Åtdragnings moment variatorer

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Tjena!

Nu har jag haft lös och renoverat båda variatorerna på min renegade 800R 2010 men kika runt lite för åtdragnings moment nu när de ska tillbaka på skotern å desto mer jag sökte desto mer olika svar får ja?!

Stämmer det att primären dras 125nm?

Sekundäraxeln i kedjehuset 22nm?

Tacksam för svar!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om man ska vara petig så borde man egentligen anpassa momentet efter om skruven är torr eller smord också. Om man drar med 120 Nm när allt är torrt så kan det ge samma förspänning i skruven som kanske 80 Nm då gängor och skalle är smorda med molyfett. Det blir olika friktion i gängorna beroende på om skruven är "svart", metallblank eller galvad, osv osv.

Man ska också passa sig för felaktiga omräkningar mellan amerikanska och metriska enheter.

Många tillverkare - jag vet dock inte hur det är med Bombardier - verkar inte heller vara så noga med att allt blir rätt i sina verkstadshandböcker. Jag håller för tillfället på med en bil där det är genomgående i verkstadshandboken att det står helt andra momentuppgifter i löpande text än i tabellen med åtdragningsmoment i slutet av varje kapitel. En del exakt likadana skruvförband har olika åtdragningsmoment på olika modeller av samma märke (t ex skruvar för glidpinnarna i identiskt likadana bromsok, på ett ställe står det 15 Nm utan tolerans och på ett annat ställe står det 22-30 Nm).
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Något jag VET gör skillnad är temperaturskillnader. Vad du än gör så se till att variator och vevaxel är nära varandra i temp innan du drar ihop dom. Har du varit inne i värmen med variatorn och skotern står ute i kylan och så går du bara ut och smäller dit variatorn och drar 120Nm så kan det vara sista gången den variatorn gick att dra loss med en avdragare!

En enda snöflinga på vevaxeltappen kan även det ställa till det för dej, den kommer orsaka en rosfläck som även den kan göra att du sliter ditt hår nästa gång variatorn ska loss. Torka alltid båda konorna med T-röd eller motsv det sista du gör innan du sopar dit variatorn.