Polisen Uppmanar er att Anmäla

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Fick ett telefonsamtal ifrån Polisen idag angående skriverier om bedrägerier på forum. Tydligen så är Polisen så flitiga så dom sitter och söker av internet för att komma i kontakt med folk som blivit utsatta för brott. Jag själv har inte blivit utsatt för brott (än). Polisen sa att dom uppmanade alla som har blivit utsatt för någon form utav brott STORA som SMÅ att anmäla.

Så till er alla som blivit lurad på något sätt av nån bedragare. Anmäl, det hjälper inte bara er själva utan det kan hindra andra för att råka ut för samma sak och skojaren åker dit mer.

Tycker då detta va väldigt flitigt utav dom. Mitt förtroende för Polisen höjdes ivarjefall en smula efter det trevliga samtalet.

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Jag kan berätta vad som hände mig i helgen, vet inte om det kan klassas som bedrägeri men.....

Jag hittade en intressant skoter på Blocket som jag ringde på, den skulle vara hyfsat fräsch i skicket både chassie och motormässigt.

Det enda som fanns att anmärka på var att enligt uppgift skulle chassiet vara bytt till ett nyare så årsmodellen i "verkligheten" var nyare än på papperet men chassienumret skulle finnas i regbeviset så jag tänkte att det kunde vara OK.

Satte mig i bilen och körde 35mil enkel väg bara för att upptäcka att chassienummer saknades helt och likaså motornummerplåten som var bortpetad... :(

Säljaren menade på att chassiet var ett reservdelschassie som köpts utan chassienummer och att motornumret saknades hade han aldrig tänkt på.

Iaf. så ville inte jag köpa en skoter med så osäker dokumentation så jag tackade för mig och körde 35mil hem igen på dåligt humör.

Vad tror ni, är skotern "oärlig" eller är det bara jag som är för misstänksam? Är det vanligt att skotrar säljs som varken har chassie- eller motornummer?

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Satte mig i bilen och körde 35mil enkel väg bara för att upptäcka att chassienummer saknades helt och likaså motornummerplåten som var bortpetad... :(
Låter väldigt skumt att Serienumret på motorn är borta. Varför ska man göra det om man är ärlig?

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
när jag sålde min exciter med rasad motor för ett par år sedan så blev jag förvånad hur många som bara vill köpa pappren på skotern, vad ska man med sånt till?

och sen så tycker jag att man ska fråga vilket regnr det är på skotern som delen kommer ifrån, en fråga som alla ska kunna svara på.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Låter väldigt skumt att Serienumret på motorn är borta. Varför ska man göra det om man är ärlig?

serie nummret på motorn vet ja väl inte om man kikar på allt för ofta:p men där emot vill man ju ha ett överrenstämmande chassinummer..detta nummer skall väll även finnas hos transportstyrelsen??

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
när jag sålde min exciter med rasad motor för ett par år sedan så blev jag förvånad hur många som bara vill köpa pappren på skotern, vad ska man med sånt till?

och sen så tycker jag att man ska fråga vilket regnr det är på skotern som delen kommer ifrån, en fråga som alla ska kunna svara på.
Inte tror jag att många går och tänker på att just denna del kunde vara stulet..

Sen är vi ju ändå rätt snåla och får man någon del billigt så är man nöjd, så är det bara.
Det är omöjligt att spåra var delen kommer ifrån.

Sen så skickar många via bussgods delarna, och köparna får se delen först då de betalat och hämtat ut paketet.
Så om det visade sig att delen var stulen så kan köparen åtalas för häleri, sjukt men sant!!

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Äh, jag har inget som helst förtroende för polisen, detta sen jag blev lurad på en bra bit över 5000 spänn utan att dom lyfter ett finger trots hur mycket bevis som helst, han är känd sedan tidigare och har fler anmälningar emot sig.

Håller fortfarande på med sina affärer utan att någon gör något.

Så tack Polisen och Kronofogden för att ni gör ett jävligt bra jobb, för lönen jag betalar.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Tycker det är bättre att polisen fokuserar på att lösa dem brott som faktiskt anmäls istället för att surfa runt och leta efter folk som blivit utsatta för brott och ej anmält detta!! Låter helt vansinnigt att skattepengar ska gå till sånt!
Tycker själv att polisen börjar vara som kungahuset..De finns där bara för syns skull men nån jävla nytta gör dem inte utan kostar mej och alla andra skattebetalare massa pengar!

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Inte tror jag att många går och tänker på att just denna del kunde vara stulet..

Sen är vi ju ändå rätt snåla och får man någon del billigt så är man nöjd, så är det bara.
Det är omöjligt att spåra var delen kommer ifrån.

Sen så skickar många via bussgods delarna, och köparna får se delen först då de betalat och hämtat ut paketet.
Så om det visade sig att delen var stulen så kan köparen åtalas för häleri, sjukt men sant!!
kan man inte alls. Däremot kan man tvingas lämna tillbaka prylen för begreppet "god tro" existerar inte längre.
Ska man råka illa ut juridiskt som köpare så krävs det att man betalt uppenbart för lite och att man därmed kunde räknat ut att grejerna inte varit ärligt förvärvade.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Äh, jag har inget som helst förtroende för polisen, detta sen jag blev lurad på en bra bit över 5000 spänn utan att dom lyfter ett finger trots hur mycket bevis som helst, han är känd sedan tidigare och har fler anmälningar emot sig.

Håller fortfarande på med sina affärer utan att någon gör något.

Så tack Polisen och Kronofogden för att ni gör ett jävligt bra jobb, för lönen jag betalar.

Kan bara hålla med

Min sambo blev blåst av en säljare på tradera

Trots att polisen hade konto nr namn och fler anmälningar mot sig la dom ner utredningen

Grabben fick sin cykel stulen och polisen lyckades! hitta den, började skratta när jag fick höra att dom ville ha 250 spänn för besväret
Som att man inte redan betalar via skattesedeln nu blir man tom tvungen att betala de få gånger de lyckas göra något rätt

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
kan man inte alls. Däremot kan man tvingas lämna tillbaka prylen för begreppet "god tro" existerar inte längre.
Ska man råka illa ut juridiskt som köpare så krävs det att man betalt uppenbart för lite och att man därmed kunde räknat ut att grejerna inte varit ärligt förvärvade.
Har du köpt nåt som är stulet så kallas det för häleri.Vad du nu än säger.

Ja lämna tillbaka blir man illa tvungen, men pengarna lär man inte få se.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag kan berätta vad som hände mig i helgen, vet inte om det kan klassas som bedrägeri men.....

Jag hittade en intressant skoter på Blocket som jag ringde på, den skulle vara hyfsat fräsch i skicket både chassie och motormässigt.

Det enda som fanns att anmärka på var att enligt uppgift skulle chassiet vara bytt till ett nyare så årsmodellen i "verkligheten" var nyare än på papperet men chassienumret skulle finnas i regbeviset så jag tänkte att det kunde vara OK.

Säljaren menade på att chassiet var ett reservdelschassie som köpts utan chassienummer och att motornumret saknades hade han aldrig tänkt på.

Iaf. så ville inte jag köpa en skoter med så osäker dokumentation så jag tackade för mig och körde 35mil hem igen på dåligt humör.

Vad tror ni, är skotern "oärlig" eller är det bara jag som är för misstänksam? Är det vanligt att skotrar säljs som varken har chassie- eller motornummer?
Helt klart ett skäl att inte köpa och sedan anmäla till Polisen.

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Klart man ska anmäla, det är viktigt att göra det så svårt som möjligt för tjuvarna!

Vi förlorade frugans skoter och man kan utan att överdriva säga att det påverkar vinterns aktiviteter till det sämre.

Så, anmäl och håll koll på forumet (så man vet vad man skall hålla ögonen öppna efter) och säljsajter.

Ett annat tips är brottsportalen.se

Mvh
F

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16

Bättre att inte ta risken , om den är stulen.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Kan bara hålla med

Min sambo blev blåst av en säljare på tradera

Trots att polisen hade konto nr namn och fler anmälningar mot sig la dom ner utredningen

Grabben fick sin cykel stulen och polisen lyckades! hitta den, började skratta när jag fick höra att dom ville ha 250 spänn för besväret
Som att man inte redan betalar via skattesedeln nu blir man tom tvungen att betala de få gånger de lyckas göra något rätt
Handlar det om tillräckligt mycket pengar är det nog bättre att sälja ärendet till Bandidos eller HA, Antar att det skulle kännas lite bättre.

4

426H

QUOTE=celer0n;289725]Fick ett telefonsamtal ifrån Polisen................... Mitt förtroende för Polisen höjdes ivarjefall en smula efter det trevliga samtalet.[/QUOTE]
Tror tyvärr inte det var polisen som ringde till dig, utan ett telemarketingföretag som polisen anlitat för att förbättra sitt rykte, och kanske skrämma en och annan kid från att begå bedrägeri via blocket. Dessa brott är förvisso vanliga och oerhört störande för de som drabbas, men tyvärr gör polisen inte ett skit i praktiken när det kommer till kritan. Av någon outgrundlig anledning tycker dom bevisläget är för svårt, eller så har dom inte kompetens att haffa dom yrkeskriminella slödder som ängnar sig åt dessa bedrägerier. Trots att det oftast är helt solklart vem som ligger bakom. Se tex Borges tråd här på forumet, där han förskottsbetalade för en billig skoter i skåne, som visade sig inte existera i verkligheten.
Kan garantera att det just nu ligger flera fejkannonser med skotrar på blocket, där köpsugna brottsoffer betalat handpenning. Varför gör polisen inget åt dessa?

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Tror tyvärr inte det var polisen som ringde till dig, utan ett telemarketingföretag som polisen anlitat för att förbättra sitt rykte, och kanske skrämma en och annan kid från att begå bedrägeri via blocket. Dessa brott är förvisso vanliga och oerhört störande för de som drabbas, men tyvärr gör polisen inte ett skit i praktiken när det kommer till kritan. Av någon outgrundlig anledning tycker dom bevisläget är för svårt, eller så har dom inte kompetens att haffa dom yrkeskriminella slödder som ängnar sig åt dessa bedrägerier. Trots att det oftast är helt solklart vem som ligger bakom. Se tex Borges tråd här på forumet, där han förskottsbetalade för en billig skoter i skåne, som visade sig inte existera i verkligheten.
Kan garantera att det just nu ligger flera fejkannonser med skotrar på blocket, där köpsugna brottsoffer betalat handpenning. Varför gör polisen inget åt dessa?
Polisen ringde mig angående denna tråd: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=35744&highlight=regga

Sen så åkte Borge's lurendrejare in i 1år + att han skulle betala tillbaka 500.000kr. Killen hade blåst 21st som på handpenning plus ett mörker tal som inte vågat/skitit i att anmäla.