polaris iq440 07

10 dec 2008
22
0
1
Boden
hej, jag är ganska ny på det här forumet. Jag har en stor fundering och skulle uppskatta hjälp och råd..

Min fråga lyder så här, Jag har köpt mig en polaris iq440 07 från finland(finskreggad) sen var jag och

skulle regga in den i förra veckan men den gick inte igenom pga att jag inte hade något maskindirektiv

98/37 så därför undrar jag om nån vet var jag kan få tag i ett sånt och även lite vad mer om vad de är

för något..:hmmmm2:

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
36
Boden
Vad säger återförsäljaren, hör med kalix maskiner i luleå, sixten nilsson får man knappast nått vettigt ur.

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
36
Boden
Gör det. Sixten nilsson har bara kärringar anställda som inte kan något, man får alltid gå in i verkstan så länge man inte kan peka på det man ska ha och att det sitter en prislapp på det!

C

CROA

Du behöver för det första en ursprungskontroll skriven i ditt namn (Finns hos transportstyrelsen), kostar 700:-
*Teknisk data över fordonet (bör ÅF kunna skriva ut)
*En vågsedel om din lokala SBP inte kan väga.
*Samt skoterns intruktionsbok (bör ÅF kunna sälja till dig)

Och nu till det tråkiga, du behöver ett CoC dokument som visar att fordonet är helfordonsgodkänd, detta dokument kan ÅF utfäda åt dig (EJ generalagent!) men de måste samtidigt också besikta din skoter för att se att allt stämmer överens med CoC dokumentet, dvs att maskinen är i princip orörd.
Det kanske inte lät så tråkigt? Men kanske prislappen? detta dokument kostar 9800:- att utfärda, plus ÅF ev besiktningskostnad.

Allt detta finns väldigt bra beskrivet på transportstyrelsens hemsida, utom då information om CoC dokumentet vilket jag senast i veckan fått utav Polaris Scandinavia AB (generalagenten)
Därefter kan du lugnt vandra in till SBP och registreringsbesikta din skoter för en summa av ca 1300:-

10 dec 2008
22
0
1
Boden
Du behöver för det första en ursprungskontroll skriven i ditt namn (Finns hos transportstyrelsen), kostar 700:-
*Teknisk data över fordonet (bör ÅF kunna skriva ut)
*En vågsedel om din lokala SBP inte kan väga.
*Samt skoterns intruktionsbok (bör ÅF kunna sälja till dig)

Och nu till det tråkiga, du behöver ett CoC dokument som visar att fordonet är helfordonsgodkänd, detta dokument kan ÅF utfäda åt dig (EJ generalagent!) men de måste samtidigt också besikta din skoter för att se att allt stämmer överens med CoC dokumentet, dvs att maskinen är i princip orörd.
Det kanske inte lät så tråkigt? Men kanske prislappen? detta dokument kostar 9800:- att utfärda, plus ÅF ev besiktningskostnad.

Allt detta finns väldigt bra beskrivet på transportstyrelsens hemsida, utom då information om CoC dokumentet vilket jag senast i veckan fått utav Polaris Scandinavia AB (generalagenten)
Därefter kan du lugnt vandra in till SBP och registreringsbesikta din skoter för en summa av ca 1300:-
Det är så att jag har ursprungskontrollen,teknisk data,vågsedel behövde jag inte och som sagt saknar instruktionsboken..
Jag behöver inget coc papper eftersom fordonet varit registrerat i finland tidigare. Coc behövs bara till nya skotrar eller till fordon som ej varit i trafik innan(Ej CE märkta)

Har ni kollat i era böcker om ni har något maskindirektiv? för de är bara i endel som dom trycker in maskindirektivet i, tex en nytro 2010 hade inte i sin, en polaris switchback 08 och 09 hade inte heller.

Var på kalixmaskiner och hörde igår. Han sa 12 000kr skulle dom ha för maskindirektivet. Han måste ju ha dragit till somsatan?

C

CROA

Maskindirektiv 98/37 är CoC dokumentet.

Tar han 12000kr för detta så tar han 2200kr i besiktningskostnad.

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Det är väl bara att skita i o regga den om det ska kosta 12 000 kr?
Skulle ha köpt variatorremmar och soppa för dom 12 000 kronorna istället.

10 dec 2008
22
0
1
Boden
Maskindirektiv 98/37 är CoC dokumentet.

Tar han 12000kr för detta så tar han 2200kr i besiktningskostnad.
transportstyrelsen sa och står på deras sida att coc papprena inte behövs om skotern varit registrerad tidigare och om den är ce märkt..
Min skoter har båda varit registrerad och ce märkt så kan inte vara det pappret? ...

10 dec 2008
22
0
1
Boden
plus att jag frågade om de var coc pappret han menade besiktningsgubben men de var de inte..Sen en kompis har ett maskindirektiv till sin skidoo xrs och på det bladet i instruktionsboken står de bara modell osv inte ens chassienr..

C

CROA

Ja men Maskindirektiv EG 98/37 finns i CoC dokumentet, och CoC dokumentet kan endast ÅF ge ut efter en besiktning utav maskinen.

Transportstyrelsen vet ingeting om det här, jag har själv ringt dem för 5 minuter sedan.
Besiktningstekniker påstår att direktivet ska finnas i instruktionsbok och finns det ej där så måste man vända sig till ÅF.
Generalagenten Polaris Scandinavia AB bekräftar också detta och hänvisar till ÅF.

Jag har nyss också lusläst instruktionsboken och direktivet finns inte där.

Det är bara åka in till åf och pynta ut stålar.