Är det en bra idé med s k. alkolås på NYA skotrar? (monterat och klart, kunden betalar ej för denna

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
"Kunden betalar ej"...

...och vem skulle betala då? Pengarna måste ju tas ur någon påse...den som står för fiolerna vill säkert få igen sina pengar på något sätt. Det är knappast troligt att man får ett försäkringsbolag att finansiera ett alkolås, bolaget går ju miste om den minskade risken om skoterägaren bestämmer sig för att ha försäkringen i ett annat bolag.

A

AC rider

RE: "Kunden betalar ej"...

Jag måste erkänna att jag är skeptisk till alkolås på snöskoter fast intentionen är bra.
Varför skall det finnas hårdare restriktioner för skoter än för bil när det är betydligt fler som kör bil onyktra? Hur svårt är det att lura alkolåset? T.ex. låta någon annan att blåsa.
Om låset skulle börja krångla t.ex. glappkontakt vad gör man då? Åker till verkstaden och får det lagat eller monterar bort det helt och hållet?

A

AC rider

Jag måste erkänna att jag är skeptisk till alkolås på snöskoter fast intentionen är bra.
Varför skall det finnas hårdare restriktioner för skoter än för bil när det är betydligt fler som kör bil onyktra? Hur svårt är det att lura alkolåset? T.ex. låta någon annan att blåsa.
Om låset skulle börja krångla t.ex. glappkontakt vad gör man då? Åker till verkstaden och får det lagat eller monterar bort det helt och hållet?

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige

Hur många gånger stannar du under en dags körning, för att kolla eventuell färdväg mm. Ska man då blåsa varje gång man ska starta skotern så kommer folk börja köra utan hjälm istället och det är nog mer farligt generellt.

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
38
Umeå

Fortsätt diskutera...

Personligen tycker jag inte att det är en bra idé. För mycket elektronik blandat med snö och väta går för mig inte riktigt ihop. Det finns säkert en lösning för detta, men väta brukar ha en förmåga att krypa sig in varstans. I övrigt blir det säkert mycket fusk (andra blåser, tjuvkoppling med mera)Tanken är god, men rent praktiskt blir det nog svårt att få det hela att fungera.

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
58 - 41?

Hmm, efter att jag röstat så blev ställningen 58% mot 41%, lite konstigt... :+
Det är väl decimalerna som spökar med det var ju lustigt att det fattas en procent.

Ang. själva frågan så tror jag att det är alldeles för dyrt, krångligt och lätt att lura.
Det är nog bättre att lägga pengarna på att lösa själva problemet, att få alla idioter att fatta att man inte kör skoter om man druckit.
Hur det ska gå till är en annan fråga som inte jag har något bra svar på men det finns säkert en massa folk som får bra betalt för att lösa sådant.

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: 58 - 41?

jag tycker inte det ska vara nå alcolås för tänk om det är en nödsituation, då får man faktiskt köra skoter med alcohol.
ska polarn kanske dö för att man inte får igång skotern??

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16

jag tycker inte det ska vara nå alcolås för tänk om det är en nödsituation, då får man faktiskt köra skoter med alcohol.
ska polarn kanske dö för att man inte får igång skotern??

stefan2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
27
0
0

Det skulle kunna gå att kombinera med lägre försäkringspremie ....
Ingen dum idé va ?