Pro x2 700 går inte över 6000 rpm.

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
18
Örnsköldsvik
Tjena.

Är så att jag har vare upp med motorn och bytt kolvar + giljotin pga att den smälte och åkte in i cylindern.

Men nu till problemet, efter jag har satt ihop skotern och var ut och testa den så går den till 6000rpm sen tar det stop, den bara bluddrar och går inte alls, även om jag bara tjurhåller fullt på gasen så går den inte över 6000.

Jag har koppla ur oljepumpen och kör 3% direkt i tanken, men den ryker nå jävulst och stiften är kolsvart.
När jag tar upp avgasportarna så är det mängder med oförbränd olja ser det ut som,

någon som har nån ide ?

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
18
Örnsköldsvik
Har kopplat in pumpen och kör olja därifrån nu. Men felet är fortfarande kvar, dock så varvar den lite mera än 6000nu. ungefär 6.8 - 7.1, men sen är det fortfarande stopp. Jag har tagit upp stiften och kolla efter jag var ute och körde för några dagar sen och dom var mot vita hållet, alltså går den för snålt.

Men jag har ingen aning om hur jag ska få till det. Hur kan jag se så att Tempmätaren funkar? och brukar dom bara lägga utav sådär? För den gick ju klockrent tills kolvbytet och efter det så har den gått så här konstigt.

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Är det någon som vet någon BRA skotermek mellan sundsvall och umeå trakten? Tänkte om det är lika bra att jag lämnar in den?

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Kolla efter hål i membranen till avgasportarna. Brorsans Rmk 700 gjorde likadant och det var ett pytte litet hål i ett membran som gjorde att den gick skit.

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
18
Örnsköldsvik
Membranen, alltså den där typ gummipackningen? ballong-liknande grejen?

Kan även tillägga att jag har gjort så att avgasportarna var öppna hela tiden men det var samma sak då också.

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
18
Örnsköldsvik
ja, jag har kollat det mesta tycker jag.. Cylinderfot, topplock, avgasportarna, insug. Nå mer jag borde kolla. Räcker det att jag sprutar lite startgas överallt för att se om det läker? När jag var upp med motorn så kollade jag insugsgummina och dom såg fin ut, inge torr och inge sprickor.

Jag tycker inte att man borde behöva bestycka om skotern för att man gör ett kolvbyte? eller måste man det?
Just nu kör jag på 420mj och det har funka klockrent ända tills haveriet, gyllenbruna stift på båda sidor.

Har ni några mer ideér så skriv, jag gör allt ni säger åt mig och göra. Vill bara fixa den så jag kan säljan och hämta en IQ!!!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.306
1.121
113
Stora Blåsjön
Har du kollat veven så den inte har vridit sig? Du kan ju mäta med en gradskiva och en mätklocka så det är exakt 180grader mellan kolvarnas tdc.

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
18
Örnsköldsvik
Det har jag faktiskt inte gjort, skulle kanske fått göra det. Är mätklocka o gradskiva dyr o inhandla, har nämligen inte dom sakerna hemma.
Är det vanligt att det händer om det tar dyngstop i cylindern, den vart nämligen stum efter att giljotin smälte och åkte in!

EDIT: Borde det inte vibrera tokmycket om veven har vride sig? För det är inga speciella vibrationer alls, och den går tokfint i motorn fram tills "varv-stoppet"

Last edited:

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Membranen, alltså den där typ gummipackningen? ballong-liknande grejen?

Kan även tillägga att jag har gjort så att avgasportarna var öppna hela tiden men det var samma sak då också.
Ja, börja med att kolla dom, det är väl det enklaste att börja med och så förekommer det ganska ofta på VES 700 och 800. Ta lös dom och så lyser du med en tex ficklampa på det och sök efter hål på motsatt sida som du lyser på. Titta väldigt noga! Det kan vara väldigt små hål som knappt syns!

Men har den skurit rejält är det möjligt att veven har vridit sig. Även om det nu skulle vara membranen i VES portarna så är det värt att kolla veven ändå.

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
18
Örnsköldsvik
Ja, börja med att kolla dom, det är väl det enklaste att börja med och så förekommer det ganska ofta på VES 700 och 800. Ta lös dom och så lyser du med en tex ficklampa på det och sök efter hål på motsatt sida som du lyser på. Titta väldigt noga! Det kan vara väldigt små hål som knappt syns!

Men har den skurit rejält är det möjligt att veven har vridit sig. Även om det nu skulle vara membranen i VES portarna så är det värt att kolla veven ändå.
Jo, jag får plocka upp det där imorgon! Tänkte att jag skulle plocka upp motorn i början på veckan och kolla rejält + köpa en sotningssatts. Snålade med det förra gången när jag tyckte packningarna såg fin ut men lika bra och byta + att nästa ägare får det tätt :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.306
1.121
113
Stora Blåsjön
Det har jag faktiskt inte gjort, skulle kanske fått göra det. Är mätklocka o gradskiva dyr o inhandla, har nämligen inte dom sakerna hemma.
Är det vanligt att det händer om det tar dyngstop i cylindern, den vart nämligen stum efter att giljotin smälte och åkte in!

EDIT: Borde det inte vibrera tokmycket om veven har vride sig? För det är inga speciella vibrationer alls, och den går tokfint i motorn fram tills "varv-stoppet"
Tänkte om veven har vridit sig i mitten så den inte längre är i fas. Då blir det inga viberationer... ska kolla min egen vev efter just detta också. Då jag brände en kolv i våras utan än hittad anledning.

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
18
Örnsköldsvik
Tänkte om veven har vridit sig i mitten så den inte längre är i fas. Då blir det inga viberationer... ska kolla min egen vev efter just detta också. Då jag brände en kolv i våras utan än hittad anledning.
Ah okej, ja.. Och då blir väl tändningen helt åt helvete om veven har vride sig någon mm. Ska nog klyva motorn nu i början på veckan och får jag ändå inte till den så drar jag iväg skiten till Umeå så får dom fixa den åt mig. Får väl kosta en slant men det äre värt!