Knåpade ihop en insändare till en lokaltidning.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Håller med föregående! Hoppas detta får upp ögonen för dom som inte betalar klubbavgiften men nyttjar lederna. Vi har samma problem i vårat ledsystem. Visserligen ligger vårat ledsystem väldigt centralt kring en större ort (lågland) och de jag pratat med betalar hellre till klubbar med fjällnära leder, men ändå så gnälls det över dåligt preparerade leder. En liten avgift som hjälper oss mer än vad folk tror. Tror nästan jag ska ta och skriva nåt liknande till våra tidningar.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
precis min tanke, får man kopiera delar av texten?
ska vi skriva nåt ihop Tjabo?

kom just på att min granne kom förbi på skoter i förrgår och sa att nu när dom kört leden innan jag börjat sladda inser man vilket jobb jag gjort, kom på efteråt att jag då skulle sålt på dom ledbevis då.

Psyknallen

Välkänd medlem
8 sept 2010
102
0
6
Gävle
Bra skrivet! Behövs mer folk som är medlemmar, avgiften är ju som sagt bara en spottstyver om man jämför med vad man lägger ut på skotern. Beundrar alla dem som orkar åka runt på fritiden och sladda alla leder för oss.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Helt rätt.
Fast mitt problem var det motsatta.

Jag bor nere i Stockholm men har tänkt använda skotern uppe i Dalarna under helgerna.
Jag har från första början velat göra rätt för mig så jag har "jagat" skoterklubbarna där med frågor om hur man blir medlem utan att dom har svarat.

Skoterklubbarna gör ett otroligt arbete och alla med en skoter bör stötta dessa eldsjälar som lägger ner massor av tid året runt för oss andra.
Hoppas att fler klubbar följer erat exempel...

Nu har jag i alla fall till slut lyckats bli medlem i en skoterklubb, men det tog tid och var omständigt, och det blev via omvägar.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Kanon insändare! Sådan skulle behövas här i Sundsvall oxå. Tror dock inte att folk vaknar till för det. Så jäkla trist att det är så!

Gå med i Njurunda Snöskoterklubb!

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Instämmer bra skrivet.

Jag hade också problem med att veta hur man skulle bli medlem i den klubb där jag kommer att ha min skoter. Hittade en hemsida men ingen info om hur man blev medlem...det löste sig ändå så nu är jag medlem.

Är det på ett lokalt plan tror jag inte detta problem är så stort, jag bor ju itne på den orten där jag kommer att köra.

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
precis min tanke, får man kopiera delar av texten?
ska vi skriva nåt ihop Tjabo?

kom just på att min granne kom förbi på skoter i förrgår och sa att nu när dom kört leden innan jag börjat sladda inser man vilket jobb jag gjort, kom på efteråt att jag då skulle sålt på dom ledbevis då.
Det är bara bra om det sprids, så kopiera hela texten med vissa ändringar beroende på var ni bor. Glöm inte att hänvisa källa bara, hehe. ;-)
Sprid länken på facebook också. Då brukar det hända grejjer.

Tack för all fin feedback förresten. Alltid kul att höra och det är alltid kul om man kan påverka.

Mvh Björn

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Så här skrev kompisen på vå¨ran FB sida:
Idag underhålls bara de mest använda lederna sk. genomfartsleder då inte ekonomin tillåter annat.
Reflektion 1: Om alla som nyttjar lederna betalade den "skyhöga" kostnaden på ca 200 riksdaler för medlemskap skulle man med största sannolikhet kunna hålla hela lednätet öppet och förmodligen relativt slätt.

Reflektion 2: Om även alla som har en skoter men bara åker ibland pga......eller de som bara är skoterintresserade skulle bidra med en slant så kanske man rent av skulle kunna staka ut en del nya leder.

Reflektion 3: När skoterklubben inte längre har ekonomi för ledunderhåll vem underhåller leden då? knappast komunen, markägaren? NOT. Då kära vänner kommer med största sannolikhet avtalen med markägarna att falla och vi kommer att ge ordet friåkning en ny innebörd här i komunen.

Och vad vill jag få sagt med detta? Det vore väldigt bra om skoteråkare och andra intresserade tänkte på klubben som en möjlighet att utveckla skoteråkandet i kommunen, istället för ett gäng "gubbar" som inte har annat för sig än att ta sin gamla bladfjädrade maskin ut i skogen på en kaffetur.

Bra jobbat alla ni som ställt upp med ledunderhåll och maskinservice i vinter.

Väl mött på leden, ett tag till i alla fall.
//Söderblom