Är en Lynx Ranger 550 -08 en bra skoter att "ta sig fram" med ?

Gutte

Medlem
19 aug 2010
12
0
1
Dala-Järna
Hej, Nu har jag luskat efetr skotrar utav alla möjliga slag i flera månader. Jag söker en skoter med bra framkomlighet i rerrängen utanför leden och givetvis på leden också.
Jag känner inget behov utav någon kraftigare maskin eftersom att jag inte är ute efter att åka fort och på rullen :smile1:.
Det är meningen att vi ska ha skotern till att bruka skog med kan man säga. Detta innebär trampning, uppkörning utav ospårad terräng, kanske dra lite ved osv. Det blir väl kanske lite lek utav den snällare sorten också ;).

Jag kommit fram till att fläktkylda maskiner duger rätt bra i styrka i mitt tycke, jag behöver ju oskså en skoter som drar iväg lite "tidigare" altså att man kan göra en så kallad segstart med den när man ska iväg. Jag har förstått att de fläktkylda maskinerna har denna egenskap att inte sticka iväg på en 6000 varv !.
Jag funderar som sagt på en Lynx Ranger 550 -08 eftersom den är just fläktkyld och är en lite längre variant på skoter och undrar då om det är en bra skoter helt enkelt.

Nu var det klart, det blev lite mycket text men hoppas på svar iaf :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Min far har en 550 -09.
Köp inte en.

Jag vet inte riktigt men jag hatar fanskapet. Inom 50 mil från att den var ny, nu har den gått 900 mil, så hade den nypt fyra gånger och skurit två gånger med cylinder och kolvbyte. Med noll uppbackning från åf, Andra gången ville dem inte täcka upp det med garantin med motiveringen: "Du har ju ställt ner oljan".
Sen har den hållit på att småkrångla hela tiden. Oändliga elproblem.
Helt omöjlig att köra i snö, den håller på att smådyker hela tiden med ena skidan, svinirriterande. Om man står upp och och passar på den hela tiden så fungerar det men är det roligt i längden? Sedan klarar den inte av att flyta ordentligt utan gräver ned sig med boggin också när det är djupare snö. När det är riktig blötsnö så packas snön i framvagnen på plastskydden och efter ett tag kan man inte styra fullt ut.

Nu har han beställt en ranger 49 och gav mig häromdagen en avhyvling när jag flyttade på skotern. "Du får fan inte starta skotern alls för det där fanskapet kan skära när som helst. Den ska bara köras upp på släpvagnen när jag ska byta in den och sen slipper jag se skiten igen."

Och jag? Jag kör en M8 -09 som gått snart 800 helt krångelfria mil. Förrförra helgen så körde han den istället för rangern när den stannade. Han slängde den på en släpvagn och körde den till återförsäljaren och hade just tagit sig en kaffekopp när meken kom och sa att: "Nu är vi klara med skotern, vi har bytt tändstift." På garantin.

På den är variatorn ordnad så den griper in på 2500 varv och sedan växlar den upp mjukt och fint i registret. Bättre än 550:n vad gäller "smygning" kan jag säga. Jag är helt överlägsen i snön med den. Har aldrig testat något bättre.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
men våran 503 i rangern som vi hade (dock är ju det en 00 och 503, inte riktigt samma motor) den gick då 600 mil utan att göra nå, inte ens varmkörning i 30-, utan de var dra igång den och plåga den på fullgas när den stått i några dagar med 30 grader kallt. alldrig nå problem.

och en kompis har en gtx 550 06 och den har gått 800 mil tror jag och den har alldrig racklat va jag vet så ni måste ha haft otur med den
 

Gutte

Medlem
19 aug 2010
12
0
1
Dala-Järna
Tackar Tackar för svar !.

Okey då verkar det inte som om det blir en sådan ändå då efter som din fars (arjeplogarns) haft sånna broblem med den. DEt är ju inte är ju inte rätt att skotern ska gå så och det är ju definitivt inte kul å bara ha den på meckning hela tiden och nästan vara rädd för att den ska skära när man åker på den.

Så synd att det skulle vara på det viset för jag tycker att det såg ut att vara en smal å smidig skoter i skogen och så men då är det väl kanske en Tundra man skulle haft igentligen. Dom är ju lite mer åt "arbetshållet" också smatidigt som de går fint i snön, synd bara att de är så dyra för då skulle man haft en 10 eller en 11 annars så ser de i stort lika dana sett ut som rangern med samma chassi.

Tack i alla fall, Det var verkligen viktig information för vi var faktiskt rätt så nära att köpa en, men jag fundrerar på om det kanske var ett riktigt "måndagsexemplar" som din far hade fått för så ska ju inte en skoter bete sig. :)
 
Last edited:

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Dom är ganska smala mellan skidorna (var bredare 07) vilket gör den lite vinglig på led men lätt att köra på skrå med och i skogen. Tvärr har den egenskapen att nypa om man ligger i jämn gas på en sjö eller skogsbil väg. det har att göra med att den inte växlar ner i variatorn så man släpper och släpper på gasen men maskinen går fortfarade och då får den för lite bränsle. detta löses med en omviktning av variatorn, känt fel hos de som mekar med dom. En kompis köpte en -08 ny som nöp 2ggr, då byttes den till en x-trim 550 -09 men den gick inte i djupsnön så han köpte en -07 ranger för att få den bredare framvagnen, nu har den nypit 3ggr och nu har dom viktat om variatorn på den och bytt kolvar och foder. och han har sålt den till förmån för en commander e-tec.
Alla ggr de nypit har han kört fort och på jämn gas (sjökörning). Förutom det så är det en kanon skoter!
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
har en 2008as lynx rave 550, samma motor, rullat 297mil, helt problemfritt, aldrig behövt bry mig nånting alls om motorn, den varmnöp en gång när jag var ut på vårkanten i 26+ och halvmeter blötsnö, men den startade efter den fått stå en halvtimma,

Däremot skulle jag kunna rekomendera en yamaha viking III, tungstyrd, och lite svårkörd skoter, men har du lite muskler och får lära dig köra maskinen är det en otrolig maskin i skogen upp för berg osv, och kör man fast, så är det en av dom få skotrarna man kan lägga i backen på å backa sig lös, men som sagt, väger ju extremt mycket skoter... men perfekta för skogsvård, vedkörning å mindre avvärkning/gallringar...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tack i alla fall, Det var verkligen viktig information för vi var faktiskt rätt så nära att köpa en, men jag fundrerar på om det kanske var ett riktigt "måndagsexemplar" som din far hade fått för så ska ju inte en skoter bete sig. :)
Det var det inte kan jag lova dig. Han hade en exakt likadan -08 också tidigare som gjorde exakt likadant. Enligt stenmarks maskin är cylindrarna för trånga, om man inte haft problem inom 50 mil så får man heller inte problem. Om du sätter cylindrar från ranger 550 -10 så ska det fungera men vill du ta risken?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det var det inte kan jag lova dig. Han hade en exakt likadan -08 också tidigare som gjorde exakt likadant. Enligt stenmarks maskin är cylindrarna för trånga, om man inte haft problem inom 50 mil så får man heller inte problem. Om du sätter cylindrar från ranger 550 -10 så ska det fungera men vill du ta risken?
Verkar ju lite konstigt att det är problem med motorn, 550n brukar ju gå bra som stryk och sitter i rätt många modeller. Men variator biten där var ju intressant.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Verkar ju lite konstigt att det är problem med motorn, 550n brukar ju gå bra som stryk och sitter i rätt många modeller. Men variator biten där var ju intressant.
ja, de tycker jag med verkar konstigt för vad man hört och läst så är det ju en kanonmotor