Ärtig Aktiv 290 lång..

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Den är inte riktigt klar ännu..Men den är provstartad iaf..
Variator fattas än så länge, sen får vi väl se vad som är för klent på den..
 
E

Ej medlem/Inloggad

Nu är den igång och provkörd..Skapligt klös..


Ryker lite mycket p.g.a fet blandnig, nyrenoverad motor.
:)
 
E

Ej medlem/Inloggad

Den ska visst vara på 45hk orginal, sen hur mycket mer dubbelgasarna ger kan man väl bara gissa.
 

hama

Medlem
6 feb 2006
30
0
1
Brunflo
hmm vart nyfiken,vad för skillnad gör det att sätta dubbla förgasare.Har en enkel nu på en gammal polaris-87
 

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Det blev lite att bygga om för att få ner 640 motorn va?
Fint bygge iallafall, sånt är alltid kul..
 
E

Ej medlem/Inloggad

hama skrev:
hmm vart nyfiken,vad för skillnad gör det att sätta dubbla förgasare.Har en enkel nu på en gammal polaris-87
Sanningen att säga så vet ingen av oss på verkstaden det, motorn är från en skrotad Skidoo Alpine som var alltför illa åtgången för att testa.
Motorn flyttades över till Aktiven direkt och bestyckades med dubla förgasare innan den ens blev provstartad.

Mxz583 skrev:
Det blev lite att bygga om för att få ner 640 motorn va?
Fint bygge iallafall, sånt är alltid kul..
Nja, kanske inte så mycket ombyggnad direkt..
Men en 3 mm stålplatta monterades för att få en bra plattform att sätta fast motorn på + lite kraftigare rör som håller styret på plats, sen får vi väl se om det behövs mer förstärkning någonstans när den testats en stund.
Skotern ska f.ö ut på långtur nu idag.
En sak som vi upptäckt måste "förstärkas" är motorkuddarna vilka visat sej vara en hel del för mjuka. Motorn vrider sej lite väl mycket, vilket gör att variatorn inte växlar riktigt som den skall.
 

ilgadd

Medlem
16 okt 2010
46
0
1
58
Ljungaverk
www.christer.gunnarsson.biz
Tänkte bara inflika att det var jag "ilgadd" som skrev om Aktiven i denna tråd. Kan väl även inflika att skotern gått ganska shysst i djup lössnö och att det enda egentliga problemet som varit är att lagren i vändrullen gav upp + att det numera sitter enkelförgasare på den eftersom dom dubbla från en yamaha gav för mycket bränsle och var svåra att få till med någon ordning.
Med enkelgasare på tur uppåt skogarna:

http://gunnarsson.biz/blogg/?p=251

Med havererat lager i vändrullen på väg på en annan åktur:

http://gunnarsson.biz/blogg/?p=154

Hur som haver tar den sej fram bra i snön, och ganska snabbt också.