Senaste material av Christoffer

  1. C

    polaris 850 E-VES oljud

    I min andra tråd ser du varför jag bytte kolvarna. PTO sidan var aningen skuren. https://www.snowmobile.se/forum/threads/patriot-850-19.157388/ Jo det var den där tråden som jag hittade på HCS som beskriver skramlandet. Hade upp E-Ves igår och kollade och allt verkade vara i skick. Kollade...
  2. C

    polaris 850 E-VES oljud

    den hade gått 108 timmar när inkörningstimern nollades och efter det har jag kört ca 20mil med nya kolvar. Den skramlar påriktigt också och inte bara på videon[emoji846] men enligt Asker verkar det normalt? Dock så verkar den inte skramla direkt efter kallstart utan man börjar höra det efter...
  3. C

    polaris 850 E-VES oljud

    Tackar[emoji106] Här är en video med kåporna på. Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
  4. C

    polaris 850 E-VES oljud

    Det skulle va toppen om du kunde jämföra[emoji16] Man hoppas ju nästan att det skulle va nåt fel, men hittade en tråd från hardcoresledder, "850 exhaust valves rattling" där dom beskriver exakt detta oljud och flera som säger att dom har samma oljud från deras 850 så det kan nog hända att det...
  5. C

    polaris 850 E-VES oljud

    Jasså så det kan alltså tas som normalt på 850n. Även om jag inte riktigt vill, och försöker hålla tillbaka, så måste jag nog säga att BRP är nog några steg före när det gäller motorutveckling. Polaris 850 skramlar och den går "orent" och fett på låga varv och knackar när man släpper gasen...
  6. C

    polaris 850 E-VES oljud

    Hej, Nu är jag mycket nyfiken på hur era 850 låter på tomgång och låga varvtal. Min skramlar och låter illa som f*n från E-VES. Tog lös e-ves igår och kikade på dom, hittade några ställen där det har "nött" metall mot metall men inget som klart skulle förklarar oljudet. Min tanke är att det...
  7. C

    Patriot 850 -19

    Hade in skotern till ÅF och bad dem sätta in senaste mappen och enligt dom så var det redan den senaste i ECUn (4019752). Frågan är då är det ÅF som har fel eller finns det en nyare mapp som endast är för 850 nyare än -19🤔
  8. C

    Patriot 850 -19

    Här är då resultatet efter maskineringen. Limmade även ramlagren som Boost sade. Motorn är ihop och allt verkar fungera bra. Som synns på bilden så är det inte mycket rum för oljan att slippa in från mittenutrymmet till lagret mellan lager och tätning, ca 0,4mm men antar att det är ok. Känns...
  9. C

    Pro rmk 800 to 850 killer

    Hur kan det va så att dom ger mer effekt i etanolläget 🤔
  10. C

    Patriot 850 -19

    Joo tänkte nog limma lagren. Tror nog inte att dom snurrat för man känner ingenting på lagerytorna. Osäker vad den mörka färgen beror på. Bra point där med vattenpumpsdrevet 👍
  11. C

    Patriot 850 -19

    Det är en liten "puckel" mitt i porten. Borde man slipa ner den? 🤔 kan tänka mig att blandningen skjuts in med en liten annan vinkel än om ytan skulle vara "jämn".
  12. C

    Patriot 850 -19

    Angående boost porten, menar du det här?
  13. C

    Patriot 850 -19

    Ja det är nog fullt möjligt. Samma på båda.
  14. C

    Patriot 850 -19

    Hej, Ursäkta, borde ha skrivit att bilden inte är från min motor, hittade bilden på nätet och var främst menad för att visa skillnaderna mellan gamla och nya tryckutjämningsoljenippeln. Vevlagren verkar vara i gott skick. Bifogat några bilder från min motor. Edit: bilden på PTO lagret är...
  15. C

    Patriot 850 -19

    Hej, Det tog lite tid men fick utrett att cylinderdoktorn borde ha ProX 850 kolvar och mycket riktigt så hade han några st. Beställde 2 kolvar av honom. Lite oklart ännu vad som är orsaken till skärningen på pto avgassidan men hittade mycket små metallpartiklar nere i vevhuset och gjutet såg...