En Ace 600 för dom pengarna kan nog börja vara lite trött... Möjligt du kan hitta någon Renegade i Xp-chassie eller annan halvlång mera "touringmodell" som inte körts till spillror i renskogen för de pengarna, i så fall slå till!
Låt bli alla V-fyrtaktare från BRP!!! De få som finns kvar är de...
Jag skulle vara mer orolig för att det är just ett Silberkit!
Dom är väl värsta B-laget i turbokitsbranchen. Man har läst mer om problem med deras grejer än alla andras tillsammans.
Slå Edvard på VMC en signal och intervjua honom, han har grjejat mycket med allt möjligt i Polaristrimmarväg...
Njaäää. Möjligen att ledmaskiner klarar sig nästan lika länge men en lössnö 850 med 600 mil har gått långt men en 600R har betydligt mer liv kvar, i genomsnitt, vid samma miltal.
Många 600R lappskotrar har 1000-2000 mil utan större rep, få 850 kommer dit.
Budget? Sen generellt så är du ute efter driftsäkerhet så ska du gå ner en kubikklass. 600/650 går längre innan något händer än vad 800/850 gör oavsett märke. Och ska du inte längst upp i de risigaste branterna i den absolut djupaste snön så klarar sig de mindre motorerna bra. Ska du köra led så...
Men viktigast av allt, det ska INTE vara årsmodell 2019!!! Den årsmodellen av just Ranger 49, och SÄRSKILLT 900ACE var en katastrof! Med en 2019 900ACE kommer du spendera mer tid upp och ned fastklämd under skotern än på sadeln..... Att inte Lynx fick ta igen dessa av säkerhetsskäl är ytterst...
Har inte polarna hyfs nog att ha vettiga stål får dom ha "tofflor", (plastbelag med remmar man kan spänna fast på skidorna), eller skaffa egen släp :)
Alternativet är att byta flakskiva med åtta års mellanrum, den kostar ett par tusen men det gör ju "plastkrafset" också.
Skruva fast en massa...
Kör du inte bara ishård led så byt till släta styrstål utan coromant! Då klarar sig både släpvagn och garagegolv hur fint som helst samtidigt som du halverar risken för att knyckla ihop framvagnen på sten, garagetrösklar och släpvagnskanter.
1: Jag skulle nog vara skeptisk till att vara med fingrarna inne i variatorn oavsett hur den är låst. Gör du det ändå så se då i så fall först till att du når telefonen med den andra handen så du kan ringa efter hjälp om råttfällan slår igen.
Bara ta ur vikten gör man med näbbtång och ett...
Mina E-tec 800 och 850 har alla legat på över 5% olja, och ett par närmare 7%, och redan sotat stift ordentligt från det så jag har aldrig konserverat mina. Har man beskedligare förbrukning gör det förmodligen inte så mycket.
Dämparna är i längsta laget men det kan gå.
Då jag gjorde det så borrade jag nya hål i a-armarna så dämparfästet flyttades ner ca 2cm, krävdes lite mixter, gjorde och punktade fast några specialbrickor bl.a då hålen kom nära varandra och bultskallen ville rida på en svets på ena sidan annars...