Varför är det mindre populärt numera med skotrar som har kort matta?

Lazerblue

Välkänd medlem
18 jan 2010
264
0
16
Stockholm
www.polaris-rush.com
Jag har en känsla av att väldigt många numera köper och pratar mycket om skotrar med långa mattor (mountainmaskiner verkar vara helt inne just nu).

Är der så att skotrar med tex kort 307 matta inte är så populära längre?

Min uppfattning är att när Edge kom -01 med sin höga boggie så ökade framkomligheten i lössnön betydligt och man körde bättre med den boggien än många långbandare/touringmaskiner från -90 talet.

Jag funderar starkt på att beställa en Rush Pro R 800 med kort 305 matta och utmana mina kompisar som kör långa mattor och en del med mkt långa mattor både på leden och utanför!!

Tycker själv att jag får mycket mer KÖRGLÄDJE och härligare utmaningar med kort matta som tex Rush erbjuder

Hur tänker ni?

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Jo för att förutsättningarna för att klättra och köra i puder är betydligt bättre nu än tidigare.
Samtidigt vill väl folk testa något nytt. Kanske tröttnat på enbart ledåkning.....

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag bytte till en skoter med 345:s matta och jag kommer aldrig byta till någon kortare än så, snarare längre.. För mej är det mest för att jag tycker inte det är lika roligt längre att köra fast :blink1:
Tror det handlar om att folk byter körstil och till viss del blir påverkade av filmer, tidningar osv. gällande långa maskiner, då dessa synts väldigt mycket.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag har alltid kört korta maskiner och gör det fortfarande. Det blir ju mer utav en utmaning och mycket mer spännande att köra där det är trångt och mycket snö. Men jag kör ju då också en firecat 600 och har märkt att dom går sinnessjukt i snö för att vara en kort skoter, en fastkörning på en månad är inte dåligt och då har vi bara puder här, absolut ingen botten att få fäste i så det blir mycket teknik i körningen för att inte fastna. :)

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
vet inte...kör själv kort maskin.och har beställt en ny kort...enda långa jag hade kunnat äga är en 345 lång maskin.inte längre.men de är för att jag hoppar och donar..och då kan en summit bli ganska klumpig att köra med..
annars tror ja de är att alla längre maskiner börjar bli lite mer extrema nu.men bättre dämpning osv..vilket gör dem med komfortabla att gasa runt på..många funkar även att köra led med utan att dem slår igenom osv..
och mkt för att de är en trend nu med lång.."alla kör lång.då ska ja oxå göra de"

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Jag kör 307:a, och nästa blir nog en kort den med! pga att jag gillar att köra led, hoppa och busa m.m...

sickle11

Aktiv medlem
19 feb 2010
86
0
6
Stockholm
Jag har en känsla av att väldigt många numera köper och pratar mycket om skotrar med långa mattor (mountainmaskiner verkar vara helt inne just nu).

Är der så att skotrar med tex kort 307 matta inte är så populära längre?

Min uppfattning är att när Edge kom -01 med sin höga boggie så ökade framkomligheten i lössnön betydligt och man körde bättre med den boggien än många långbandare/touringmaskiner från -90 talet.

Jag funderar starkt på att beställa en Rush Pro R 800 med kort 305 matta och utmana mina kompisar som kör långa mattor och en del med mkt långa mattor både på leden och utanför!!

Tycker själv att jag får mycket mer KÖRGLÄDJE och härligare utmaningar med kort matta som tex Rush erbjuder

Hur tänker ni?
jag har kört en RUSH 600 den här säsongen och den har varit helt grym, både på och utanför lederna. funderar också på att skaffa en 800 till nästa säsong.

Flaeskbulle

Aktiv medlem
15 mar 2007
84
0
6
Är det bättre med en lång matta jämfört med en bred? nu när vi pratar framkomlighet.
Nu jämför jag farsans Bearcat T660 som han hade. Stor otymplig maskin som funkade kanon i djupsnö så länge man skulle rätt fram. Men då det väl skär så är det bara att följa med och ta omtag. Mycket smidigare med en lång maskin om du ska ut och leka mellan träd o.s.v. Bredbandare är enligt mig bara bra som arbetsmaskin.
Sen det här med kortbandare, det funkar bra så länge det är sån dålig puder som vi haft i år, ingen bärighet och inget som packas under fotbrädorna så att man hänger upp sig. Men då det ska klättras i branta backar mellan träd och man eventuellt måste ta omtag så är en långbandare att föredra.

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Varför är det mindre populärt numera med skotrar som har kort matta?
Varför är denna tråd i polarisforumet? Mer matta i marken = Bättre framkomlighet såklart det behöver man ju inte vara ett geni för att räkna ut. Kör man mest led är dock 307 en bra längd då skotern blir mer lätthanterlig än en längre maskin.
Tänk på hur ni kör med era skotrar och skaffa en maskin som passar för det. Finns ju ingen mening att köra en kort 307:a i lössnö om man inte gillar utmaningen som Yamaha.Srx.700 skriver.

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
vet inte...kör själv kort maskin.och har beställt en ny kort...enda långa jag hade kunnat äga är en 345 lång maskin.inte längre.men de är för att jag hoppar och donar..och då kan en summit bli ganska klumpig att köra med..
annars tror ja de är att alla längre maskiner börjar bli lite mer extrema nu.men bättre dämpning osv..vilket gör dem med komfortabla att gasa runt på..många funkar även att köra led med utan att dem slår igenom osv..
och mkt för att de är en trend nu med lång.."alla kör lång.då ska ja oxå göra de"
Är då ingen trend människa, anledningen att man kör en långdoja är att man slip köra fast på plattbacken så man kan stanna överallt utan problem. O för den delen så hoppar o donar jag med en lång visserligen bara en 144tum rmk o man är väl ingen bodin direkt men ser inge nackdel med längden på mattan i det hänseendet!!!

Jag har alltid kört korta maskiner och gör det fortfarande. Det blir ju mer utav en utmaning och mycket mer spännande att köra där det är trångt och mycket snö. Men jag kör ju då också en firecat 600 och har märkt att dom går sinnessjukt i snö för att vara en kort skoter, en fastkörning på en månad är inte dåligt och då har vi bara puder här, absolut ingen botten att få fäste i så det blir mycket teknik i körningen för att inte fastna. :)
Tycker att med en mountain är det mycket utmaning också bara det att man söker sig högre o där det blir brantare o mer trixit dit far man medans kamrater med 307:as mattor letar sig där det är flakare eller mera rakt upp.

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Störts anledningen till att många kör "långbandare" idag är väl först och främst att i dag kan du köra en långbandare som är "sportig"... En långbandare på 80, 90 talet klassades mer som gubbskoter med dubbeldyna.
För min del så blir det aldrig mera kortbandare, burit skotrar alltför mycket för att hitta tjusning i det ;)
Nää, hä ska va långt o brett!!!