600 SDI motorlampa lyser ibland, varvar max 7000

Henke_renegade

Ny medlem
27 jan 2011
4
0
1
Sundsvall
Har en renegade XP 600 SDI där motorlampan "check engine" lyser ibland.
Det pipper till och så lyser den med fast sken. Motorn varvar då max ca 7000 varv, där går en varvtalsreglering in och dödar.

Stänger man av maskinen och starta om så är lampan släckt. Men oftast tänds den när man kommer upp över 5000 varv igen.
Vissa dagar funkar den fint, vissa dagar jäklas lampan...
Har lämnat in den hos återförsäljare som inte hittar några felkoder och inte hittar något fel. Avgastempgivaren är det inte säger dom. Den är för övrigt bytt för ett halvår sen.

Vad kan det vara?

Fukt i någon kabel?
Någon annan givare?
Nått annat?
Några felsökningstips?

/Henrik

R

RevMan

Om du din skoter är utrustad med X-paket så kan du kolla aktiva felkoder i mätaren. När motorlampan lyser så håller du in M-knappen och blinkarmed heljuset. då får du fram en kod. ring sedan till ÅF och be dom kolla vad koden betyder.

Henke_renegade

Ny medlem
27 jan 2011
4
0
1
Sundsvall
Har inte X-paketet. ÅF hittade inga felkoder då dom kopplade in datorn :(
Verkar inte vara nått fel på batteriet, startar med elstart i kylan utan problem... Eller kan det vara slut iaf?
Räcker det att kolla spänningen utan last för att se om ett batterie är slut?

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Dyra skitbatterier verkar det va orginal? Ett 18,5 ah batteri kostar 699:- på Biltema (det är 18ah org.? )

ett nytt gelbatteri från biltema kan du ju kanske kosta på dig , skicka elstarten och köp ett 4ah batteri . 269:-

Macckan

Ny medlem
6 apr 2011
4
0
1
Övik
Har samma fel med min 600 SDI 08! Nyss bytt avgastempgivaren, inte det som var felet! Jag har tagit upp insugsidan, rengjort. Rengjort avgasportar, bytt stift.
har du fått ordning på din?? Vad gjorde du ?

R

RevMan

Har Henke fått ordning på maskinen?
Väldigt knepigt att det inte lagras nån felkod.
Men det borde gå att få fram om man kör tills motorlampan tänds och kopplar upp maskinen utan att stänga av den.

Är bränslefilter bytt? Om inte så montera bränsletrycksmätare och stick ut och kör.

Macckan

Ny medlem
6 apr 2011
4
0
1
Övik
Har inte hört av Henke om han fått ordning på den.

Bränslefiltret är inte bytt, vet du om det ska ha en backventilfunktion? Går iaf att blåsa genom det båda vägar.
Har iofs inte provat att läsa av felkoder, har en bit till ÅF.
Tänkte ju att Henke skulle berätta vad han hade för fel.

nisak

Ny medlem
14 feb 2012
4
0
1
vilhelmina
något som vet felet? jag har samma på min, har haft in den på verkstad så dom kopplat in den i datorn, den varnar för något med insprutaren.

jag kan köra flera mil ibland utan att lampan tänds, och ibland tänds den direkt jag drar på/ landar hårt och då varvar den max 7000varv och går kasst. sen stänger jag utav den och drar igång den igen då kan jag köra ett tag, sen likadant.....

fick ni till era???

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
något som vet felet? jag har samma på min, har haft in den på verkstad så dom kopplat in den i datorn, den varnar för något med insprutaren.

jag kan köra flera mil ibland utan att lampan tänds, och ibland tänds den direkt jag drar på/ landar hårt och då varvar den max 7000varv och går kasst. sen stänger jag utav den och drar igång den igen då kan jag köra ett tag, sen likadant.....

fick ni till era???
Låter som exakt samma problem som jag har haft i vinter, det är löskontakt i kabelhärvan till spridarna, enda som har hjälpt för mig är att flytta och vrida lite på hela härvan. Problemet är att för att slippa till ordentligt så måste man plocka av sek. variatorn med axel.
Med den borta så slipper man till hyffsat, ta lös alla kontakter och fyll dem med kontaktfett, klipp lös banden som håller härvan i fuelrailen och flytta eller vrid den så att den inte tar i axeln från sekundären spänn sen fast den igen med nya band.

Detta har fungerat för mig, det bästa borde vara att byta kablarna hela vägen men det får bli i sommar.

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?54708-Felkod-P0616-p%E5-XP-600&highlight=

nisak

Ny medlem
14 feb 2012
4
0
1
vilhelmina
okej så du har bara rekat i kablarna nu? eller ha du tagit lös och fettat dom med eller är det det som blir av till sommaren?

tog de lång tid när du va lös med allt ?

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
okej så du har bara rekat i kablarna nu? eller ha du tagit lös och fettat dom med eller är det det som blir av till sommaren?

tog de lång tid när du va lös med allt ?
Jag har fettat alla kontakter, trodde först att det var felet eftersom den fungerade några veckor men sen kom det tillbaka, drog då slutsatsen att felet sitter i någon kabel, hade lös allt igen och flyttade lite på kablarna och sprutade in lite 5-56 innanför skyddsgummina på kontakterna till spridarna och nu har den fungerat perfekt igen.

Är inte 100 på var det är löskontakt men jag gissar att det är ganska nära spridarna eftersom det ibland kan räcka med att slita lite i kontakten till spridaren.

Lättast är att ta bort sek. variatorn för att slippa till, gör så här:
1. Skruva bort lagerhållar plåten som sitter bakom variatorn, och ta av remmen.
2. Ta bort slutburken.
3. Släpp kedje spänningen.
4. Ta bort gummipluggen i kedjehuset på andra sidan.
5. Be någon kompis eller liknande att hålla fast variatorn medan du lossar skruven på drevet som håller axeln i kedjehuset.
6. Mät hur grov axeln är i kedjehuset(inne i drevet) Leta reda på en rundstång eller liknande som passar i drevets hål.
7. Knacka ut axeln ur kedjehuset med hjälp av stången, se till att rundstången ligger mot axeländan hela tiden för det finns en bussning bakom drevet som du inte vill tappa ner, rundstången ska alltså hjälpa till att hålla drevet och bussningen uppe medan axeln är ur Om den faller ner måste du ta av kedjehuskåpan. När du lägger tillbaka axeln är det bara att styra drevet och bussningen med rundstången tills du får i axeln igen. Knacka sen försiktigt i axeln från variatorsidan. Kolla på samma gång att lagret på variatorsidan är iskick.

När du har fått av allt detta slipper du bättre till att endera byta ut kablar och kontakter eller som jag gjorde flytta runt dem lite, det enda riktiga vore att hitta felet och byta ut det som felar men om man vill fixa felet snabbt om än tillfälligt så gör man som jag gjorde.

Första gången jag gjorde det tog det ungefär en kväll men då hade ingen förklarat detta för mig utan jag listade ut det själv, andra gången gick det på 1,5 timme inklusive provkörning.

Lite svårt att förklara på ett vettigt sätt men fråga om något blev oklart.