Bengans Motor

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Söker man på exakt den adressen och telefonnummer som Bengans Motor har så hittar man: http://allabolag.se/9164747504
En sökning på det telefonumret hittar "Bengans Motor" iaf så det lär ju vara bolaget... Men alltså "F-skatt aldrig registrerat"? Finns säkert nån förklaring men för mig går alla sorters bolagsformer hand i hand med F-skatt, men kommanditbolag har jag dock dålig koll på...?
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
BDY startade han väl när han höll på med crossteamen har för mig han kallade sina "tjyvtrimmade" skotrar de.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Enligt allabolag.se står det att läsa:

"F-Skatt: Aldrig registrerats "

Det säger en hel del....

Såhär säger reglerna:

F-skatt, F-skattesedel, F-skattebevis, A-skatt, FA-skatt, SA-skatt
Som enskild näringsidkare betalar och redovisar man F-skatt, om företaget inte är att anse som hobbyverksamhet. Beviset för att man som enskild näringsidkare har F-skatt är att man har en F-skattesedel eller ett F-skattebevis. Delägare till handelsbolag eller kommanditbolag har normalt SA-skatt men handelsbolaget eller kommanditbolaget har F-skatt. Arbetande delägare i aktiebolag har A-skatt medan aktiebolaget har F-skatt.

Han har helt enkelt inte registrerat sitt bolag för f-skatt.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Ett F-skattebevis har stor betydelse för dem som driver enskild firma. Innehavandet av en F-skattesedel innebär att man själv som enskild näringsidkare betalar och redovisar skatt på sin inkomst. Den som anlitar någon med F-skattebevis behöver alltså inte redovisa källskatt och arbetsgivaravgifter till skatteverket och behöver inte heller betala dessa avgifter. Det kan därför vara viktigt att kontrollera huruvida den man anlitar för att utföra något har F-skattesedel eller är registrerad för A-skatt. I fallet att uppdragstagaren är registrerad för A-skatt kommer uppdragsgivaren vara skyldig att redovisa och betala skatt till skatteverket på den ersättning som betalas ut till uppdragstagaren.
 
4

426H

Hehe.
Viss skillnad på hur Bengan behandlas på de olika skoterforumen.
Om man klagar på bengan på snowriders forum så blir man avstängd av gestapo-affe.
Här verkar det vara tvärtom.
Inte så konstigt att snowriders forum är på väg att dö ut.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag tycker inte att man ska kasta skit på någon, men när det enligt allabolag.se framgår att vederbörande inte har F-skatt, så bör man ju tala om det för andra, så att de som vill handla där förvissar sig om att allt går rätt till. Att ta betalt för saker som man inte levererar kallas bedrägeri. Nu vet jag inte om det förhåller sig så, men om det finns substans i detta, så bör det komma till kunders kännedom.
 
Last edited:

Flesh.

Välkänd medlem
21 aug 2010
158
0
6
Gällivare
klart man borde få berätta om sina erfarenheter av företag utan att bli avstängd, positiva & negativa.
sen att folk kanske uttrycker sig lite extra aggressivt kan väl vara förståeligt, men kanske inte det bästa.

brukar alltid googla företag som man ska förskottsbetala till, och det vore ju tråkigt om alla negativa saker togs bort.
en tråd från det här forumet fick mig att våga beställa från 509films tex.
nu håller man nog sig borta från bengans iaf.
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Nu kan jag ha fel men jag har ett litet minne utav att hans fru eller liknande står på ett företag som en del handel går igenom, så om ni kollar upp hans hemadress och om det finns nån till skriven på den adressen, och bolagsevenemang så kanske ni hittar något där under. Men alla som har handlat borde ju kunna se vart pengarna betalas in och vad det står på kvittot.
 

tompab

Medlem
5 jan 2011
22
0
1
Jämtland
Bengans motor har gått i konkurs ett par gånger sedan starten men alltid haft samma namn utåt. Jag har svårt att tro att han inte har fskatt dock i någon annans namn kan jag tänka mig. Här i östersund är han känd och som skrivet i forumet både som bra och inte bra. Jag inte uttala mig om hur de funkar nu för senaste handel för mig var i mitten på 90-talet över disk.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Senaste (sista) kvittot jag fick var ett papper utskrivet på en nålskrivare, med ett org.nr som inte existerar.
Tror för övrigt att det är hans mamma (Märta?) som stått för något bolag. Spelar mindre roll, man handlar av någon som inte gör rätt för sig. Vilket snedvrider konkurrensen enormt.
 

Johan Rydström

Välkänd medlem
25 feb 2010
114
0
6
väcker liv i en gammal tråd bara för att visa mitt missnöje.
Har beställt av han några ggr och då har det fungerat bra.
Men det är TOTALT JÄVLA OMÖJLIGT att få tag i människan. Och den 14/9 i år beställde jag en chokesats till min arctic cat, men har varken fått delarna, bekräftelse på mailet eller något mail om att delarna inte finns...sjukt dåligt. Ska maila nu igen och säga att jag inte vill ha skiten....
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
väcker liv i en gammal tråd bara för att visa mitt missnöje.
Har beställt av han några ggr och då har det fungerat bra.
Men det är TOTALT JÄVLA OMÖJLIGT att få tag i människan. Och den 14/9 i år beställde jag en chokesats till min arctic cat, men har varken fått delarna, bekräftelse på mailet eller något mail om att delarna inte finns...sjukt dåligt. Ska maila nu igen och säga att jag inte vill ha skiten....
Konstigt, säker på att du skrivit exakt alla uppgifter som han vill ha i mailet?
Jag har bara bra erfarenheter från honom, snabb leverans och problemfritt.
 

Johan Rydström

Välkänd medlem
25 feb 2010
114
0
6
Gjorde exakt som de skrev. har inte ens fått svar på mailet jag skickade igår. Har redan beställt ny chokesats från ett annat ställe som verkar bättre. Bara det att man fick en orderbekräftelse är ju ljusår bättre än bengans....
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
en kompis som tävlade för a-c ett par år bakåt i tiden "kände" bengan så väl att han fick hans nummer för beställning och småtips ..
och det han fick reda på då, är att bengans inte alltid har sakerna hemma i lager utan när han har köpt ett stort lager reservdelar eller skotrar som ska importeras så lägger han ut det på annons direkt .. därför kan det ibland ta lång tid att få sina saker eller som ibland när dom aldrig dyker upp ...

tycker dom borde skriva i annonserna eller iaf via mail att dom inte fått hem sakerna ännu ..
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
om vi säger så här, bengans har hurmör svägningar. vissa går de som smort för, själv har jag vela köpt saker av han kanske 10 ggr och har inte blivit av nån gång då man fått vänta veckor på svar eller som en gång fick jag vänta 3 veckor innan nått vart skickat sen kom de fram och så var de fel saker
 

SamAlone

Aktiv medlem
16 jan 2012
86
1
6
Börjar inse vad jag har att göra med, har mejlat han 2ggr men inte fått svar, ringer man så får man som svar att mejla, kommer dock inte kontakta denna firma mer! Någon som har någon bra sida där man själv kan beställa från US delar till samma pris? för det använder han ju sig av ändå.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Börjar inse vad jag har att göra med, har mejlat han 2ggr men inte fått svar, ringer man så får man som svar att mejla, kommer dock inte kontakta denna firma mer! Någon som har någon bra sida där man själv kan beställa från US delar till samma pris? för det använder han ju sig av ändå.
Du kan ju alltid beställa själv från eBay annars.