Är statorn problemet?

Charles

Medlem
13 jan 2013
26
0
1
Piteå
Har elproblem (gissar jag) som bara blivit värre och värre. Skotern är en Arctic Cat SX 600 -08 och jag har inte lyckats riktigt lokalisera felet trots att jag provat en rad åtgärder.

Skotern gick bra när den väl gick. Titt som tätt så tvärdog den som om man skulle ryckt nödstoppen. Varje gång den stannat och jag har lossat tändstiften (då jag haft tändstiftsnyckeln med) så har de varit blöta. Avgaspoffar har förekommit i samband med detta. De första gångerna räckte det med att låta skotern kallna en stund för att den skulle starta och gå att köra med resten av dagen. Under sista turen uppstod problemet med lite tätare intervall för att till sist ge upp totalt så det blev bogsering hem.

Nu när jag var ute och skulle kolla statorn så kollade jag först att jag hade gnista men den var svag. Motorn tände till när jag försökte starta men dog sen och ville inte mer. Brukar starta på 1-2 drag när den är garagevarm men nu var den heldöd efter att först tänt till på första två dragen.

Statorns ohm-värden är ju riktigt märkliga:
Mellan 0 och 0.1 Ohm på den krets som ska vara 0.89
ca 0.5 Ohm på den som ska vara 0.12

Elschemat är från en -09 men jag har förstått att det ska vara samma stator på alla Sno Pro 440/600 from -04, samt F5, F7 och M7 med förgasare.

Jag har testat koppla ur nödstoppen, mätt dödarswitchen så den verkar ok, bytt tändstift + spole.

Multimetern jag använde är nog inte den bästa misstänker jag men det ger ju ändå lite fingervisning om att det är nåt tokigt här, eller hur? Eller kan det vara nåt annat? Jag hade förväntat mig högre resistans, inte lägre.... Är det vanligt att man får kortis i statorn? Har inte hunnit öppna och inspektera. Tänkte byta ut statorn men det verkar ju vara ett jäkla mek att göra det. Också är dom ju inte speciellt billiga. Så vill fråga först om nån har en annan idé?
 
Last edited:

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Hej
Statorn är inget man
Byter normalt ganska ovanligt
Jag har bytt själv en gång på en pantera
Men då hade en klack i startapp lossnat
Och slagit sönder lindningen.
Problemet du beskriver hade jag även på
Den panteran.
Jag bytte tändspole=inget bättre
Det var cdiboxen som var felet
Symtom=orkeslös bluddra ibland vid start
+stanna ibland utanvidare.
Cdiboxen sitter det en kondensator i
Den går ner sig med tiden därav problemen.
 

Charles

Medlem
13 jan 2013
26
0
1
Piteå
Hej
Statorn är inget man
Byter normalt ganska ovanligt
Jag har bytt själv en gång på en pantera
Men då hade en klack i startapp lossnat
Och slagit sönder lindningen.
Problemet du beskriver hade jag även på
Den panteran.
Jag bytte tändspole=inget bättre
Det var cdiboxen som var felet
Symtom=orkeslös bluddra ibland vid start
+stanna ibland utanvidare.
Cdiboxen sitter det en kondensator i
Den går ner sig med tiden därav problemen.
Byta en kondensator låter ju ganska lindrigt ändå.. Men mina mätvärden säger ingenting om statorn då?
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Jag skulle tippa på stator !
Då jag just bytt själv på en f7a den hade liknande fel gick hur bra som helst tills den vart arbets varm sen poff tvärdöd som att rycka nödstoppen typ.
mät statorn kall och sedan varm ska du se att värdena sticker helt åt skogen
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Skicka statorn till Timrå Elbyggnad så kollar dom upp den, är det fel på den kan dom linda om den åt dig med mycket bra resultat.

Visar det sig att det inte är fel på den skulle jag chansa på voltregulatorn för DC (till apv motorn), den gråa med kylflänsar. Går den sönder blir det väldans sjuka fel.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Byta en kondensator låter ju ganska lindrigt ändå.. Men mina mätvärden säger ingenting om statorn då?
Nja, byta kondensator i en CDI är inget "skruva ur gamla och skruva i nya-jobb".

1: Man ska vara skapligt haj på elektronikreparationer. (Läs; vara radio/elektronikreparatör).
2: Ha ett kretsschema på hur CDI'n är konstruerad och kopplad internt och vilka värden komponenterna ska ha. Och det hittar man inte i någon verkstadshandbok från A-C.
3: Man måste öppna CDI'n, som inte är avsedd att öppnas.
4: Arctic Cat har inga lösa reservdelar till CDI'n, så resevdel måste man söka på firmor som säljer elektonikkomponenter, typ ELFA.

Edit: Jag sätter nog en pris snus på att det är statorfel du har. Alls inget ovanligt fel.
 

Charles

Medlem
13 jan 2013
26
0
1
Piteå
Nja, byta kondensator i en CDI är inget "skruva ur gamla och skruva i nya-jobb".

1: Man ska vara skapligt haj på elektronikreparationer. (Läs; vara radio/elektronikreparatör).
2: Ha ett kretsschema på hur CDI'n är konstruerad och kopplad internt och vilka värden komponenterna ska ha. Och det hittar man inte i någon verkstadshandbok från A-C.
3: Man måste öppna CDI'n, som inte är avsedd att öppnas.
4: Arctic Cat har inga lösa reservdelar till CDI'n, så resevdel måste man söka på firmor som säljer elektonikkomponenter, typ ELFA.

Edit: Jag sätter nog en pris snus på att det är statorfel du har. Alls inget ovanligt fel.
Har inte kollat men det kan vara som du säger. Såg framför mig en synbart trasig kondning med kapacitansen skrivet på. -> Beställa ny från ELFA, löda loss, löda dit. Klart.

Men det blir nog att byta stator å ta det därifrån.
 

Charles

Medlem
13 jan 2013
26
0
1
Piteå
Bytt stator nu men jag tror den gamla var OK ändå. Fick exakt samma konstiga mätvärden på nya och gamla statorn oavsett om jag värmde dem med varmluftspistol eller inte.

Hursomhelst så kvarstod problemet i helgen. Skotern dog och gick igång en stund senare. Jag har dock börjat fundera i nya banor.

Det som tycks ha gjort situationen bättre nu i helgen var efter att jag bytte bränslefiltret. Det var ganska fullt med skräp och problemet tycktes vara försvunnit då jag körde en hel dag utan problem. Dagen efter ville den dock inte starta en gång efter att jag stängt av den som vanligt. Väntade några minuter så gick den igång. Har inte hunnit köra så mycket mer så jag kan inte säga säkert om det har blivit bättre. Kollade pumpen i samband med att jag bytte filtret och pumpen såg bra ut. Tycker mig märka att skotern går märkbart vassare i mellanregistret av och till (slutar bluddra). Ska bort med tanken nu i helgen och försöka rengöra den för att eliminera ytterligare en potentiell felkälla.

Tror det var en kombination av dålig tändspole (som jag nu bytt) och skit i tanken (som är kvar) som gjort problemet lite knepigt att diagnostisera. Tyckte att stiften var blöta när jag hade lös dem men vet inte om jag har drömt det nu. Skotern går lite fett i mellanregistret så när skotern har dött kanske stiften ändå varit alldeles geggiga.

Förresten är det nån som vet om Statoils halvsyntet är bra? Tror jag ska sluta köra på den och gå över till Arctics helsyntet APV-olja då halvsynteten bränner fast ganska bra i stiften och säkert överallt annars också. Anledningen jag kör på Statoils olja är för att jag köpte på mig ett lager av den en gång när den var billig....
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Byt inte olja!! Statoils delsyntet kan vara den bästa olja som finns för lång livfslängd och den knäcker inga stift. Motorer som körts på Statoils delsyntet går flera tusen mil men de kan ryka och lukta samt klägga avgasportar en del men de uppvägs av låååång livslängd.
Arcticats olja dömde jag ut för 7-8 år sedan då jag såg rost i motorer som kört den oljan. Ac oljan kan ha blivit bättre på senare år men jag törs inte köra den.

Kolla om oljepumpens arm hakat sig på full matning för de skulle kunna släcka stift.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Jag har ochså kört många år på
Statiols delsyntet i skoter och har inte haft
Någe problem med den 2t oljan.
 

Charles

Medlem
13 jan 2013
26
0
1
Piteå
Detta är ju en race-600 så det blir väl kanske lite varmare i den än vanligt... Därför jag tänker att jag kanske borde köra helsyntet.

Men jag tror på det där med rost också. För konserveringseffekten är nog delsyntet bättre. Har man lite ork så borde man väl egentligen slå i en skvätt delsyntet/mineral i motorn efter man kört om man vet den ska stå längre än nån dag.. Speciellt om den ska stå nånstans där det är varmt.

Eller är det nån som har koll på om den mesta korrosionen sker under tiden motorn är igång eller om det är när den står?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Detta är ju en race-600 så det blir väl kanske lite varmare i den än vanligt... Därför jag tänker att jag kanske borde köra helsyntet.

Men jag tror på det där med rost också. För konserveringseffekten är nog delsyntet bättre. Har man lite ork så borde man väl egentligen slå i en skvätt delsyntet/mineral i motorn efter man kört om man vet den ska stå längre än nån dag.. Speciellt om den ska stå nånstans där det är varmt.

Eller är det nån som har koll på om den mesta korrosionen sker under tiden motorn är igång eller om det är när den står?
När de står är det störst risk för rost men Statoils delsyntet klara rosten stenbra även när de står länge. Bästa oljan jag sett som lägger ut en väldigt fet hinna är Payback Challenger oljan de är en helsyntet. För 10-15-20 år sedan var en del helsynteter rostbenägen när motor stog även över en natt men nu har de flesta helsynteter bra rostkydd.
Aspen syntet oljan ger också extremt fet oljehinna så den är bra mot rost också. OKq8 rs ger också rel fet hinna.

Jag kör en egen häxblandning som garanterat inte rostar. De är för tillfället okq8 rs (helsyntet) och jag tillsätter Triboron drivmedelsförstärkare som är borpulver. Boret är en av de bästa konserveringsmedel som finns mot rost och de ger liten friktion som är huvudfördelen med borpulver.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Beträffande statorproblemen, så brukar de lågohmiga lindningarna vara avsedda för lyse, ev batteriladdning mm. De går mycket sällan sönder eftersom det är hållbara lindningar, få varv med grov tråd. Med en vanlig multimeter brukar det också vara svårt att få vettiga mätvärden på sådana lindningar eftersom resistansen är i samma storleksordning som resistansen i testsladdarna. Man måste ha ett mer påkostat instrument med s k fyrtrådsmätning (brukar kallas "kelvin connections" på engelska) för att få pålitliga resultat.
Den enda gång jag har varit med om fel på en sådan lindning var på en gammal John Deere där smådelar hade lossnat från startapparaten och kommit in innanför svänghjulet och skrapat sönder spolarna.

CDI-lindningarna har som regel resistanser på flera tiotal eller hundratal ohm och de är mycket mer ömtåliga. Ett fel jag har varit med om flera gånger är dålig kontakt där den tunna tråden är skarvad till utgående kabel från tändplattan, och i bästa fall går det att fixa utan att man behöver skicka iväg tändplattan till specialist. Säkra tecken på att det är ett sådant fel är följande:
-Resistansen är lite (kanske 20-100 %) högre än vad specen anger, sällan totalt avbrott.
-Man får annat mätvärde om man polvänder multimetern.
-Resistansen ändrar sig om man t ex ruskar om motorn.

Men om man ska ge sig på sådana reparationer så ska det vara under ordnade former med bra lyse och god tillgång till pincetter, lödpennor och andra småverktyg. Det är inte värt att försöka i ett kallgarage med stampat jordgolv.