Renegade 600 e-tec.Hur många har köpt?

lennart wiklund

Välkänd medlem
21 feb 2007
117
0
16
Själv så köpte jag den i Adrenaline utförande= extra dyna+förstärkta fjädrar.Gisses vilken maskin..:cheesy:Om man räknar steget upp från en 0:2a yamaha venture 500xl.
Grymt imponerad av 600 e-tec motorn.Jag har inte bytt fjädrarna utan kör med original.Gillar fjädringen mycket bra.Har nu kört den 23mil,börjar gå bättre och bättre.
Någon fler som köpt denna el någon annan renegade 2011??synpunkter?
Vad tycker ni om samt vad är enligt er mindre bra??

lennart

jk20Ö

Medlem
16 dec 2010
12
0
1
Hämtade min renegade adrenaline 600etec igår, nerdrevad och 44mm matta, Riktigt rolig. På med en ny styrhöjare sen är jag nöjd

FLASHBACK

Medlem
18 jan 2006
44
0
1
Hudiksvall
www.500sec.com
Lite nyfiken på dina förstärkta fjädrar.

Jag har en Renegade Backcountry som jag väntar på 1+1 dyna till, sen skall vi åka 2 vuxna på och jag kommer nog behöva kraftigare fjädrar.

Hur hårda kommer du gå upp till? vad finns det för gradering?

R

RevMan

vet inte artnr men starkare fjädrar följer med renegade adr för att passa med tvåsitsdynan.

lennart wiklund

Välkänd medlem
21 feb 2007
117
0
16
Hämtade min renegade adrenaline 600etec igår, nerdrevad och 44mm matta, Riktigt rolig. På med en ny styrhöjare sen är jag nöjd
Vad kul,då får vi utbyta lite erfareheter framöver.Jag kör med orginalfjädrarna i min.Lite värre matta hade jag med velat ha,känner detta efter nu dryga 30mils åka.Styrhöjare skall jag med montera.Tycker förövrigt den är grym i lössnön&fin att dunka led med.Ev så tänkte jag montera en xenonsats till lyset.Men då skall det tydligen inte vara något kinaskit av lågbudgetfabrikat.Utan en värre kvalitetssats för att få minimalt med strålning från ballasterna.hur många mil har du lyckats få till??tror min börjat släppa på för fullt nu.160km/tim på hård sjö.oljeförbrukning på dessa ca 32 mil är väldigt liten tycker jag,dock så har jag bara min gamla yamaha xl 500 att jämföra till,där gick det olja vill jag lova...
Underbart att slippa avgaslukten iallafall med denna E-tec motor

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Hade en -09 gade x. Kanon maskin på alla sätt. 2år 290 mil ingen rem. Ville har mer hk, där för 800 e.tec gade-11.

Harspranget

Medlem
20 jan 2006
16
0
1
Öd
Jag köpte en Renegade Backcountry 600. En mycket fin maskin till det före som vi fått :becky:. Har hunnit med 60 mil hittills och det känns att saker och ting börjar gå lättare och lättare. I den puderkörning som det varit frågan om fram till idag har den förbrukat 1,9 liter/mil i snitt, acceptabelt med tanke på att den gått under inkörningsprogram hela tiden. Den har under dessa mil tagit cirka 2-3 liter olja, något som säkert lär sjunka nu när inkörningen är avklarad.

Det enda jag är lite missnöjd med på maskinen är skidorna. Jag tycker att de styr för dåligt då det ligger lössnö på leden eller då man surfar runt i pudret. Kanske skulle prova att minska stoppremmens längd men gissar att det inte gör så stor skillnad. Man kanske skulle bytt ut dem mot ett par SLP PP istället :hmmmm2:.

Harspranget

Medlem
20 jan 2006
16
0
1
Öd
Ställde om stoppremmen och genast upplevs skidorna bättre. Remmen stod i läge 3 (enligt numreringen i instruktionsboken) och jag flyttade till läge 4. Helt annan styrrespons på led, oavsett om det ligger lössnö på den. I pudret blev skillnaden inte så stor men det blev i alla fall inte sämre. På led blev maskinen lite mer tungstyrd men inget som stör och framförallt går den numer dit man vill. Kanon! :cool:

Har hunnit med någon fler tankning och senast, efter att ha provat lite ledkörning som omväxling, hade den dragit 1,42 liter/mil. Det får ju en att fundera, sträckkörning på enbart packad led, kan den gå ner mot litern jämt :hmmmm2:. När det gäller oljan har det skett ännu större förändringar, den tar knappt nånting längre.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Spännande att läsa om era Renegades. Blir byte till nästa säsong och jag kan inte bestämma mig för Renegade eller Summit,600 eller 800. Kanske blir lättare om man kan läsa här.

lennart wiklund

Välkänd medlem
21 feb 2007
117
0
16
Har nu kört min 63mil,bara nöjdare&nöjdare är jag.Inget remslitage på denna 600 inte..Dock så tycker jag den är liite väl törstig på bränsle.Vi var ute en rejäl tur idag.Vart väl lite busåka samt brände väl på rätt friskt.Fick i 16 liter på 9.4mil,ungefär 1.75l/mil.Lite väl mycket tycker jag.Men ok,antar att den förbrukning ski-doo uppger är ledkörning i lugnt&fint tempo.Toppfarten är det inget fel på,gör 165 på mätarn i knallhårt före.Oljeförbrukningen har gått ner markant efter inkörningen,drar väldigt lite olja.Ännu så länge är jag helnöjd med denna maskin.Dock ligger variatorn på för mycket tycker jag.Gillar inte denna kalibrering.Nu pratade meken på ski-doo om en omkallibrering med andra ramper,dock så skulle jag få betala detta själv!!kostar ca 1000kr,men detta anser jag ski-doo skall stå för,meken tyckte själv att den låg på aldeles för mycket vid provkörning!!Skall ta detta med min å¨terförsäljare när jag servar maskinen,han är inte omöjlig,så vi kommer nog på en bra lösning där,skulle tro att det även är därför som den är lite väl hård på bränslet!
Hur som helst,jag är helnöjd med min maskin hitills.ångra inte att valet föll på en 600 e-tec!!!

bjulasen

Ny medlem
26 feb 2011
2
0
1
Piteå
Har en Renegade 600 etec -11 Ade och är supernöjd, fjällkörning med djupsnöspårning och lite sjökörning 1,1 l /mil har nu gått 33 mil.
Blir att byta till 44mm matta då 32mm känns för lite speciellt vid körning utanför led.

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Hur tycker ni dämparna funkar på adrenalinen, funkar dom om man håller lite högre tempo , eller ska man köpa en backcountry.

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Det är så pass olika skotrar så jag tycker inte dämparna ska avgöra vilken modell av dessa man ska köpa. Kör du mest vid sidan om leden och skjutsar inte köp Back C, kör du mest led och skjutsar ibland köp adlenaline.