Åka på sladd omöjligt...

black_parkas

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Bollnäs
Jag har en liten fundering...

Min MXZ 600 -99 är näst intill omöjlig att få sladd med i svängar.
Detta finner jag ytterst irriterande.
Har det att göra med mattryck eller dylikt?
Och nej, det är inge vajsing i motorn för den pinnar på som en normal 600.
För höga kammar? (knappast m 32mm)

Det är dock så att det känns som att det är för bra grepp och den istället sticker apsnabbt rakt fram.

Jag vill ha fethäng i varje kurva!!!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Boggien måste kopplas hårdare så att skidorna inte lättar, då har du möjlighet att bryta runt den i kurvorna trots fullgas.
Men visst har mattan, eller snarare matt-mönstret betydelse, exempelvis så är det väldigt svårt att sladda genom en kurva med en Ripsawmatta.
 

black_parkas

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Bollnäs
Haha!


Ja, jag har letat och letat efter knappen för att stänga av ESP:n, men utan lycka.

Hehe...

Nåja... trodde inte att 32mm var för mycket faktiskt för 600:an.
Hm... någon som har en 19mm till salu? :D
(Och det var alltså ironi...)


För övrig kan man väl säga att saknaden av sladd vägs upp lite när man kör i lössnö, måste säga att jag är väldigt imponerad av lössnöegenskaperna den har.
Det är ingen summit inte men helt klart godkänd för en liten kortbandare m smallblock under huven.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Om du vill skruva lite och lätta på plånboken kan du investera i en fullblocksmatta, alltså en matta med hela kammar över mattbredden. Om du köper en med 32mm kammar kommer du fortfarande fram i snön samtidigt som du (lättare) kan åka på ställ i kurvor.
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
samma med min SX600, i princip omöjlig att luta, även om snön är hur djup som hellst.

Är säkert bra men, inte så roligt :)
 

black_parkas

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Bollnäs
Har en 32:a på nu och det är absolut inga problem att vika ner den i djupsnö, där är det snarare jag som inte klarar av att vara kvar på skotern...

Nåja.... får la se... annars får det bli en 800... m 23mm kammar på... hehehe..