Åkersjön-Storjola-Tärnaby-Vilhelmina-Åkersjön?

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Hallå!

Vi är ett gäng grabbar som ska åka en resa på skoter. Vi har funderat på flera olika rutter och har tre förslag

Åkersjön-Storjola-Tärnaby-Vilhelmina-Åkersjön?

Åkersjön-Kittelfjäll-Tärnaby-Vilhelmina-Åkersjön

Åkersjön-Kittelfjäll-Tärnaby-Storjola-Åkersjön

Vilken är att föredra?

Hur långt är det mellan dessa ställen per skoter?

Eniro är ju inte mycket till hjälp i detta fall.

Är det bra leder?
 
Last edited:

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
mitt förslag är kungsleden från hemavan och uppåt :D vet inte hur långt eller vart men men..har hört att den är bra
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
har någon i gänget gps?
köp i så fall skoterledskartan så hittar den närmaste vägen

testade lite i programmet och fick till 978 km för åkersjön-kittelfjäll-tärnaby-vilhelmina-åkersjön.
 

joha

Medlem
7 feb 2008
28
0
1
Hur fan kan du vilja åka den sträckan på skoter?Skaffa ett liv för fan!!
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Låter trevligt det där:)
Finns ju bra boende i Joesjö mellan Tärnaby o Kittelfjäll och i Umnäs på skoterhotellet.
När hade ni tänkt att åka?
Ja mitt tips är oxå att skaffa skoterledskartan av Micke_N jag har den och den fungerar riktigt bra.
Mvh David
 

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Vi tänker åka v11. Vi har skoterledskartan men inte lyckats kolla upp det pga tidsbrist. Hur långt är det mellan åkersjön och kittelfjäll? eller vilhelmina åkersjön? Vi vill ju inte ha för långa sträckor första resp. sista dagen. Ett liv har jag redan och jag gillar att åka skoter.
 
B

Biosteel

Hur fan kan du vilja åka den sträckan på skoter?Skaffa ett liv för fan!!

men lol get a life FFS .. tycker bara att det är bra att folk kommer ut lite ist för att dö inne utan nått liv :)
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Jag skulle ha flera alternativ beroende på vädret. Är det låga moln med issnö på fjälltopparna är det mycket trevligare att åka i de fina dalgångar som finns mellan Åkersjön och Tärnaby.
Åkersjön-Kittelfjäll-Saxnäs (med övernattning på Saxnäsgården)-Tärnaby (kanske över Hemavan) är inte så tokigt. Finns några olika leder att välja.
GPS-kartan är bra men komplettera med ledkartor är mitt tips.
Tärnaby har en som kan köpas via turistinfon.
Vissa områden kan ledkartor laddas ned från nätet:

http://www.kdsk.se/Skoterledskarta.jpg

http://www.doroteaskoterklubb.se/

http://fjallsjossk.se/
 

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Fan. Trodde inte att det skulle vara så långt mellan Vilhelmina och Åkersjön. Vi ska ju åka 35mil bil sedan också. Dumt med en sådan tur på skoter samma dag. Om vi förflyttar oss och utgår från strömsund så blir det bättre. problemet som återstår då är den alldeles för korta sträckan mellan kittelfjäll och tärnaby. Någon som har ett förslag? Vi utgår från strömsund torsdag morgon och ska vara åter i strömsund söndag vid 17 tiden.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Det kan ju hända att det finns ngn kortare led mellan Åkersjön och Vilhelmina så att det går att få ner milen lite, alla finns ju inte med till 100% på skoterledskartan till gps:n det borde väl gå att kolla med de lokala skoterklubbarna.

Det går ju att köra en "liten" omväg mellan Kittelfjäll och Tärnaby, tex Kittelfjäll - virisen - matsdal - umnäs - slussfors- brånaberg - Ammarnäs - Tärnasjö - Tärnaby. Det blir ca 25 mil :) kanske kan vara lagom annars kan man ju lägga till Hemavan oxå så får man några mil till.
 
Last edited:

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
Någon som kan kolla hur långt de är mellan Hemavan och Kittelfjäll? Funderar på om man ska ta den svängen till vintern!