Hjälp mig fort snälla!

Playb0y

Medlem
14 feb 2010
26
0
1
Stockholm
Hej!

Har en Skidoo MXZ 440 med 521,2cc motor.

Framför förgasarna så sitter det en halvrund skiva, antar att det är reedventilen. Ska den snurra hela varvet runt? min hoppar bara lite fram och tillbaka när jag drar runt motorn?

Vad gör man åt detta?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det är inga reedventiler på din motor.

Rotax 536, som din motor heter, är slidmatad. Det du ser är slidskivan, och den SKA snurra varvet runt, annars går den inte...

Mässingdrevet (Nr 20 på sprängskissen ovan) som driver slidaxeln, och sedermera slidskivan, har SANNOLIKT gått sönder för dig.

Ur med motorn, bort med svänghjul och tändplatta (avdragare behövs), vänd motorn upp och ner, dela motorblocket, och 'voilá', där har du ett trasigt drev.

Köp nytt, byt ut, skruva ihop.

Då du gjort det färdigt måste du skruva isär slidhuset, dvs huset som skivan snurrar i och kugga skivan rätt på axeln. Sök här på forumet, det finns instruktioner ang detta.

Sen ere klart!

Visst lät det enkelt?!!?

Ps. du kan ju öppna slidhuset först och kolla att axeln faktiskt "rappar" på drevet.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
ta lös förgasarna och sätt in fingret och håll i skivan litegrann och snurra på variatorn.
snurrar skivan inte då du snurrar på variatorn så har messingdrevet gått paj som bcool beskriver..

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Fan jag måste säga att både sprängskiss och bra förklaring på under en halvtimme är bra jobbat.

Och om du ska prova med fingret som muotkas säger, vilket inte är att rekommendera, passa dig noga för den där skivan är tunn och därmed rätt vass. Jag skulle tagit nå plaststav, varmlimspatron eller va som helst som inte blöder.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Fan jag måste säga att både sprängskiss och bra förklaring på under en halvtimme är bra jobbat.

Och om du ska prova med fingret som muotkas säger, vilket inte är att rekommendera, passa dig noga för den där skivan är tunn och därmed rätt vass. Jag skulle tagit nå plaststav, varmlimspatron eller va som helst som inte blöder.
vet inte om du har sysslat med dessa skivor, menar ju såklart inte att du skall kapa ditt finger. som vissa tror då.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
vet inte om du har sysslat med dessa skivor, menar ju såklart inte att du skall kapa ditt finger. som vissa tror då.
Jodå, vart utsatt för slidmatning när Formula 500an slutade starta.
Nej det tror jag inte heller, men tänkte på att kompen kan ju ge lite extra skjuts på skivan om man vrider för mycket och skivan hugger på drevet.
Menar att man kan aldrig vara nog säker :hello:

Playb0y

Medlem
14 feb 2010
26
0
1
Stockholm
Men jag tänkte på en sak, om jag vrider variatorn motsols, då hoppar skivan bara lite, men om jag vrider variatorn MEDsols då snurrar den hela varvet runt!

henkewfarnbo

Aktiv medlem
28 dec 2009
64
0
6
Sala
Den ska inte hoppa alls, inte åt nått håll. Skivan sitter på en splinad(svårt ord)axel och där borde det inte gå sönder alltså måste det vara mässingsdrevet som grabbarna redan berättat.

mach z 780

Medlem
11 nov 2008
40
0
1
orsa
min bror har samma fel på sin och det var messing drevet som var slut och det går inte att få tag på nytt drev har kollat överallt. det är väll om det går att importera

Playb0y

Medlem
14 feb 2010
26
0
1
Stockholm
Har slitit ur motorn nu och börjat riva ner den, dock får jag inte loss svänghjulet. körde med klo-avdragare, några tips?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Såhär:
1.Ta loss muttern, men inte helt, lämna kvar den på halva gängen
2.Sätt dit avdragaren och spänn upp. ORDENTLIGT.
3.Ställ ut skiten i kylan så att vevaxeln hinner bli ordentligt kall om det går att lösa. Annars inte.
4.Värm (elda inte upp spolarna innanför) på svänghjulet med gasol, eller hellre, gassvets. Låt svänghjulet bli ordentligt varmt, men inte tokvarmt. Använd sunt förnuft...
5.Om den inte sprättat lös ännu, ta en LÄTT hammare och knacka till på baksidan av avdragarbulten. Det är snärt som gäller, inte tyngd! Glöm släggan, du slår sönder vevlagren!

Lycka till...

Playb0y

Medlem
14 feb 2010
26
0
1
Stockholm
Okej, vad ska jag fästa avdragaren i? jag tog den lite tjockare plattan som satt utanpå svänghjulet, men den böjde sig bara. men får prova med värme!