabatt av honom :)

Någon som lämnat in sin maskin till dom i porjus?
Dom är ju auktoriserade återförsäljare men deras "verkstad" är tydligen hemma i nån snubbes garage, så känner mig lite tveksam till det också.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Njae. Nu har väl Järnhuset tagit över försäljningen från Maskin & Transport. Men det är samma kille som driver båda företagen.
Så har jag tolkat det iallafall.
Och affärn ligger ju kvar på samma ställe så att slarva bort nycklar och knappt veta vilka maskiner som ska in på service och vilka som är till försäljning är inte okej.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Dom är ju auktoriserade återförsäljare men deras "verkstad" är tydligen hemma i nån snubbes garage, så känner mig lite tveksam till det också.
Hela "soppan" med arctic i malmfälten (norrbotten?) verkar liksom aldrig ta slut. När relativt ekonomiska starka och kunniga människor inte får till det så vet jag inte var problemet egentligen ligger? Om man nu tappar bort nycklar eller annat så beror det inte på okunskap. Problemet är att personerna håller på med annat mer vinstgivande. Man har helt enkelt inget intresse eftersom det inte ger nåt tillbaka. Skall man få det att gå runt så krävs det stampat jordgolv i en ladugård med noll i kostnader. Eller repa i morfars garage.

Det Håller liksom inte att åka 60 mil för att serva sin maskin. Svaret på frågan är, nej det finns inget i Kiruna. I Gällivare driver de järnhandel och åkeri istället. Luleå har väl bytt någon gång de senaste åren. Varför är det svårt att äga arctic i norra Sverige?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hela "soppan" med arctic i malmfälten (norrbotten?) verkar liksom aldrig ta slut. När relativt ekonomiska starka och kunniga människor inte får till det så vet jag inte var problemet egentligen ligger? Om man nu tappar bort nycklar eller annat så beror det inte på okunskap. Problemet är att personerna håller på med annat mer vinstgivande. Man har helt enkelt inget intresse eftersom det inte ger nåt tillbaka. Skall man få det att gå runt så krävs det stampat jordgolv i en ladugård med noll i kostnader. Eller repa i morfars garage.

Det Håller liksom inte att åka 60 mil för att serva sin maskin. Svaret på frågan är, nej det finns inget i Kiruna. I Gällivare driver de järnhandel och åkeri istället. Luleå har väl bytt någon gång de senaste åren. Varför är det svårt att äga arctic i norra Sverige?
Är det inte KGK som är det stora problemet då? Verkar ju väldigt besvärligt att få igenom grejor på garanti som helt självklart skulle vara en garantigrej hos något annat märke. Misstänker att det på så sätt bli väldigt mycket stök att hålla på, att man får lägga onödigt mycket tid på saker som inte ger så många pengar tillbaka.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Är det inte KGK som är det stora problemet då?.
jo, jag tror det.. Kört arctic i några omgångar och var väl nöjd med maskinen. Hade några fall av ärenden där KGK inte beviljade garanti. Handlaren löste det själv men, tror inte han tjänade några pengar på mig? Är det bra för oss åkare?

Kör polaris nu. Är det bättre? Jo, faktiskt- inte mycket men lite bättre. Fått byta kolvar och a-armar men, va fan- RMK:n gör mig till en bättre chaufför och jag kör nu på helt andra ställen än tidigare och jag kör inte lugnt. Klart det går sönder. Handlaren verkar trevligare och det beror kanske på att han tjänar bättre ? Som skoterägare lär man sig att vara lite luttrad. Tolka det på ett roligt sätt :)
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Ställer frågan igen, någon som handlat/ servat hos porjus allehanda? Dom är ju auktoriserade och verkar trevliga, men känns lite suspekt när deras verkstad är hemma i någon killes garage och endast kontant betalning gäller.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Har nog ändrat uppfattning om porjushandlarn nu. Hans garage var ju en fullutrustad verkstad som var både större och mer välordnad än järnhusets verkstad :)
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Låter ju bra det. Man måste ju börja nånstans, Jokkmokkarna har en tendens att vara nog så ödmjuka..