Äntligen fyrtakt?

black_parkas

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Bollnäs
...

I don´t give a rat´s a$$ faktiskt om miljön i den här frågan.

Det är då inte ens promille av föroreningen i världen som kommer från skotrar.

Och jag bryr mig heller inte om 4-t om 10 år KANSKE är lika kul att köra som "-t.


Kommer man in efter en dag på fjället SKA man lukta en blandning av 2-t avgaser och vedeldat.

Och ljudet i en 4-t kommer aldrig att vara detsamma som en 2-t


Som sagt, läs hela tråden, de flesta vettiga ;) skotermänniskor anser att det är 2-takt som är det givna valet...
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Okej "Black parkas", jag hoppas verkligen att du skämtar. Även om du själv vill lukta avgaser, tror du naturvårdsverket och alla miljökämpar tillåter skotrar som släpper ut mer skit, lukt och ljud? Tror du verkligen att det inte blir fler restriktioner för oss skoterälskare? Man måste tänka längre än näsan räcker...
 

black_parkas

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Bollnäs
Det är det jag gör.
Därför kan jag se att Naturvårdsverket kunde ta ur huvet ur skärgårdsfolkets rövar och inse att om det är någon form av "recreaction vehicles" som ska fimpas så borde det vara båtarna i första hand.

Tror nog helt ärligt att det inte är utsläppen som är det största problemet.
Det är att det är fel folk som råkar hålla i klubban när saker som dessa diskuteras..

Men visst, tro du att det blir bra så fort alla skotrar har 4-taktssnurra under huven. Själv anser jag det som en aningen naiv inställning.
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Norden_AN skrev:
Vad är det största problemet då?
Största problemet är enligt mig att folk som inte kör skoter (känner nån som kär skoter, eller ens sett en skoter) helt enkelt inte bryr sig! Så därför säger dom, "varför ska vi ha dessa dom skitar i bara ner miljön" utan några beläg för hur många prosent dom igentligen står för.
Däremot kan det ofta vara så att just dessa personer kör båt och därför man ju inte förbjuda eller bestraffa dessa! de vore ju hemskt!

Ur miljösynpunkt har denna diskution likeheter med den om E85 då dom som är emot etanolen som drivmedel gör allt i sin väg att komma på dåliga saker om den och förstora dom till oändligt stor propotioner. Utan att ens jämför samma problem med bensin!
 
Senast redigerad av en moderator:

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Det är naturligtvis upp till var och en tycka att 2T eller 4T är "bäst, häftigast eller roligast". Men det kommer inte att tillverkas vanliga 2T om fem år, punkt slut. Se bara inom båtmotorbranschen. Fr o m 1 januari 2006 är det förbjudet att tillverka gamla hederliga tvåtaktarssnurror.
Jag hävdar vad än Black Parkas-typer säger att ju renare motorer desto större chans för snöskotern att överleva. Samt förstås, vilket är minst lika viktigt, att alla tänker med insidan av hjälmen och inte försöker leka Slednecks som några snorungar gör på vårt kvarter. Det förstör för alla!
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Det är väl det att dom tycker att vi skoteråkare skitar ner för att de själv inte kan köra eller bara sitter inne vid datorn eller tv:n istället för att sätta sig på en skoter och åka ut i naturen och få lite frisk luft.
 
Last edited:

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
F7 Racing skrev:
så en 4t är ren? konstigt då att dagens problem med utsläpp fortfarande finns kvar då.. för alla bilar är ju 4t.... hmmm...!

Skotrar och 2T har inte den avgörande delen i alla naturproblem.. problemet är bränslet vi kör på..

Jag tror att 4takt kommer dominera marknaden inom tid.. men låt dom som föredrar 2T köra sina skotrar utan att behöva höra vilka natur förstörare dom är... En 4T är ju betydligt dyrare och för att köra igen skillnaden i pris mellan en Rx1 Apex och en Lynx RC 800 powertek får du köra omöjligt många mil... för skillnaden i liter/mil är inte så hög, min F7 drog 1,5 milen och en RS rage 0.9 en påsk dag.. ganska strongt gjort av båda maskinerna!


hehe.. :) 1.5 liter milen på en f7:a.. hmm.. du måste vara den som kört en f7:a billigast i världen.. :)
jag har iaf köpt mig en RS vector SP -06 iår.. är imponerad som fan av den skotern..det bästa jag kört änså länge. det har allt man behöver..plus att 4 taktaren sm sitter i den är skit bra.. ett j'vla drag i den hela vägen.. :)
 

Fredrik O

Medlem
11 nov 2005
24
0
1
Östersund
Mikael_N skrev:
Lyssna på/testa en RX...
Nu skrev jag ju som sagt att jag inte är spec insatt i MC, men jag skrev även på stycket innan så här:

"Då låter dom som om symaskinen är vråltrimmad! :)"

Det var det jag syftade på att det finns MC som låter galet mkt. Men om man ser till den stora massan så är det fler MC som låter mindre än skotrar om man t.ex jämför ljudet på tomgång.
 

mountain

Medlem
12 dec 2005
8
0
1
östersund
black_parkas skrev:
I don´t give a rat´s a$$ faktiskt om miljön i den här frågan.

Det är då inte ens promille av föroreningen i världen som kommer från skotrar.

Och jag bryr mig heller inte om 4-t om 10 år KANSKE är lika kul att köra som "-t.


Kommer man in efter en dag på fjället SKA man lukta en blandning av 2-t avgaser och vedeldat.

Och ljudet i en 4-t kommer aldrig att vara detsamma som en 2-t


Som sagt, läs hela tråden, de flesta vettiga ;) skotermänniskor anser att det är 2-takt som är det givna valet...
Även om det nu är så att många vill ha kvar 2T så kommer ändå 4T blir framtiden..jag själv kör 2T, å vist det är tjusning med 2T, avgaserna, lukten, och ljudet..men 2T kommer försvinna mer och mer..till slut är det bara 4T som gäller.. vist är det lite trist för alla som giller 2T starkt men man måste ju tyvär tänka framåt..annars stannar ju utväcklingen i 2T branshen..Och i längden så är 4T MYCKET MER miljövänligare än 2T.
Vist är det lite trist, Men det är så det kommer bli tror jag iaf!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Njjaaaa....

F7 Racing skrev:
En 4T är ju betydligt dyrare i inköp och för att köra igen skillnaden i pris mellan tex en Rx-1 och en Rotax 800 powertek får du köra omöjligt många mil...
För skillnaden i liter/mil är inte så hög, min F7 drog 1,5 milen och en RS rage 0.9 en påsk dag...
Ganska strongt gjort av båda maskinerna!

Yamaha RS som drog 0,9 L/Mil !!

:eek: :eek: :eek:

Njjjjjaaaaaaaaaaa !!

Lite närmare sanningen skulle ju vara bra ;) ;)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
2stroke skrev:
Yamaha RS som drog 0,9 L/Mil !!

:eek: :eek:

Njjjjjaaaaaaaaaaa !!
Lite närmare sanningen skulle ju vara bra ;)
Det är helt troligt, har sett det själv på en Vector. Men det var hyffsat lugn körning. Har ex. sett 1.1 liter / mil med en RX. Ligger man 70-120km/h så dra de otroligt lite.
Men man får ju inte köra mer än 60km/h så... :rolleyes:
 

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
2stroke skrev:
Yamaha RS som drog 0,9 L/Mil !!

:eek: :eek: :eek:

Njjjjjaaaaaaaaaaa !!

Lite närmare sanningen skulle ju vara bra ;) ;)
haha.. det är ju ändå troligare att man kör en rs på 0.9 än att man kör en F7:a på 1.5
 
Last edited:

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Min Rage snittade ca 1,25 l/mil förra vintern. Testade en dag nio mils riktigt lugn körning på kanonföre, mest på is och packade leder. Skotern tog tio liter exakt. Så visst går det om man vill. Men det är jobbigt att hålla igen med gastummen...
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag har alltid älskat trippelljudet från 2T! Men jag börjar ge efter i det fallet, en 4T kan låta skrämmade läckert! Kolla in dem här stressfläkts laddade 4T:s rackarna! Men lyssna dock just i slutet på filmen, en trippel 2T -> mysigare :D Men dessa 4T yamahas som är med i filmen verkar inte så tysta som symaskiner fyyy...
http://media.putfile.com/Turbyamaha

Jo en sak som 2T har en enorm nackdel jämnfört 4T (om jag skiter i bränsleförbrukningen osv) det är tillförlitligheten. Den existerar ju inte på en 2T jämnfört mot en 4T! Tänk om er bils motor skulle nästan va tokslut redan vid 1500mil? Haha då rackarns skulle det bli liv i holken.
 
Last edited:

Edblad

Välkänd medlem
2 nov 2008
188
0
6
Östjämtland
Var och provade diverse Skidoos idag på en skoterträff bla mxz 1200 4-t och mxz 600 E-tec 2-t. Iallafall så tyckte jag att det var värre klipp i 600an än 1200an när jag provade dem på sjön. 1200an var mest döläge tyckte jag...
 
B

Biosteel

Jag vet, jag har legat nästan full macka (ca 10 000 varv) i över 1 mil, gör det med en 2T. ;)

har väll inte så mycket med saken att göra när så gott som alla skidoos nya fyrtaktare rasar i bitar o skär o vette fan allt som dom har för sig.. :aetsch:
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
4-takt.....phaa...."been there, done that"....är nu åter till det förlovade 2-taktslandet och har återfunnit glädjen i snöskoteråkning igen:aetsch:

Min nästa maskin kommer nog innehålla en Rotax 800R E-tec. 150+ rena och lätta och rappa 2-taktshästkrafter:rock:

Ha'de / Matti