Köpa hjälm från "over there"

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Någon som vet bra amerikanska sidor där man kan köpa hjälm?? I första hand Fox eller Airoh-hjälmar jag söker.

Punden(£) är ju väldigt låg nu också så köpa crosshjälm från storbrittanien borde man få bra pris på också?

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Detta är något som faktiskt skrämmer mig lite.
Jag har personlig erfarenhet av vad som kan hända om man har en hjälm som inte sitter helt som den ska, och då spelar det ingen roll hur bra hjälm man har.

Så en hjälm är något man bör testa så att den faktiskt passar bra innan man köper den.
Fast det är bara min åsikt, men det kan vara värt att ha i åtanke.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag har personlig erfarenhet av vad som kan hända om man har en hjälm som inte sitter helt som den ska, och då spelar det ingen roll hur bra hjälm man har.

Så en hjälm är något man bör testa så att den faktiskt passar bra innan man köper den.
Går ju alltid testa hjälmen hos en ÅF före man beställer den på nätet!

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Jag provade hjälm hos min lokala handlare och sedan så köpte jag den på nätet då kvinnan i butiken inte hade svar på mina frågor.
hade jag inte kunnat prova hjälmen innan så hade det inte spelat någon roll för mig eftersom att prisskillnaden gjort att man kan sälja den utan större förlust.
om man inte är beredd på att sälja hjälmen och eventuellt göra en förlust för att kunna köpa en i bättre storlek så ska man inte importera.

Ska du köpa hjälm så kan du inte göra det i staterna,
deras hjälmar har en annan säkerhetsklassning och är inte godkända här.
Airoh som du nämnde finns t.ex inte alls att få tag på i staterna.
Om då EU eller USA tester är bättre spelar ingen roll och kan disskuteras hur länge som helst,
godkänd är godkänd och allt annat går bort.

http://www.helmetcity.co.uk/ eller t.ex http://www.dirtbikexpress.co.uk/ är dom jag provat på och som fungerar bra men det finns ju en uppsjö med andra.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta

Ett par åsikter om mitt inlägg med olika alternativ, men ingen som sa emot mig om att man bör testa innan köp.
Härligt...
Testa och köp sedan där ni tycker att det är billigast/bäst. :)

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jodå, har hunnit luska fram de där med staterna så det får bli från brittanien, närmare dessutom.

Man åker ju givetvis runt och provar hjälmar här hemma innan och eftersom hjälmarnas storlekar anges i cm så lär det vara samma i alla länder.

Hittade denna sidan: http://www.dirtbikebitz.com/
Någon som handlat därifån??

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
tillkommer inte svensk moms 25% ?
Nej så här är det.
sedan 1995 så är det omöjligt att importera något från ett EU land till Sverige.
1995 anslöt vi oss nämligen till EU så nu heter det Införsel/Utförsel av varor.
ska du köpa t.ex en hjälm i UK så är den redan momsad i det landet, och kan inte momsas en gång till.

handel med varor kräver ingen tulldeklaration och förtullas inte heller med undantag för t.ex vapen, tobak, narkotika, alkohol, djur/produkter av djur.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Med andra ord sparar man 427kr på en Airoh stelt flip tex. som jag tänkt köpa jämfört med sverige... Ingen stor skillnad anser jag...
Skall man däremot ha nya aviator så sparar man 1715kr vilket är lite mer...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.113
113
Stora Blåsjön
Med andra ord sparar man 427kr på en Airoh stelt flip tex. som jag tänkt köpa jämfört med sverige... Ingen stor skillnad anser jag...
Skall man däremot ha nya aviator så sparar man 1715kr vilket är lite mer...
Finns dom för ca 3500kr i Sverige?
Köpte min stelt från england ifjol betalade lite drygt 2000kr inkl frakt för den. Då var det rea på den modellen jag ville ha :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.113
113
Stora Blåsjön
Trevligt, de kanske börjar inse att det inte går sälja hjälmarna för 4995kr... även om de kanske är värt det på något sätt, men eftersom det är så enkelt och oftast billigast att beställa från england så gör man det..