1: Släpp på mattspänningen
2: Mixtra loss sekundärvariator och slutburk
3: Skruva isär lagerhållaren på drivaxeln under/bakom sekundären
4: Öppna kedjehuset och ta loss kedja och drev, (man kan tömma olja först, men inte nödvändigt), Ta en bild, skriv upp eller lägg grejerna i den ording du tar loss dom så du kan hålla ordning på alla brickor och ev distanser, ta loss låsringen på drivaxeln intill lagret i kedjehuset om det finns någon.
5: Lossa alla 4 boggifästbultarna, inte helt men så du vet att du får loss dom, en del har genomgående axlar som kan snurra med, då är en muttermaskin bra att ha)
6: Ta bort båda boggibultarna på ena sidan, (förslagsvis variatorsidan) och tippa maskinen på sida med dom kvarvarande bultarna upp. Ta bort sista bultarna och ta ut boggin. Vill man *****s extra mycke så hänger man upp bakdelen i en krok i taket istallet för att lägga den på sidan och sen tar man ut boggin. Ta ur och sätta i boggin är ungefär 100ggr jävligare med maskinen hängande än liggandes på sida
7: Lirka ut drivaxeln (nu är det bra om kedjehussidan är upp för då kan man öppna huven och komma åt kedjehuset om det skulle trilskas där)
Montera i omvänd ordning.
Trix: När du fått in boggin i mattan, få båda främre bultarna på gäng först sen så lyft av bakre fjädrarna från plaststöden dom ligger på på skenorna, då kan du utan problem föra baksvingen fram och bak för att passa in i hålen i chassie.
Var noga med att låsa bult och mutter som håller dreven i kedjehuset, men dra inte av bulten till nedredrevet den är inte så tjock.
Att ha med en kompis skadar inte, extra armar kan vara bra att ha när man "slåss" med en skotermatta.
Senär det precis som föregående talare sa att det är ju bra att passa på att smörja upp och kolla diverse pryttlar när dom ändå är lösa.
Nu är det ett par år sen jag skruvade i en XC sist så nån liten detalj kan jag ha missat men det finns säkert nån vänlig själ som kan komplettera