Variatorer är inte i "linje" med varandra RMK Dragon 700

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Efter att vi lyft ur motorn och svetsat blocket och monterat tillbaka motorn så får vi inte till linjeringen.

Det är ca 15 mm fram på sekundären och ca 11 mm bak. (Det ska väl inte skilja mer än 1 mm va?)

Alla motorfästen är lös skruvade men man kan inte ens då dra den så dom ligger i linje med varandra.

Lite tips å trix skulle behövas känner jag!

tacksam för svar

Martin

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Det är lillebrors skoter och han har haft den i 2 år å kört 200 mil ungefär på den här remmen utan märkbart slitage och inte varit med om några "våldsamheter".
Så sned bör den ju inte va! Har ju iofs aldrig kollat linjeringen innan motorbytet på denna maskin så det är möjligt att det är snett nånstans. Men En rem borde ju inte hålla så länge känns det som.
När man står på tomgång med mattan i luften så drar den runt hela tiden. Den är spänd enligt rek.

Jag har fått ett tips av en skoterguru att Motorplattorna som är bultade i blocket kan hamna lite lite snett mot vad dom var från fabrik och därmed så blir det lite snett... Ska pröva å lyfta motorn och se om detta går att justera till....

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har ni haft lös "vaggan"/motorfästet från blocket?? Då kan ni ju satt det snett annars förstår jag inte hur det kan vara så snett. När jag hade ur motorn på min pro x2 (vattenpumpsbyte och motorkuddarna) så i stort sett "kastade" jag i den och behövde inte justera något.

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
står primären snett ? eller äre så att den bara hammnat längre inn/ut ? på min ändrar sekundären av sig själv, testa att dra lös sekundären och lägga brickor/tabort brickor så det stämmer? sen ska den ju kunna vandra lite, min kan vandra 5mm ungefär

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Antar att det är en vinkelskillnad mellan variatorerna eftersom han skriver att dom inte är i linje med varann. Annars hade de ju varit försjkutna in eller ut. Antar jag... :)

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Har ni haft lös "vaggan"/motorfästet från blocket?? Då kan ni ju satt det snett annars förstår jag inte hur det kan vara så snett. När jag hade ur motorn på min pro x2 (vattenpumpsbyte och motorkuddarna) så i stort sett "kastade" jag i den och behövde inte justera något.
Jo vaggorna i det här fallet togs lös och kan ju hamnat lite snett. 1 mm gör nog en hel del.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Har för mig att de inte ska stå "rakt" mot varandra, utan lite "vridna". (om ni nu förstår vad jag menar) Låna dig en linjal av din handlare och kolla det. Då kan du iaf vara säker sen.

(edit) Har inte behövt göra det på nån maskin sen -08, men min var rätt enligt linjalen iaf.

Last edited:

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Jo motorn SKALL vara lite vriden så att den "drar" rakt vid gaspådrag. Men inte 4 mm!!! 0.5-1mm har jag läst mig till!!

Linjalen du lånar av handlaren är den lite vinklad? Har sett ett linjeringsverktyg till AC och det är en liten vinkel på den.

Om ni förstår Hur jag menar :)

Last edited:

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Far förbi en handlare nu på skoterns dag och kolla alt låna ett verktyg får du ju se hur dom ser ut och funkar. Posta sen resultatet, ska bli kul att höra!

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Jo De skulle jag ju gärna gjort om de nu hade funnits en handlare här i byn (läs Ö-vik) som är vettig.
Skoterservice är ju inget att ha direkt....

Men motorn kommer att lyftas i helgen och sen så ska vi försöka få plattorna rätt! Om det nu är det som är felet förstås!!

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Hålen för bultarna till motorfästena brukar vara lite större än bultarna för att man ska kunna justera motorn lite!! ca 1.0-1.5 mm ska den vara vriden (enligt rinab)

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Så ja!!!

problemet löst :-D

Vi har kommit fram till att 1 st bricka vänsterfram (variatorsidan) satt på " fel" ställe! Brickan satt monterad mellan bultskallen och övre bussningen.
Den skulle i själva verket vara monterad mellan nedre bussningen och Chassiet.

Det är detalj #13 i sprängskissen

http://parts.polarisind.com/images/SNOW\ENGINEMOUNT\DRGNRMK.gif

Men tack för tips och förhoppningsvis så kan detta hjälpa någon annan klantskalle i framtiden oxå :-D,

//Martin