Vilken snöspade?

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
32
Umeå, Sweden, Sweden
jag köpte en spade från motorbolaget som är delad i tre delar och hade en såg inbyggd. kolla på motorbolagetumea.se

Tror det var 400kr för det:)

Last edited:

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Personligen så vill jag har en spade i alu. Skulle aldrig ha en i plast. Tänk på att en vacker dag så kan spaden vara just det som gör att du hinner rädda livet på din bästa vän! Och har du då en plast som inte klarar kyla/belastningen så går den sönder.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Använt de flesta typer av spadar genom åren, alltifrån rejäl skyffel till armens stålspade med snöblad, hade Fiskars spade (lilla alu med svart kompositskaft för ca 200:) under några år vilken fungerade förnämligt.
Investerade dock i en Ortovox Grizzly (den med kortare skaft) för ett par år sedan och kan inte annat än rekommendera denna, hopvikt ryms den överallt oavsett det är packlåda, ryggsäck eller t o m under frontplasten på en XP och man skyflar utan problem stora mängder snö med den vid behov, framförallt om man står illa till och skyfflar med bladet i 90 graders läge.
Dyr ja men den håller för det mesta dvs billig på lång sikt.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Personligen så vill jag har en spade i alu. Skulle aldrig ha en i plast. Tänk på att en vacker dag så kan spaden vara just det som gör att du hinner rädda livet på din bästa vän! Och har du då en plast som inte klarar kyla/belastningen så går den sönder.
Kan bara hålla med, sen blir ju inte plast bättre med tiden den åldras på ett negativt sätt, alu blir bara bättre...

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Fick en black diamond-spade i julklapp av frugan och den är robust o bra. En kul detalj är att jag upptäckte att detta är exakt den spaden som Polaris säljer som tillbehör men med polarismärket kostar den 900 spänn istf 400. http://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=Q41552
Jag brukar iofs inte demontera spaden då den passar perfekt att spänna fast med gummistroppar på tunnelförlängningen. Och ryggan hålls säkert på plats under spadskaftet.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Ja har en från Stadium, funkar riktigt bra. är i metall och kostade 300kr har ja för mig.

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Även jag beställde en Black Diamond Deploy 3, den ser så pass liten ut så man kan spänna fast den utanpå ryggsäcken vilket är ett stort plus, eftersom ryggsäcken är fylld med kamera/tillbehör, mat, extra kläder redan :)

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Ni som köpte Black Diamond Deploy 3, vad har ni för ryggsäck att stoppa den i?
Jag har en Lundhags 25L ryggsäck som jag spänner fast spaden utanpå, kan slänga upp nån bild sen när jag kommer hem.

Edit:

Last edited: