Sprickor i snöskyddet (snow flap) XP

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Är det fler som har fått horisontella sprickor i snöskyddet bak?
Det är för hård plast så den spricker när man kör fast och den viks upp. (Inte för att jag någonsin kört fast, men en kompis har.....:ciao:)

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Är det fler som har fått horisontella sprickor i snöskyddet bak?
Det är för hård plast så den spricker när man kör fast och den viks upp. (Inte för att jag någonsin kört fast, men en kompis har.....:ciao:)
Min kappade jag direkt så den vart kortare tyvär så har det blivit sprickor ändå pågrund av för mycket rulle åkning.

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Min är det sprickor i och den är nästan av längst upp. Riktigt tråkigt att dom gör ett snöskydd av så dålig kvalite.

Någon som har tips på vart man kan köpa en bra ersättare?

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Okej, ja något sådant kanske vore lämpligt, samtidigt varmgång vill man ju undvika så gott det går!

K

kenth

Min har gått av en decimeter på varje sida och hänger nu och dinglar. När det är det riktigt gropigt på leden så slår den ibland i kammarna på mattan och rycks in i tunneln. 1300kr för en ny är skamligt dyrt för en så pass VÄRDELÖS produkt!!!:mad2:

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Ja en sak är säker, betalar inte 1300kr för en likadan. Utna är ute efter någon snygg och bra lösning som ersätter den. Rs stänkan känns för lång och mer gjord för att köra bana.

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
RS eller 440 flapp kanske? Men det blir tydligen lättare varmgång med dom.
Har garanti kvar på min 08a, borde inte den ta hand om saken? Helt klart är ju att det är en miss i material val. Hur är det på -10orna, samma skit eller? Borde inte de långa som sitter på RS/440 göra att skotern går kallare? Liksom kasta tillbaks snö in i tunneln? Kommer hur som helst inte att gå att backa med en så lång flapp.

Ska in på service på fredag, får kolla vad som gäller.

4

426H

Haha, kollade lite närmare på min flap och den är också sprucken. Tyckte den fått lite konstig vinkel bak/upp. Tydligen tål dom inte att köras med i lössnö. Dålig kvalitet på plasten rent allmänt, handskydden är också av kass kvalite och spricker väldigt lätt om man rullar i lössnö eller stöter emot en fjällbjörk. Dom gamla acebris som satt på reven var betydligt bättre. Tydligen kommer en ny förstärkt version (av handskydden) 2011, men det är ju dåligt att det skall ta tre år innan dom fixar sånt där.
Får väl se vad handlarn säger om garanti på flappen, om han inte tar den på garanti tror jag att jag skall försöka nita ihop den med några gummibitar på insidan.

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Ja, det är helt sjukt vad dessa stänkor är dyra!

Stenmarks ska ha nästan 1100kr för en RS stänka.

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
såg att min har börjat spricka oxå, tog ut den i höstas så den har bara gått grink 100 mil och redan börjat spricka.....dåligt.
har ni fått veta om det går på garantin??

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Nu har jag pratat med verkstaden och det går inte att få ett nytt på garantin. Det räknas som förbrukningsmaterial. Fick också veta att det är samma material 08-10 så det är ingen ide att byta till ett xp original. Bättre då att testa eftermarknad eller rs varianten.

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
ok, det va ju synd :/
låter dock lite suspekt att den ska räknas som förbrukningsmaterial. men men kanske om man tjatar på dom så kan man få en ny :D

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Fel.

Både jag och polarn har fått dom utbytta på garantin. Min hade då gått 62 mil, och hans drygt 100 mil.

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
Fel.

Både jag och polarn har fått dom utbytta på garantin. Min hade då gått 62 mil, och hans drygt 100 mil.
ok det låter ju bättre :D hade pratat med en kompis och han sa att det ska gå på garantin oxå.
malgomaj: du borde isf gå tillbaks till återförsäljaren eller ringa till brp först och dubbelkolla så du har lite att gå för att få ut en ny.

K

kenth

Haha, kollade lite närmare på min flap och den är också sprucken. Tyckte den fått lite konstig vinkel bak/upp. Tydligen tål dom inte att köras med i lössnö. Dålig kvalitet på plasten rent allmänt, handskydden är också av kass kvalite och spricker väldigt lätt om man rullar i lössnö eller stöter emot en fjällbjörk. Dom gamla acebris som satt på reven var betydligt bättre. Tydligen kommer en ny förstärkt version (av handskydden) 2011, men det är ju dåligt att det skall ta tre år innan dom fixar sånt där.
Får väl se vad handlarn säger om garanti på flappen, om han inte tar den på garanti tror jag att jag skall försöka nita ihop den med några gummibitar på insidan.
Min hängde rakt ner och var riktigt slapp. Nitade om den och la upp den på en pall så den stod rakt ut och körde lite med värmepistolen i leden. Nu funkar den igen. Men är det som ni säger att garantin tar den så ska jag plocka ut en ny åxå.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
ok det låter ju bättre :D hade pratat med en kompis och han sa att det ska gå på garantin oxå.
malgomaj: du borde isf gå tillbaks till återförsäljaren eller ringa till brp först och dubbelkolla så du har lite att gå för att få ut en ny.
Ringa BRP? Ge mig numret.

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
Ringa BRP? Ge mig numret.
vet inte om det funkar men dom borde ju vara lite service minden iaf ::
"UMEÅ (huvudkontor Sverige)
BRP Sweden AB
Formvägen 10 Dd
SE-906 21 Umeå
Försäljning, marknadsföring,
service, eftermarknad
Tel +46 (0)90 17 28 20
Fax +46 (0)90 17 28 30
"

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jag bad verkstan kolla hos brp och vipps hade jag fått en ny på garantin.
Dock fick jag inte en ny boogiefjäder som jag lyckats knäcka. Tål tydligen inte så mycket dom små rackarna...

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag hade problem med varmgång på F6an då stänkan bara fladdra så all snö for under den. Fick en svart dunk av en kompis, likadan som dom här blåa som många har under stuprännorna på husen. La original stänkan mot den efter att jag hade kapat ut en bit och sen rita jag av fästet på original och sen var det bara att forma den som man ville ha den, den blev längre och styvare än original. Tog stick sågen och såga ut den. Så här blev resultatet innan fin puttsningen.

Blev stor skillnad mot för original, sänkte inte alls lika mycket på dom som låg bakom mig och skotern gick aldrig varm + att den höll för rulle körning.
Ett litet tips bara. :)