Krockat med bil på väg. Vad gäller?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Gott nytt år eller vad man ska säga. Kan tyvärr inte säga att mitt nya år började bra.

Idag skulle jag ta en tur upp till mor o far som bor ca 1 mil från mig. Jag åkte på skoterspåret och en traktorväg hela vägen fram till bilvägen som sträcker sig ca 100 m innan man svänger upp till dom. Detta är ej i förbudsområdet av Matfors vad jag vet. Sen skedde detta som jag skrivit i min redogörelse:
Jag kom ut från skoterleden på traktorvägen och körde fram till bilvägen ca 100m från mina föräldrars hus. När jag svängt ut på vägen åt vänster så efter ca 40 m kom en bil upp bakom mig och la sig körandes sakta efter mig. Jag körde i 20 km/h. När jag skulle svänga upp till mina föräldrars hus till vänster bromsade jag och tittade över axeln. Bilen låg kvar bakom mig och jag påbörjade min vänstersväng. Bilen accelererade bakom mig och körde in i mig snett på sidan och jag ramlade av snöskotern. Bilen hamnade i vänster dike och min snöskoter i höger dike.

Detta är händelseförloppet. Hur ligger det till med transport efter väg på korta sträckor? Se ca 100 m. Vem har väjningsplikt vid detta tillfälle? Och hur ser försäkringsbolaget på denna fråga måntro?
Skotern är helförsäkrad i Gjensidige försäkringar.

MVH Speedo_4

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
1.Jag antar att det är den som svänger till vänster (oavsett det är en bil, mc eller snöskoter) på en väg, som har väjningsplikt = är skyldig.
2. Att man då kör snöskoter en kort bit på väg, är ju tillåtet OM det finns hinder i terrängen som omöjligör körning där, så fanns det hinder i form av t.ex. ett ofruset vattendrag så är det ju tillåtet att köra på vägen. Men finns det inga hinder i terrängen, så finns ju risken att detta kan ligga dig i fatet.

Men då det tydligen inte blev några personskador, så kanske inte polisen blev inblandad, då kikar nog bara försäkringsbolaget på #1.

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Är väl alltid den som svänger vänster som klassas som skyldig, dock borde du få ut ersättning från försäkringen ändå...

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Har tyvärr inget säkert vad som gäller men vad jag tror så hänger allt på om du fick befinna dig på vägen eller inte med skotern ?
Samt om han var påväg att köra om dig när ni krockade?

Var han påväg om dig när ni krockade, isåfall (när det gäller bilar) så har du väjningsplikt

Körde han in i dig rakt bakifrån när du bromsade in för att svänga så är det hans fel pga att han måste hålla tillräckligt avstånd för att kunna bromsa

Detta gäller vid körning på "normala vägar" sen vet jag som sagt inte om det gäller enskilda vägar (traktorvägar)

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
1.Jag antar att det är den som svänger till vänster (oavsett det är en bil, mc eller snöskoter) på en väg, som har väjningsplikt = är skyldig.
2. Att man då kör snöskoter en kort bit på väg, är ju tillåtet OM det finns hinder i terrängen som omöjligör körning där, så fanns det hinder i form av t.ex. ett ofruset vattendrag så är det ju tillåtet att köra på vägen. Men finns det inga hinder i terrängen, så finns ju risken att detta kan ligga dig i fatet.

Men då det tydligen inte blev några personskador, så kanske inte polisen blev inblandad, då kikar nog bara försäkringsbolaget på #1.
Ingen person vart skadad. Jag blev som sagt påkörd bakifrån antagligen för att han tänkte göra en omkörning. jag hade ju flyttat mig ut mot mitten på vägen. Smällen skedde ju på vänster sida av min skoter längsmed. Han hade påbörjat omkörningen lagomt till att jag skulle svänga vänster. Hinder i terrängen är ju en defintionsfråga. Rinner en bäck som inte går att korsa före kåken. Men frågan är ju om man får köra bilvägen upp till huset? Är ju en form av grusväg.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
En liten undran bara, du beskriver att du bara skulle köra 100 meter efter vägen, men blir upphunnen efter ca. 40 meter.
Såg du inte bilen innan du svängde ut på vägen ?
Den kan ju inte ha varit alltför långt bort, om den hann upp dig på 40 meter, menar jag.
Hade du istället väntat in bilen och släppt den före dig, så hade ju inte olyckan inträffat ?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ingen person vart skadad. Jag blev som sagt påkörd bakifrån antagligen för att han tänkte göra en omkörning. jag hade ju flyttat mig ut mot mitten på vägen. Smällen skedde ju på vänster sida av min skoter längsmed. Han hade påbörjat omkörningen lagomt till att jag skulle svänga vänster. Hinder i terrängen är ju en defintionsfråga. Rinner en bäck som inte går att korsa före kåken. Men frågan är ju om man får köra bilvägen upp till huset? Är ju en form av grusväg.
Finns det en bäck i terrängen, så är detta en sak, som gör det lagligt att köra på allmän väg en kortare bit.
Men man får aldrig påbörja en vänstersväng innan man gjort klart att det är fritt, det fick då jag lära mig när jag tog bilkörkort.
Man ska i god tid före korsningen, svänga till höger minska farten och släppa förbi alla bakomvarande, alt. köra förbi korsningen om man inte har möjlighet att göra en säker vänstersväng.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Smällde han dig i sidan när han var påväg om dig så blir nog tyvärr felet ditt

Men att det är en skoter/bil olycka kommer säkert komplicera dig lite extra

Hade det varit en bil/bil olycka så är föraren som svänger vållande

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Smällde han dig i sidan när han var påväg om dig så blir nog tyvärr felet ditt

Men att det är en skoter/bil olycka kommer säkert komplicera dig lite extra

Hade det varit en bil/bil olycka så är föraren som svänger vållande

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
En liten undran bara, du beskriver att du bara skulle köra 100 meter efter vägen, men blir upphunnen efter ca. 40 meter.
Såg du inte bilen innan du svängde ut på vägen ?
Den kan ju inte ha varit alltför långt bort, om den hann upp dig på 40 meter, menar jag.
Hade du istället väntat in bilen och släppt den före dig, så hade ju inte olyckan inträffat ?
Och där kommer vi till att vara efterklok. Detta är en 70 väg och när jag svängde ut från traktorvägen kommer bilen precis runt hörnet på kurvan. med andra ord såg jag bilen när jag kommit över på andra sidan. Han lägger sig bakom mig då. Han såg när jag la mig på högersidan om vägen men han valde att inte köra om då. Sedan när jag kommit fram dit tittar jag över axeln och han ligger kvar dör han var. jag ska svänga upp så sker omkörningen samtidigt som jag är på väg att svänga. Ligger ute på vägen mot vänster. han sa själv att han trodde att jag ville släppa förbi honom eftersom att jag tittade över axeln.

Sillybear:
jag tror som du att jag åker på det också och det må vara hänt.
Det jag är osäker på är om jag kommer få problem att få ut försäkring på min skoter. Bilen hans klarar ju sig på min trafikförsäkring. Men min maskin är det ju lite luddigare med.

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Om man bortser från frågan ifall du fick befinna dig på vägen eller ej så är det ju vanliga trafikregler som gäller. Svängande måste ge tecken i form av blinkers eller markeringar med armen som på cykel. Försäkringsbolag brukar bara bry sig om hur själva olyckan skett om det inte uppstår tvist och då är det tyvärr ditt "fel" i detta fallet som du beskriver det. Att se sig över axeln räknas nog inte som signal för sväng. Inte heller att du höll ut till vänster.
När man tar körkort för bil gås just denna situation igenom ganska grundligt. Korrekt förfarande skulle ha varit att du svängde in till högerkanten och väntade till det var bilfritt innan du svängde vänster. Man uppmanas också att vara uppmärksam på att denna typ av olycka är en av de vanligaste och att dom ofta ger personskador eftersom det blir förarsidan som träffas på bilar.
Hoppas att självrisken inte blir för hög.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Om man bortser från frågan ifall du fick befinna dig på vägen eller ej så är det ju vanliga trafikregler som gäller. Svängande måste ge tecken i form av blinkers eller markeringar med armen som på cykel. Försäkringsbolag brukar bara bry sig om hur själva olyckan skett om det inte uppstår tvist och då är det tyvärr ditt "fel" i detta fallet som du beskriver det. Att se sig över axeln räknas nog inte som signal för sväng. Inte heller att du höll ut till vänster.
När man tar körkort för bil gås just denna situation igenom ganska grundligt. Korrekt förfarande skulle ha varit att du svängde in till högerkanten och väntade till det var bilfritt innan du svängde vänster. Man uppmanas också att vara uppmärksam på att denna typ av olycka är en av de vanligaste och att dom ofta ger personskador eftersom det blir förarsidan som träffas på bilar.
Hoppas att självrisken inte blir för hög.
Som sagt. Självrisken är ett mindre problem anser jag. Är som sagt frågan om helförsäkringen gäller och ja. Det känns som att jag tabbade mig stort och tyvärr sker olyckorna då. Grejen var att jag tänkte vara lite smart att han skulle köra om mig på insidan. Dumma inlevelser och man undrar hur fan man kunde tänka så dumt. Men tyvärr är ju gjort är gjort.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Har du helförsäkrat och har en rimlig förklaring varför du befann dig på en väg med snöskoter, så kan då jag inte se varför du inte skulle kunna få dina skador på skotern på din egen helförsäkring.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Klart att du får ersättning. Till och med de som kör fulla med bil får ju ersättning minus kanske 10-15 % avdrag. Du har i sämsta fall klantat dig, det är därför man har en försäkring. Inget att oroa sig för.

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Man bör ju inte köra om i en korsning och man får köra 20 km/h på en väg om man ska transportera sig mellan skoterleder. Han hade ju kunnat köra om före eller efter korsningen så jag tycker att du ska ha ersättning

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Till och med de som kör fulla med bil får ju ersättning minus kanske 10-15 % avdrag. Du har i sämsta fall klantat dig, det är därför man har en försäkring. Inget att oroa sig för.
Jag har då blivit informerad om att det är trafikförsäkringen som betalar* motpartens skador, vare sig man är nykter eller onykter.
Vagnskadeförsäkringen är den som täcker eventuella skador på eget fordon, detta förutsätter att man är nykter.
Onykter = Man får stå för skadorna själva

* Du kan bli ersättningsskyldig till bolaget i efterhand, om du har kört onykter.

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Jag var med om samma sak men då var det bil + bil. Jag åkte bakom en annan bil som körde saktare, så jag påbörjade en omkörning på 50vägen. När jag nästan var jämnsides så svängde han vänster så det small. Han åkte på självrisken eftersom han inte använde blinkers och inte kollade i backspegeln när han gjorde vänstersvängen och hade mig på sidan. Men om du har helförsäkring så kommer inte det dära att bli några problem!