Summit + Pulka = Sant?

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Tjena, nu när gamla Bettan e såld går jag i skoterköpartankar.
Eftersom vi fått tillökning i familjen kommer det att dras en hel del pulka de närmaste åren. Min förra rev 800 hade en tydlig tendens att gå varm när den satt fjättrad vid en fullpackad Nilapulka. Nu till min fråga:
Hur funkar det för er att dra pulka med summit? intressantast är 09:an och 10:an Hillclimb.

Mvh
F

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jag har en Summit 600 -10, monterade Icescratchers på den (i boggin) , har inte gått varm en endaste gång trots att jag dragit pulka/kälke med den.

Innan det gick den varm då och då.

Sen har väl summitarna inte det bästa chassit för att dra om det går tungt, allting är ju lättat till max, så även tunneln och draget, som får ta stryket från pulkan mm.

Hörde ett rykte om någon som dragit riktigt tungt, där chassit hade vikt sig pga av kälken bakom..

Sant eller inte, lite tänkvärt iallafall.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Du har väl förmodligen inte missat Ski-doos remproblem?? Och det är väl framförallt 800a motorerna som ätit, vissa 600a också kanske. Och vad jag hört så är det oftast vid de tillstånden då det utvecklas mycket värme och dålig kylning som problemen varit störst, typ vid krypning i skogen sakta och långsam ledkörning då fartvinden inte räcker för att kyla. Hänger du då på en pulka så lär du bli stamkund på remmar skulle jag tro.
Så om du ska dra pulka med en Summit hade jag nog valt 600an för dom verkar ha mindre problem, även om den för jobba mer för att dra pulkan

E

ejwbegysv

Jag har till och med dragit sladd med Summit 2007 och 2010... Går dock varm om du kör väldigt sakta...

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Du har väl förmodligen inte missat Ski-doos remproblem?? Och det är väl framförallt 800a motorerna som ätit, vissa 600a också kanske. Och vad jag hört så är det oftast vid de tillstånden då det utvecklas mycket värme och dålig kylning som problemen varit störst, typ vid krypning i skogen sakta och långsam ledkörning då fartvinden inte räcker för att kyla. Hänger du då på en pulka så lär du bli stamkund på remmar skulle jag tro.
Så om du ska dra pulka med en Summit hade jag nog valt 600an för dom verkar ha mindre problem, även om den för jobba mer för att dra pulkan
Jag har dragit mycket pulka med en 04 renegade 800 och hade inga remproblem alls. Har nu en renegade 1200 och har även där dragit mycket pulka, absolut inga remproblem och jag kör med 383 remmen. Summiten har ju redan en bra drevning för pulkkörning det som däremot kan vara läge är att införskaffa isrivare då kamhöjden är i högsta laget för pulkkörning (vårkanten).

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Tack för alla svar.
Isrivare är nog ett måste, det har jag redan räknat med.
Vad gäller remslitage är det dock intressant å höra vad folk har för erfarenheter.
Tänker precis som "mattgojohn" skriver borde ju drevningen vara bra på Summiten.

Om de finns någon fler där ute som har erfarenheter av Summit och pulka så skriv gärna en rad!

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
-04a 800a går inte att jämför med. Det är ju i XP-chassit som problemet eskalerat. Jag har inte dragit pulka så jag kan inte tala genom egna erfarenheter men med lite logiskt tänkande så kommer jag fram det det. Eftersom folk har haft problem med detta utan att dra pulka så lär det inte bli mindre med en pulka efter. Längre hastigheter, tyngre att dra, mer jobb m.m. remmen lär inte gå kallare iaf.
Men men, bara prova och se. Skulle iaf rekommendera att skaffa ventilationskit det första du gör, samt extra-rem. :)

Giron

Medlem
6 nov 2010
16
0
1
Kiruna
Kör själv en Summit X 800r -10.

Körde lite pulka med den här om dagen då Kiruna fått en del snö. Motorkylningen var inga större problem, det luktade däremot gummi så jag la av.
Det beror helt enkelt på om du skall köra led, vilket bör fungera med ett skapligt gaspådrag. Kör du å andra sidan kryp i skogen som jag gjorde så får du vara beredd på remätning..

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Hur brukar lederna se ut när du är och kör?? Ofta nypreppade så de är släta och fina eller är det rena tvättbrädan, helt värdelösa leder så du måste krypa för att familjen i pulkan ska ha tänderna i behåll?? Tål att funderas på.

Giron

Medlem
6 nov 2010
16
0
1
Kiruna
Det är ständigt som en tvättbräda vilket gör att familjen oftast är mindre sugna på att följa med! Nypreppat är det sällan faktiskt.. Hoppas mina svar givit klarhet på någon nivå!

Ojämna leder ställde dock inte till med några problem för remmen vad jag kunde se.