Seriös handlare...?

Shepherd

Medlem
12 feb 2010
6
0
1
Skelleftehamn
Skulle köpa en Arctic F7 Black Widow -05 av Yngvessons maskin i Storuman idag. Hade gjort klart med skoterlånet via återförsäljaren i Storuman före jag åkte dvs. kreditkoll bl.a.
Enligt handlaren en äldre herre var skotern fin, bara en bit på skidan fattades. Lite små repor på huven kunde finnas. Helt ok tyckte jag.
Dock efter en närmare titt på skotern som var i riktigt risigt skick, trasig ruta, sprickor i boggie, sprickor i chassiet, spricka i variator, trasig handtagsvärmar brytare, bakre boggiefäste i chassiet var "fixat" då hålen trol blivit för stora med skruvade plåtar på båda sidor. När jag lyfte på läppen såg boggien allmänt skev ut i jämförelse med chassiet.

Jag skulle få nya infästningar till boggien bak med värde 1800 och en ny ruta. Svetsa sprickor skulle jag få göra själv. Jaha tänkte jag och skulle bara provköra den för att få ett sista intryck...
Det kändes som den nöp fast när man stannade och startade med ett kraftigt ryck följt av ett missljud som lät som drivaxelslagren var totalt väck!
Att den gick som ett ruttet lingon, helt stendöd upp till 5000 varv gjorde ju inte saken bättre...

Då bestämde jag mig för att kliva av affären. Säljaren hade ju undanhållit precis ALLT utom skidan...

Jag skulle få 500 kr för "besväret", en hel fredag åt he-e, 48 mil och 650 kr i soppa och 150 kr för släphyra. När jag gjorde klart att han borde ge mig 800 så blev jag i pricip utkastad ur affären med orden "försvinn härifrån!".

Min sista tanke var: Är detta ett seriöst företag..? Denna affär som säljer Arctic Cat har säkert de flesta hört talas om och kan behandla sina kunder på detta viset.
Hoppas ingen stackare råkar för för samma behandling som jag, eller skotern heller för den delen.

Någon som känner igen sig

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
Skulle köpa en Arctic F7 Black Widow -05 av Yngvessons maskin i Storuman idag. Hade gjort klart med skoterlånet via återförsäljaren i Storuman före jag åkte dvs. kreditkoll bl.a.
Enligt handlaren en äldre herre var skotern fin, bara en bit på skidan fattades. Lite små repor på huven kunde finnas. Helt ok tyckte jag.
Dock efter en närmare titt på skotern som var i riktigt risigt skick, trasig ruta, sprickor i boggie, sprickor i chassiet, spricka i variator, trasig handtagsvärmar brytare, bakre boggiefäste i chassiet var "fixat" då hålen trol blivit för stora med skruvade plåtar på båda sidor. När jag lyfte på läppen såg boggien allmänt skev ut i jämförelse med chassiet.

Jag skulle få nya infästningar till boggien bak med värde 1800 och en ny ruta. Svetsa sprickor skulle jag få göra själv. Jaha tänkte jag och skulle bara provköra den för att få ett sista intryck...
Det kändes som den nöp fast när man stannade och startade med ett kraftigt ryck följt av ett missljud som lät som drivaxelslagren var totalt väck!
Att den gick som ett ruttet lingon, helt stendöd upp till 5000 varv gjorde ju inte saken bättre...

Då bestämde jag mig för att kliva av affären. Säljaren hade ju undanhållit precis ALLT utom skidan...

Jag skulle få 500 kr för "besväret", en hel fredag åt he-e, 48 mil och 650 kr i soppa och 150 kr för släphyra. När jag gjorde klart att han borde ge mig 800 så blev jag i pricip utkastad ur affären med orden "försvinn härifrån!".

Min sista tanke var: Är detta ett seriöst företag..? Denna affär som säljer Arctic Cat har säkert de flesta hört talas om och kan behandla sina kunder på detta viset.
Hoppas ingen stackare råkar för för samma behandling som jag, eller skotern heller för den delen.

Någon som känner igen sig
undra om de va dom ja sålde en skoter åt (zr 500) hette nån där grubbsson eller nått sånt?

andreas500

Välkänd medlem
23 aug 2006
402
0
16
Hammerdal
fan va trist :( ja nog tror jag det är ett seriöst företag då dom hållit på sedan urminnes tider och är rätt kända.nån där kanske hade en dålig dag och d fick du tyvärr sota för som det verkar.

freestyler

Välkänd medlem
24 dec 2007
154
0
16
Tyvärr kan man ju inte lita riktigt på vad handlarna säger... Men man kan ju inte kräva att man ska ha 800:- Du borde vara glad att han erbjöd 500:-
Du fick väl inga pengar av han när du sa sådär?

grop

Välkänd medlem
Jag tycker att det var väldigt bra gjort att erbjuda dej 500kr i ersättning. Det var ändå ingen som tvingade dej att åka så långt för att titta på skotern. Men visst kan jag hålla med om att det var dumt från början att inte berätta hur skicket var.

Erik - RX1 GT

Välkänd medlem
14 mar 2009
118
0
6
Tycker du skall vara glad att du fick 500 :-, det har jag aldrig fått när man varit och tittat på bil, båt, vattenskoter eller snöskoter och jag sedan valt att hoppas av.

Men tråkigt när säljaren inte är seriös, men tyvärr det det ofta så.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Köpte min maskin av Bröderna Sundström i Laisvall.

Fy fasen vad bra service dom har.

Aldrig ett gnäll eller en suck om man säger till om någonting.

MVH L-O

Shepherd

Medlem
12 feb 2010
6
0
1
Skelleftehamn
Ja kanske han hade en dålig dag, vad vet jag? Av en handlare som undanhållit brister på skotern tycker jag att de ska stå för alla utlägg då jag själv inte gjort något fel förutom att lita på deras ord. Men pengarna skiter jag i egentligen, blev bara sur.
Det känns värre att ha kastat bort en hel dag på ingenting...

Ja Beretta, det finns handlare som verkligen bryr sig om sina kunder. Man ska inte dra alla över ett bigjump=)

Bara att jaga vidare då, snart är vintern slut och andra ha begär dyker upp... Det kostar att ligga på topp=P

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Jag bor i samma samhälle som Yngvessons maskin. Då jag hade min f5a och va där ganska ofta så tycker jag alltid dom varit trevliga, har inget negativt at säga om dom personligen.

Kanske bara va en extremt dålig dag för honom eller så kanske han insåg att du hade rätt och att han missat de och blev på lite sämre humör?

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Köpte min maskin av Bröderna Sundström i Laisvall.

Fy fasen vad bra service dom har.

Aldrig ett gnäll eller en suck om man säger till om någonting.

MVH L-O
Själv har jag upplevt precis motsatsen när det gäller dem. Farsan skulle köpa skoter av dem och åkte då dit en lördag, med pengar färdigt i kontanter, för att köpa en skoter.

Då han kommer dit hittar han någon som står och svetsar i ett släp, så han går dit och väntar på att han ska bli klar. Efter säg... 5 min, slutar han äntligen svetsa och frågar med en sur ton "vad han vill för nåt då". Farsan förklarar sitt ärende och får till svar att "ja de begagnade står där ute", sedan fäller han bara ner svetsvisiret och fortsätter svetsa :)confused:). Jaha, tänker min far och går ut för att kika på skotrarna. Han hittar ett gäng översnöade skotrar och letar ut en intressant modell. Han sopar av den och inspekterar den (notera att killen fortfarande inte kommit ut för att assistera farsan eller berätta något om skotern, utan han står kvar och svetsar, helt obrydd) och går sedan in för att be om att få provköra den. Samma väntan igen, 5 minuter går innan svetskillen behagar sluta svetsa. "Ja, nyckeln är där...", sedan ÅTERGÅR HAN TILL SVETSNINGEN. Vid det här laget lessnar farsan på hela situationen och åker därifrån.

Samma dåliga service i påskas då vår Venture skar... Jodå, de skulle komma och hämta den till veckan, sa de. En vecka gick.... Farsan ringde och hörde vad som hänt, "vi kommer till veckan" lät det. Ännu en vecka gick, skotern stod kvar. En vecka till gick, skotern stod kvar. Efter säkert ett tjugotal samtal och två-tre månader utan att något hände lessnade vi och skickade den till NTC. :tsk:

Nej, jag kommer aldrig köpa så mycket som ett TÄNDSTIFT från de där klåparna. Tacka vet jag NTC, där får man fin service, snabbt och väl utfört arbete, och en allmänt roligare upplevelse.

Shepherd

Medlem
12 feb 2010
6
0
1
Skelleftehamn
Ja hur underligt det än verkar så var det en hel del jobb som krävdes på den maskinen innan den ö.h.t. skulle ställas in i saluhallen. Var nog som du sa Camo, att glasögonen på han satt på sne när han besiktade maskinen...