Senaste material av mikekopman

  1. M

    Tänkte testa Japsdämpare!

    Skulle kanske vara lättare om vi visste vad du menar med "japs dämpare"?
  2. M

    Vassast med pipor?

    Verkar på mulles bromsningar som att det skiljer lite mellan exemplar, pendlar mellan 140-150 hk, men 160? nää
  3. M

    Vassast med pipor?

    Borde inte en mach z gå betydligt värre än en srx 700 alt viper? med pipor Jo, det är möjligt, men det var väl inte det du frågade först? Du frågade vilken skoter som svarade bäst på trimpipor. Kolla på www.m-performance.com , där finns bromsbänkningar på machZ och Viper. Exempel: MachZ -99...
  4. M

    Vassast med pipor?

    Det verkar som att dom billigaste Yamaha Viper på blocket ligger på ca 45000:-. Enligt många så skräms dessa från 120 hk till 145 hk med bara trippelpipor, borde väl kvalifiseras som "svarar mest på trimpipor", dessutom så sitter det väl knacksensor i dessa som en extra säkerhet när man trimmar...
  5. M

    Dubbeldyna till Phazer-II ?

    Sv: dubbeldyna till en PZ? Jag är till 98% säker på att det går. Dubbeldynan i sig är inte längre än enkeldynan, den har bara en passagerarplats istället för förvaringsutrymmet. "Alla" modeller fram till -96 borde gå att ta dubbeldyna ifrån. Så länge som du inte skjutsar så beter sig skotern...
  6. M

    Yamaha Exciter II -91 ?

    Kommer inte ihåg vad exakt kW-tal är, (står på regbeviset) men jag kommer ihåg vad det blev i hk när jag räknade om det: 78 hk. Detta är en -93:ans ST, det ska vara lika på -91.
  7. M

    Rx Warrior mattbyte

    Om du ev. ska sälja din gamla matta om/efter du har bytt så kan du gärna PM:a mig! Jag är relativt säker på att det finns färdiga satser att köpa som passar för det du vill göra, men är du verkligen tvungen att ha så höga kammar som 51 mm? 38 - 44 mm skulle nog vara ett perfekt alternativ för dig.
  8. M

    Exciter

    Nja, enligt regbeviset så är det ca 78 hk. Min ExII ST (nej, inte SX) gav i bromsbänk 86,5 hk, 91 med för lågt BFSC. Den har (tror jag) "90-hk-kit", kortade grenrör och ändrade porttider enkelt förklarat. Vad Leif (och Mats, är detta samma person?) kanske förvillar sig på är att tidiga EX var...
  9. M

    VT 500XL -00 Ojämn motorgång

    Det kan vara så att den tar tjuvluft någonstans, tex insugningsgummin som är spruckna. Kolla genom att spraya med startgas när skotern går på tomgång runt insugsgummina och variatoraxel, det finns en packbox där som kan läcka. Om motorn rusar upp i varv när du sprayar så har du hittat felet...
  10. M

    Åtdragninsmoment Exciter -89

    Bultar och muttrar dras åt i två steg: Bult: först 20 Nm, sedan 28 Nm. Mutter: först 20 Nm, sedan 33 Nm. Börja med att dra åt muttrarna (på pinnbultarna), börja på cyllen mot variatorsidan(1), dra åt muttern närmast utblåsen och cylinder 2, dra sedan mutter på cylle 2 närmast insugen och cylle...
  11. M

    Phazer vs Exciter

    Nu är jag lugn... :) Jag försäkrar att jag inte alls tog det som ett angrepp personligen mot mig som EX-ägare, hur skulle det det kunna vara det? Jag känner inte dig och du känner inte mig. Det som fick mig i gasen var det sätt (nedlåtande i min värld) som du svarade Pontan36 ("Köp en lott...
  12. M

    Phazer vs Exciter

    Det verkar som om du har massiv erfarenhet av detta TräsketPatte? Men det kanske är i frasen "trimstinn fjortis" som problemet ligger, en nybörjartrimmare som inte har koll på hur motorn mår. Om jag hade ork så kunde jag ha vänt uppåner på tidningssamlingen för att hitta det nummer av Snowmobile...
  13. M

    Negerbyn???

    Denna plats är faktiskt inkörsporten till Ovansiljans skotermekka, nämligen Bösjön. Det är här man parkerar bil och släp och tar leden vidare till Bösjön... Snömängd har jag ingen aning om, men det är garanterat körbart...
  14. M

    Problem med för fet blandning Venture -91

    Nä, det tror jag inte, soppapumpen är nog inte uppdelad mellan förgasarna utan levererar från samma membran... Kör skotern medan den bluddrar å slå av den på dödaren, ryck så snabbt som möjligt loss vacuumslangen från blocket för att se om det finns nåt bensinsull i slangen.
  15. M

    startar inte :S et 340

    Förutsätter att du har bytt tändstift och monterat ihop det du bytt på rätt sätt...och att delarna fungerat! 1: Mät tändhattarnas motstånd, ska vara 5 kOhm. 2: Kontrollera huvudströmbrytaren(nyckeln), snabbstoppbrytaren på styret och nödbrytaren("telefonsladden"). Alla dessa ska EJ leda ström i...