Är det mycket jobba att byta matta på xc500sp???

Schnappy

Medlem
17 feb 2009
36
0
1
Hej jag undrar om det är mycket jobb med att byta matta på en xc 500 sp??? och om det tar lång tid??
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.470
384
83
Malå/Adak
Det är inte särskillt mycke jobb på nån modern sportskoter. På XC:n behöver du nog inte ens lös med kedjehuset.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Börja med att lossa boggien kräng ut den ur mattan.
Ta sedan bort kedjehuslocket och släpp ut oljan och släpp spänningen på kedjan. Medans oljan får rinna går du på andra sidan skotern och tar bort vinkelväxeln som sitter där under sekundärvariatorn.

Ta sedan bort dreven samt kedjan och montera lös HELA kedjehuset börja inte böka med bara nedre drevet blir bara bökigare när allt ska dit igen, att ta bort hela huset tar kanske 1minut extra och det är det värt när allt ska dit igen.Släpp även bromsen från kedjehuset annars får du inte bort det.

Sedan är det bara göra om allt igen vid hopmontering fast tvärt om då :D

lycka till MVH//Kristian
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Gick bra för mig att enbart ta bort det nedre drevet. Sitter med låsring när man fått bort drevet sen är det bara att trixa lite. Altså jag tog inte bort hela kedjehuset
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Börja med att lossa boggien kräng ut den ur mattan.
Ta sedan bort kedjehuslocket och släpp ut oljan och släpp spänningen på kedjan. Medans oljan får rinna går du på andra sidan skotern och tar bort vinkelväxeln som sitter där under sekundärvariatorn.

Ta sedan bort dreven samt kedjan och montera lös HELA kedjehuset börja inte böka med bara nedre drevet blir bara bökigare när allt ska dit igen, att ta bort hela huset tar kanske 1minut extra och det är det värt när allt ska dit igen.Släpp även bromsen från kedjehuset annars får du inte bort det.

Sedan är det bara göra om allt igen vid hopmontering fast tvärt om då :D

lycka till MVH//Kristian

Varför i fridens namn ska man ta bort hela kedjehuset?
Lossa nedre och övre drevet räcker. Enkelt att montera tillbaks sedan.
Finns även en oljeplugg under buken där man tappar ut oljan.
 
Last edited:

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Har inte bytt på någon Polaris men på ett gäng andra skotrar, främst Yamaha och Ski-doo, men aldrig har jag klarat det på 2 timmar.

Du bör nog räkna med minst 4 timmar.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.470
384
83
Malå/Adak
Vissa maskiner som har 4 drivhjul krävs det att man tar loss hela kedjehuset på för att överhuvudtaget kunna kränga ut drivaxeln, har man bara två i mitten, eller som på min gamla ProXR som hade 3, (två i mitten + ett på ytterkant), så behövs det inte men det är som sagt var inte mycket extra jobb och lite enklare blir det.

Har man "lite" rutin och inte bangar för att lägga maskinen på sidan så kan man fixa det på under timman om man ligger i. (har sett ett mattbyte göras på 12 minuter i en tävlingsdepå)
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
...Har man "lite" rutin och inte bangar för att lägga maskinen på sidan så kan man fixa det på under timman om man ligger i. (har sett ett mattbyte göras på 12 minuter i en tävlingsdepå)
Schnappy har nog inte bytt alltför många mattor eftersom han frågar som han gör.

Att en "första-gångs-bytare" skulle klara av det på under timman verkar för mig som en utopi och är därför inte relevant i sammanhanget. Jag tror dessutom inte att bytet i tävlingdepån gjordes ensam av någon rookie.

För att komma med några förslag till Schnappy så kan jag rekommendera följande:

- Försök hitta en sprängskiss och bilda dig en uppfattning om hur allting ska sitta. Ska vissa bultar dras med ett visst moment?
- Kontrollera att du har alla nödvändiga verktyg. (Själv saknade jag en 3/16" insex-nyckel som fick fara och inhandlas. Alla andra skruvar var med mm-fattning men inte oljepluggen inte... :hmmmm:)
- En krok i taket är ovärderligt så att du kan hissa upp skotern bak.
- Städa av arbetsbänken! Lägg upp alla delar i den ordning du demonterar dem.
- Håll ordning på vilka skruvar/muttrar/bultar/fjädrar/brickor/lager/drev som ska sitta var. Skriv upp - man glömmer fort! Ska dom sitta en viss väg? Skriv upp - man glömmer fort!
- När du ändå har boggien ute - kolla genom alla hjul/slides/bussningar om dessa bör bytas.

Se till att följande finns hemma:

- Fett
- Ny kedjehusolja
- Nya saxsprintar
- LocTite eller liknande
- Rostlösare

Lycka till!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.470
384
83
Malå/Adak
1: Släpp på mattspänningen
2: Mixtra loss sekundärvariator och slutburk
3: Skruva isär lagerhållaren på drivaxeln under/bakom sekundären
4: Öppna kedjehuset och ta loss kedja och drev, (man kan tömma olja först, men inte nödvändigt), Ta en bild, skriv upp eller lägg grejerna i den ording du tar loss dom så du kan hålla ordning på alla brickor och ev distanser, ta loss låsringen på drivaxeln intill lagret i kedjehuset om det finns någon.
5: Lossa alla 4 boggifästbultarna, inte helt men så du vet att du får loss dom, en del har genomgående axlar som kan snurra med, då är en muttermaskin bra att ha)
6: Ta bort båda boggibultarna på ena sidan, (förslagsvis variatorsidan) och tippa maskinen på sida med dom kvarvarande bultarna upp. Ta bort sista bultarna och ta ut boggin. Vill man *****s extra mycke så hänger man upp bakdelen i en krok i taket istallet för att lägga den på sidan och sen tar man ut boggin. Ta ur och sätta i boggin är ungefär 100ggr jävligare med maskinen hängande än liggandes på sida
7: Lirka ut drivaxeln (nu är det bra om kedjehussidan är upp för då kan man öppna huven och komma åt kedjehuset om det skulle trilskas där)

Montera i omvänd ordning.

Trix: När du fått in boggin i mattan, få båda främre bultarna på gäng först sen så lyft av bakre fjädrarna från plaststöden dom ligger på på skenorna, då kan du utan problem föra baksvingen fram och bak för att passa in i hålen i chassie.
Var noga med att låsa bult och mutter som håller dreven i kedjehuset, men dra inte av bulten till nedredrevet den är inte så tjock.
Att ha med en kompis skadar inte, extra armar kan vara bra att ha när man "slåss" med en skotermatta.
Senär det precis som föregående talare sa att det är ju bra att passa på att smörja upp och kolla diverse pryttlar när dom ändå är lösa.

Nu är det ett par år sen jag skruvade i en XC sist så nån liten detalj kan jag ha missat men det finns säkert nån vänlig själ som kan komplettera
 

J.Ostberg

Aktiv medlem
10 mar 2009
96
0
6
Jämtland
Tja,

Lånar tråden lite eftersom jag just nu håller på att byta matta på min XTL SP -95. Har kommit så långt att gamla mattan hänger i drivaxeln, vi har tagit loss drivaxeln så den går att flytta på. Men eftersom det är 4st drivhjul så finns det inte mkt spelrum

Åt vilket håll ska jag plocka ut drivaxeln och hur fan gör jag det när drivhjulen tar emot efter 1cm?

Ska till skotern imorgon igen så snabbt svar skulle uppskattas :hello:
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
På vissa drivhjul finns en insexskruv som låser hjulets position på axeln. Lossa på denna (om det finns) och skjut ihop hjulen.
 

J.Ostberg

Aktiv medlem
10 mar 2009
96
0
6
Jämtland
Ja finns det sådana så är det ju löst ganska lätt, men om det inte finns lär jag ju behöva av med kedjehuset för att få spelrum :(
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Det är inte särskillt mycke jobb på nån modern sportskoter. På XC:n behöver du nog inte ens lös med kedjehuset.

vilken skoter behöver man lös med de?=) aldrig vart tvungen å lossa de iaf.:) och har bytt på skidoo-yamaha-arctic-polaris:)
 

J.Ostberg

Aktiv medlem
10 mar 2009
96
0
6
Jämtland
Tog loss hela huset, sjukt mkt smidigare än att börja bända ut låsringar och småskit. Tog 10 min att lossa huset och bromsoket. Sen satt lagret på variatorsidan som ett helvete, så vi klippte sönder den trekantiga plåten som håller lagret på plats och vek ner axeln genom att ta ut den på variatorsidan först.

Sen fick vi använda avdragare för att få lagret att släppa och sedan iväg och handla ett nytt.

Problemet var att de yttersta drivhjulen satt längst ut på mattan, känns inte som att de gör någon nytta där när de inte ens får tag i klackarna i mattan...

Men mattan är iaf bytt, vintern är räddad :)