Fästa spade (Edge X 600 -02)

Routterrr

Välkänd medlem
2 aug 2010
246
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Hej!

Håller på och klurar hur man skulle kunna sätta fast en spade på skotern. Har funderat på en Fiskars spade. Men då vet jag inte hur jag ska fästa den. Efter sidan är inte aktuellt eftersom man måste kunna stå där.
141020-Snow-Light-Car-Spade_product_main.jpg
Har även sett i någon annan tråd en spade med gul skyffel som verkar intressant. Vet någon vilken det är?

Har ni några förslag på var man kan sätta den? Har hört att man kan fästa den inuti huven? Men hur isf.

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Jag vet att det finns de som har satt fast spaden på variatorskyddet med ett par gummi stroppar. Fast det var en delbar spade. Skaftet satt på variatorskyddet och själva bladet låg framför pipan på något vis.
Borde funka lika bra med en hel spade tycker jag.

Jag har en bild på min andra dator. Ska se om jag hittar den.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Det finns flera praktiska militära spadar som inte tar så stor plats.

Denna går bra att vika ihop och stoppa i dynans fack. Finns i två storlekar så man får kolla hur mycket utrymme man har. Jag har den större i en skoter och den mindre i den andra.

Denna blir inte så mycket mindre men går säkert stoppa under huven någonstans

Eller varför inte bara en spade som är lite kortare (ca 50cm)

Bilderna ovan saxade jag från armyshopens hemsida och dom har även den gröna i inlägget tidigare, stenmarks maskin har en ihopfällbar spade som går göra om till yxa och kniv också.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Har även sett i någon annan tråd en spade med gul skyffel som verkar intressant. Vet någon vilken det är?
Den med gul skyffel du sett är nog BRP originalspade med inbyggd såg, den går lös på 900:- + monteringssats.. tror det blir 1100-1200:- totalt har jag för mig.

Routterrr

Välkänd medlem
2 aug 2010
246
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Blir nog kanske att slänga iväg en beställning på den där tyska spaden. Den är vässad så hur går det att skyffla snö med den tänkte om det inte skyfflar på så mycket. Ska köpa den nytillverkade i svart får den plats i en kortbandare? Annars är ju en så liten spade ganska lätt att fästa i huv eller liknande.

Är dock fortfarande öppen för förslag.