Summit 600 -04 utan gnista

freestyle

Medlem
6 jan 2011
8
0
1
Har fått ett mycket egendomligt fel på min maskin. Efter att i somras ha gjort service så startade jag nu när det blev säsong upp maskinen och körde ut den ur garaget och sedan en liten sväng innan jag ställde undan den (ute). När jag nu skulle starta den igen så är allt som kan likna en gnista från stiften borta. Jag har alltså inte rört den efter att jag slog av den och parkerade den. Nu har jag testat byta stift, testat min tändspole på en annan skoter och den funkar, haft isär och sprayat så gott som alla kontakter, kollat stoppknappen på styret men FORTFARANDE ingen gnista. Vad göra? Tacksam för svar och idéer.

freestyle

Medlem
6 jan 2011
8
0
1
Uppdatering:

Har nu även mätt upp att jag har ca 125V ut från mpem-boxen då jag drar i magnapullen så då borde väl mpem-box och statorlindningar oxå vara OK.

Kan dess:en uppföra sig så att man inte alls får gnista? Har snart helt slut på idéer =(

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
sitter givare vid svänghjulet,2stycken om du har elback,dom sköter gnistan på dom där makapärerna,om du rivit sönder nån magnapull så kan det ha kommit skit där och skadat dom och då försvinner gnistan,du måste bort med magnapullen och svänghjulet för att kolla på dom/byta dom

Melender

Välkänd medlem
22 nov 2007
126
0
6
SKEÅ.
Haft exakt det bekymret. Kliade sönder mitt huvud tills vi av en slump hittade givaren. VIPS! Gnista!

freestyle

Medlem
6 jan 2011
8
0
1
Aha tack för tipset, ska genast undersöka det =) Faktum är att jag faktiskt haft löst magnapullen i sommar för att rengöra den då den inte hakade i som den skulle.

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Har fått ett mycket egendomligt fel på min maskin. Efter att i somras ha gjort service så startade jag nu när det blev säsong upp maskinen och körde ut den ur garaget och sedan en liten sväng innan jag ställde undan den (ute). När jag nu skulle starta den igen så är allt som kan likna en gnista från stiften borta. Jag har alltså inte rört den efter att jag slog av den och parkerade den. Nu har jag testat byta stift, testat min tändspole på en annan skoter och den funkar, haft isär och sprayat så gott som alla kontakter, kollat stoppknappen på styret men FORTFARANDE ingen gnista. Vad göra? Tacksam för svar och idéer.
Kan mycket väl vara stator lindningen som är bränd. Inget ovanligt, det händer som sagt.

freestyle

Medlem
6 jan 2011
8
0
1
Maskinen går igen =)

Efter att ha undersökt givarna som var rätt skitiga trodde jag mig ha löst problemet men ICKE. Så då var det bara fortsätta felsöka...och då lyckades jag något slumpartat hitta ett kabelbrott på kabeln mellan mpem-boxen och tändspolen. Har haft lös denna kabel ett flertal gånger och tom mätt upp med multimeter att jag har ström i den ändan som man kopplar fast i tändspolen...och ändå inte sett några symptom på detta. Men det måste ha varit att varje gång man rätade ut kabeln för att komma åt att mäta så har den fått kontakt, för att sedan bryta när man satt kabeln på plats igen =S

Men nu efter mycket tid i garaget, många om och men, och en hel del svordomar är nu maskinen igång och redo för puder =)

Tack iaf för tipsen ni lämnat.