På sportlovet var jag och mina kusiner och körde i meterdjup ospårad snö som inte hade sett några plusgrader alls. Jag hade Widetrak:en(93:a), kusinerna en ET 340(80-talare), en Ockelbo 600(79:a) och en Ockelbo 6000(81:a).
Vi beslöt oss för att bestiga ett av de större/brantare bergen i området bara för utmaningens skull Väl framme vid de brantaste partierna kunde det snabbt konstateras att ET340:n med sin något smala/korta matta som dessutom är rätt sliten fick ge sig. Jag gjorde då något försök att forcera branterna men med samma resultat varje gång, dvs det gick en bit för att sen sjunka ned en bit, men dock tillräckligt för att den skulle hänga upp sig på fotstegen... Hade inte testat gränserna på den förr så visste inte vad jag hade att vänta mig. Dock att den hängde sig på fotstegen innebar att det inte gick att backa sig lös. Sen gick det inte heller att gunga den pga de breda belagen och bredden mellan skidorna. Krävdes alltså hjälp för att komma lös igen.
Ockelbo 600:an(kort) flöt ganska bra ovanpå, men är lite motorsvag. Kan dock backas lös om man fastnar, alt. gungas lös.
Den som klarade det hela klart bäst och slutligen fick spåra åt oss andra, ET340:n borträknad, var 6000:n. Den gick att köra uppåt tills den fastnade, sen bara in med backen och backa ned en bit, ta ny fart och sen upp igen. Hur enkelt som helst.
Så min slutsats är att det inte är bra med fotsteg som det kan hänga upp sig på i sånt före. Varken 600:an eller 6000:n har ju såna.
Sen är det en annan femma att på mer planare mark där man kan hålla fart så lämnas alla de uppräknade ljusår bakom Widetrak:en
Vad är era erfarenheter? Kan det varit "skit bakom styret" i mitt fall då jag inte är van Widetrak:en? Tycker de flesta påstår att de tar sig fram mycket bra.
Vi beslöt oss för att bestiga ett av de större/brantare bergen i området bara för utmaningens skull Väl framme vid de brantaste partierna kunde det snabbt konstateras att ET340:n med sin något smala/korta matta som dessutom är rätt sliten fick ge sig. Jag gjorde då något försök att forcera branterna men med samma resultat varje gång, dvs det gick en bit för att sen sjunka ned en bit, men dock tillräckligt för att den skulle hänga upp sig på fotstegen... Hade inte testat gränserna på den förr så visste inte vad jag hade att vänta mig. Dock att den hängde sig på fotstegen innebar att det inte gick att backa sig lös. Sen gick det inte heller att gunga den pga de breda belagen och bredden mellan skidorna. Krävdes alltså hjälp för att komma lös igen.
Ockelbo 600:an(kort) flöt ganska bra ovanpå, men är lite motorsvag. Kan dock backas lös om man fastnar, alt. gungas lös.
Den som klarade det hela klart bäst och slutligen fick spåra åt oss andra, ET340:n borträknad, var 6000:n. Den gick att köra uppåt tills den fastnade, sen bara in med backen och backa ned en bit, ta ny fart och sen upp igen. Hur enkelt som helst.
Så min slutsats är att det inte är bra med fotsteg som det kan hänga upp sig på i sånt före. Varken 600:an eller 6000:n har ju såna.
Sen är det en annan femma att på mer planare mark där man kan hålla fart så lämnas alla de uppräknade ljusår bakom Widetrak:en
Vad är era erfarenheter? Kan det varit "skit bakom styret" i mitt fall då jag inte är van Widetrak:en? Tycker de flesta påstår att de tar sig fram mycket bra.