Åtdragningsmoment mxz 800 x 05

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Nu ska jag tillbaka med motorn igen efter haveriet. Kan meddela att packboxen var TOTALT slut så det medgjorde att den har dragit tjuvluft där så vänster cylinder nypit.
Men nu till frågan, Har någon åtdragningsmomenten på Topp, cylinder och grenrör? Samt vilken ordning bultarna till toppen ska dras?

Har sökt och hittade ett ämne där det stog Generella moment till ski-doo och lynx. Men vill vara på den säkra sidan.
Ska sätta ihop den imorgon eller fredag, så vore tacksam om någon sitter på informationen vill dela med sig:beer:

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Som sagt har LÄST den flera ggr. Men det jag ville veta var om dessa tabeller häller MIN skoter. Samt hur man drar toppen finns flera exempel på det på den tråden. Det jag ville veta var VAD som gällde min maskin och framförallt vilken ordning jag ska dra bultarna till toppen!

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Aldrig momentdragit en pryl på en skoter.

Inget har lossnat eller felat p.g.a min åtdragning.
Dra på känn bara och korsdra toppen så gott det går.
Efterdra efter att du kört den varm.

4

426H

Kastade ett öga i shop-manual:en och där står det att cylindrarna skall dras med 40 Nm om tet är M10 eller 29 Nm om det är M9. Toppen skall dras med 29 Nm. Först dom fyra mittersta bultarna i kors därefter vänstra topphalvans mellersta bultar följt av högra topphalvans mellersta bultar och slutligen dom två bultarna längst ut till höger följt av dom två bultarna längst ut till vänster. Är i fjällen och har inget internet på datorn annars kunde jag postat en bild. (sitter och knappar på mobiltelefonen). Övriga bultar har inget specat moment så där kan du använda dom generella momenten. Glöm inte loctite 243 på bultarna till grenröret!