Senaste material av Alebir

  1. A

    Ultimata hybriden

    Ja, jag hade själv gissat att Vipern var fri från varmgång men blev osäker av kollegan. Skönt att få det utrett. Men ska jag rannsaka mig själv så blir det en del ensamkörning på kvällarna, att ankra en Viper på dåligt ställe känns olämpligt låter det som. Vad är det med Vipern som gör att den...
  2. A

    Ultimata hybriden

    Tack för svaren, ja man får nog vara beredd att få eftermontera kylare eventuellt. Om man nu inte hittar en som är färdig. Det var en kollega som hade en Viper i sin bekantskapskrets som sa att den hade behövt ut i det lösa nu efter blidan. Den hade dock bytt kylare en gång så det kanske är...
  3. A

    Ultimata hybriden

    Jag provar att förlänga den här tråden med mer funderingar. Två säsonger med Freeride 800 blev det. Har haft väldigt kul med maskinen och den har fungerat som tänkt. Men det är kul att testa nya maskiner och försöka hitta något som kanske passar ännu bättre. Jämfört med freeriden så vill jag...
  4. A

    Variatoroptimering

    Hej, Åker freeride 800 146" från 2014. Variatorerna är bestyckade med grejer från SPI. 414 ramper, 200-320 fjäder i primären. SPI-20 helix och 185-320 fjäder i sekundären. Drevning är original. Jag känner att mellanregistret lämnar lite att önska. Jag tycker det känns som om jag tappar...
  5. A

    Ultimata hybriden

    Blev en Freeride 800 2014 och pulkan en Bränna Comfort. I det stora hela har det varit spot on. Har hunnit störa mig på de breda fotstegen och att framvagnen är 38" istället för 36" när det har varit tight mellan träden.
  6. A

    Ultimata hybriden

    Enligt polaris sida så finns det axys performance tillbehör (dyna) men har inte forskat i det. Dock behöver man ut med runt 80 loppor för en med under 100 mil. Samma pengar så får man Renegade BCX 146" med t-motion och värre fjädring. Lutar nog åt BRP ändå. Skönt att få smalna av sökningarna.
  7. A

    Ultimata hybriden

    Tackar ödmjukast för alla bra svar. Saker klarnar lite grann iaf. Finns ju scandinavian beast till bra kurs, som verkar ha det mesta förutom rätt längd och som ni skriver så finns det andra motorer som funkar bättre till det jag är ute efter. Ranger blir för lång och onödigt tung känns det som...
  8. A

    Ultimata hybriden

    Tack för alla svar. Gällande e-tec så har jag mest kört 600. Är det skillnad på varmgång mellan 600 och 800? Är det skillnad på krypkörning? Tycker summit är för vingligt så bredare framvagn gör nog susen. Men det finns ju renegade BCX, är r-motion värdelös i snön? Yamaha är lockande, mest på...
  9. A

    Ultimata hybriden

    Ja, den existerar ju inte. Men ni kanske har några bra åsikter. Börjar sukta efter en hyfsat modern maskin, runt 60.000-klassen. Krav är dragkrok, elstart, möjlighet till click-dyna, 141"-146", max 57mm kammar och bra fjädring. Den kommer förmodligen mest användas till att åka runt och puttra...