Åka med Excell helsystem i fjällen?

Paran

Aktiv medlem
6 dec 2010
53
0
6
Arbrå
Ska upp till fjällen (Lofsdalen/funäsdalen) vecka 13. Största funderingen jag har är om jag måste montera på orginal burken eller om jag kan fortfarande använda Excell burken.

Har hört att dom i fjällvärlden kan vara lite hårda.

mvh

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
För allas trevnad, inklusive dig själv sätt tillbaka en vettig ljuddämpare. I alla fall om du ska till nått skotertätt område som Funäsdalen.

Maircrase

Medlem
5 apr 2007
40
0
6
Kanada
Det är inga problem att ha ett högljutt avgassystem om man bara kör med lite eftertanke. Undvik att gasa på runtomkring stugor och inne i byarna så är det inte lika stor risk att folk blir griniga. :)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det finns väl precis all anledning att ha så tyst skoter som möjligt för att undvika konflikter med andra intressenter som kanske är ute efter tystnaden i fjällen.

Ju fler som har skotrar som låter mycket desto hårdare blir restriktionerna för skoterkörning på sikt. Därför hoppas jag faktiskt på att det kommer decibelkrav på snöskotrar - då blir det färre klagomål på snöskoterkörning och då är chansen större att vi får ha kvar den fria åkningen vi har idag.

Alternativet är stora områden med skoterförbud.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Bra - jag saknar det härikring. MÅNGA av mina grannar stör sig enormt på skoterkörning av den anledningen att det åker omkring 14-18åringar med "trimpipa" och skall köra med "res" mitt ibland barnfamiljer ute på fjärden. Senast i dagens Norrbottenskuriren var det en insändare om att förbjuda skotertrafik på fjärden runt Luleå.

Bra jobbat, snorungar.

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Ta bort ljudförstärkarsystemet om du ska upp till Funäs. Du förstör bara för alla andra. Att ta det lugnt i byar och runt stugor är självklart, men jag lovar att din skoter hörs i många kilometer bort när det ekar mellan fjällen. Har själv stuga i Tänndalen och en granne med ett likadant system på en Nytro, det hörs när han startar på morgonen och det hörs när han "tror" att han kan börja gasa uppe på fjället, inte så trevligt.

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Bradet åker omkring 14-18åringar med "trimpipa" och skall köra med "res" mitt ibland barnfamiljer
Jag fick hota en kompis med att trycka ner honom i snön vid avgasröret och hålla stumt för att han skulle inse att det kanske inte är så j-a kul för alla runtomkring med en skoter som låter Satan

E

ejwbegysv

Passa dig så att inte någon smyger sig fram på natten och sprutar fogskum i ljuddämparen för dig.. Händer varje helg i Gördalen har jag hört..

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
Passa dig så att inte någon smyger sig fram på natten och sprutar fogskum i ljuddämparen för dig.. Händer varje helg i Gördalen har jag hört..
Är det inte bättre för dig att du sover under nätterna? :/

OnT.
Kör med originalburk, onödigt att reta upp folk i onödan...

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Är förbjudet med pipa, burk i funäs! jag byter alltid när jag far dit.
Det är lika förbjudet överallt. Det gäller inga egna lagar just i Funäsdalen. Låter skotern mer än bullerkraven (står i regbeviset) så får man inte köra den. Annars får man det.