Ändrad tomgång vid byte av huvudmunstycke ?

bb5000

Aktiv medlem
4 mar 2007
86
0
6
Hej,

Har en Mach1 (Rotax 617, VM40 förgasare) där jag bytte originalmunstycken
(400 PTO, 420 MAG) mot 420 PTO och 440 MAG. Tomgången innan bytet var 2200 varv och blev ca 1600 med de större munstyckena utan att jag ändrat på tomgångsinställning eller luftskruv. Nu gick den lite för fett (svarta tändstift) + hög bränsleförbrukning så jag bytte tillbaks munstyckena till original. Nu är tomgången tillbaks på 2200 varv... Kan tomgången påverkas av annan storlek på huvudmunstyckena ?
 

bb5000

Aktiv medlem
4 mar 2007
86
0
6
Ska prova att justera in den till helgen när jag har tid + kolla ev. luftläckage
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Generellt sett så e ju alla munstycken för ett specifikt område(tex halv gas,3/4 osv...)men ett byta av ett munstycke påverkar också alla övriga områden några promille tex brukar man säga att ett huvud mustycke kan ge upp till 10% skillnad även i lågfarten..därav ditt fenomen!om man dessutom har en slidmatad motor som du har som har en mkt kraftig vacuum signal så påverkas det mer än tex en reedventils styrd motor.
så det e ngt att ta i beaktande då man tunar en motor..oftast märker man inte det i normala fall:)

MAn kan skaffa en tabell från mikuni som klart visar att alla olika munstycken(pilot,trottel,nål,nålmunstycke,mainjet) visar vilka områden de e mest effektiva i....o där kan man se att huvudmunstycket påverkar även pilotmunstycket(lågfarten)

hoppas några fråge tecken blev uträtade här iaf.

lycka till med tuningen!
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
:eek:
Okej, okej, ordet "ingenting" var fel, men de har så lite med tomgången att göra så det är "närmast" ingenting:)
Så skulle tomgången ändras med 600 varv efter munstycksbyte, skulle nog iaf jag misstänka att jag bytt fel munstycken (lågfarten), om allt annat stämmer :hmmmm2:
Men som jag alltid säger:"skaffa tempmätare så får du full koll på vad som händer". :)
 

b00

Medlem
27 jan 2008
38
0
1
Haparanda
Huvudmunstycket kan visst ändra tomgången,, På min var huvudmunstycket för stort och den gick inte alls på tomgången!!!!!
 

bb5000

Aktiv medlem
4 mar 2007
86
0
6
:eek:
Okej, okej, ordet "ingenting" var fel, men de har så lite med tomgången att göra så det är "närmast" ingenting:)
Så skulle tomgången ändras med 600 varv efter munstycksbyte, skulle nog iaf jag misstänka att jag bytt fel munstycken (lågfarten), om allt annat stämmer :hmmmm2:
Men som jag alltid säger:"skaffa tempmätare så får du full koll på vad som händer". :)
Det är huvudmunstyckena som jag har bytt, det har jag inte missat (lite svårt att ta fel), men tack för svaren allihop !