Ändra spårvidd CF8 2010

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Den åkning av jag värdesätter är klättring både uppför och nedför och det bryts hit och dit för komma dit man vill. Funderar därför om möjligheten finns att förbättra skoterns egenskaper i förhållande till önskad åkning.

Har hört folk prata om att en smalare skoter gör att skotern blir mer lätthanterlig i ovanstående körning.
Låter vettigt i teorin då något smalt står ostadigare på jorden.

Hur pass stor skillnad blir det av att ändra spårvidden på skidorna?
Och är det möjligt att ta m8:ans framvagn från samma tillverkningsår?
Skillnaden mellan CF8 och M8 är dryga 76mm..

Självklart skulle jag väl kunna skaffa mig en m8 istället för den crossfire jag har idag för att bespara mig besväret. Men tokig som jag är vill jag greja och meka lite, tycker det är halva grejen :).
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Ingen aning om hur stor skillnaden blir, men har för mig att framvagnar till m är halvsvåra att få tag i och rätt dyra.. kompisen hade en m halva vintern och jag tyckte inte skillnaden mot min var enorm!

Köp en f7-framvagn(samma a-armar som cf om du får tag i 05-06) istället och korta a-armarna till önskad längd, alternativt gör helt egna a-armar och använd original spindlar. På så vis kan du få ännu smalare än m och billigare =)
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Det är stor skilnad med smal framvagn! Och det är värt det du tappar på leden när du är i lössnön. Alla bärarmar oavsett årsmodell från m serien passar. Dock kan det vara skilnad på bussningarna. Det är inte så lätt att hitta begade för det är stor efterfrågan hos skrotarna. Jag letade länge till min förra skoter men det slutade med att jag kapade orginalen. Annars fins ju eftermarknads i USA som allternativ. Kommihåg att du måste korta stötdämparna också!
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Börja med att plocka bort krängningshämmaren om du inte redan gjort det. Gör faktiskt en hel del, och kostar inget. Men visst borde de gå att slänga på en framvagn från en M8. Kolla upp om det går att använda dina stötdämpare ihop med den bara, kan behövas kortare.