Nerdrevning på Freeride?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Har för mig att jag läste på någon tråd att drevningen var annorlunda på europa maskinerna eller?

Hur mycket kan man dreva ner med originalkedja så att spännaren räcker att använda?
Hur mycket rekommenderas att dreva ned(av någon som vet)?
Behöver man ändra primärinställningen vid nerdrevning?

Ja man vill ju ha klipp i grejerna, hastighet är ju knappast någon prio...

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.566
434
83
Malå/Adak
Du kan gå in på brp.com och läsa i reservdelsböckerna vilka drev som sitter i vilken maskin.

Har också beställt en Freeride och är lite osäker pä hur jag ska göra, om jag minns rätt skulle Freeriden i Europa vara drevad 21/45 motför 20/45 i staterna. Den vanliga Summit 800an är, enligt samma halvtaskiga minne, drevad 20/49 med samma variatorgejer som Freeriden....???? (och samma variatorgrejer som -10 Summit 800)

R

RevMan

reservdelsböckerna är inte riktigt kompletta så här tidigt på säsongen. variatordelarna i sprängskissen avser nästan säkert höjhöjdskalibrering, alltså inte samma delar som sitter i summitarna här. tror inte att jag vill rekomendera nerdrevning på summiten om du inte kommer köra sakta väldigt mycket.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
reservdelsböckerna är inte riktigt kompletta så här tidigt på säsongen. variatordelarna i sprängskissen avser nästan säkert höjhöjdskalibrering, alltså inte samma delar som sitter i summitarna här. tror inte att jag vill rekomendera nerdrevning på summiten om du inte kommer köra sakta väldigt mycket.
Tänkte bara att man kunde få lite mer klipp i grejerna menmen... Har dålig insikt i lössnömaskinerna än så länge men den kanske är betydligt nerdrevad mot om man exempelvis jämför med en kort e-tec 800???

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.566
434
83
Malå/Adak
Jo den är definitivt lägre drevad än dom korta.
Drevningen stämmer förmodligen med reservdelshandboken men det kan vara som RevMan säger att en del variatorgrejjer kommer att ändras från det som står nu

Börjar man med variatorerna och sen drevar ner så får man ju börja om igen................ faaast drevar man ner först och sen variatorfipplar för att sen dreva upp igen så får man ju börja om då också....

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Jo den är definitivt lägre drevad än dom korta.
Drevningen stämmer förmodligen med reservdelshandboken men det kan vara som RevMan säger att en del variatorgrejjer kommer att ändras från det som står nu

Börjar man med variatorerna och sen drevar ner så får man ju börja om igen................ faaast drevar man ner först och sen variatorfipplar för att sen dreva upp igen så får man ju börja om då också....
Ok man får väl testa grejerna först... Känns som den är nog skapligt vass från början kanske...
Kollade på variatorkit i fjol men har ingen erfarenhet av skruvning på den fronten, skulle ju vara najs om någon stoppade i ett före så man kunde språka lite inställningar innan man köper ett och börjar skruva i blindo...

R

RevMan

Jag kommer troligen köpa 3D viktarmar från toms snowmobile och sen köpa orginal fjädrar och helix enligt deras rekomendation.
Dock blir det ganska säkert dyrare än att köpa att färdigt kit från tex Dynamo Joe, om han få fram nått låghöjdskit till vintern.

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Jag kommer troligen köpa 3D viktarmar från toms snowmobile och sen köpa orginal fjädrar och helix enligt deras rekomendation.
Dock blir det ganska säkert dyrare än att köpa att färdigt kit från tex Dynamo Joe, om han få fram nått låghöjdskit till vintern.
Kul med en liksinnad.. även jag har tänkt att investera i 3D-viktarmar... :)

Dock så tror jag att dessa armar är bättre än vad DJ,s kit är då vikten är förskjuten som du vet på dem än t.ex på p85:ans heal-klicker då vikterna ligger i samma plan så kommer "magen" göra susen.. du kommer aldrig att få bättre backshift med ett "vanilgt" variatorkit jämnfört med 3D armarna..

R

RevMan

mer vikt längst in på viktarmen och mindre längst ut ska tydligen göra så vartalet stannar på samma nivå trots ändrad belastning(backshift)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.566
434
83
Malå/Adak
Har själv beställt en Team Tied sats som väl bör anlända snart, innehåller även nya "inälvor" till primären..... samt kedja och drev =)

R

RevMan

Man ska ha så hög hastighet på mattan som möjligt utan att det går för tungt. Summit 2010 är ganska lågt drevad och då drar jag slutsatsen att Freeride kommer ha samma drevning.
2010an går i mitt tycke inte alls tungt. med rätt variatorkalibrering "tror" jag att man kan gå upp i drevning på den och på så vis få högre hastighet på mattan.
Självklart kan ni ju dreva ner men jag tror att man förlorar prestanda.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Man ska ha så hög hastighet på mattan som möjligt utan att det går för tungt. Summit 2010 är ganska lågt drevad och då drar jag slutsatsen att Freeride kommer ha samma drevning.
2010an går i mitt tycke inte alls tungt. med rätt variatorkalibrering "tror" jag att man kan gå upp i drevning på den och på så vis få högre hastighet på mattan.
Självklart kan ni ju dreva ner men jag tror att man förlorar prestanda.
allright vad tror du att 3d kittet kommer gå lös på inkl. fjädrar och helix då?
Har du tänkt att göra något annat åt din maskin än variatorkittning, prestanda mässigt.
Tänkte även höra om ni tänkt ge dom nya skidorna en chans eller kommer ni sätta på CA el. PP direkt. Är dom inte jävligt smala? Sen tyckte jag de verka va liten kjöl för att ge något i lössnö? Av min erfarenhet tycker jag att bredare skidor funkat bättre...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tänkte även höra om ni tänkt ge dom nya skidorna en chans eller kommer ni sätta på CA el. PP direkt. Är dom inte jävligt smala? Sen tyckte jag de verka va liten kjöl för att ge något i lössnö? Av min erfarenhet tycker jag att bredare skidor funkat bättre...
Funderar precis samma sak, tycker skidorna ser tama ut, liten köl framförallt. Hur breda är dom, DS-skidorna?

4

426H

DS skidorna är 6.5 inches eller 164 mm breda. 1 cm smalare än pilot 6.9.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.566
434
83
Malå/Adak
Freeriden är högre drevad än den vanliga Summiten, tror det var 21/45 som var Euro-drevningen för Freeride, (står i reservdelslistan).

Team Tied kitet kom f.ö i dag =)

R

RevMan

21/45 tycker jag låter som lagom drevning, det är väl dessutom det som sitter i Summit XRS 2010.
Den är drevad lägra i nordamerika pga där kommer dom med höghöjdskalibrering från fabrik.

Jag tänker testa DS skidorna innan jag byter iaf. Dom får sjukt mycket bra kritik.