Skrammel i vaxelladan pa en ET410TR Enticer 1995? Hjälp!

janozbananoz

Medlem
1 feb 2010
8
0
1
Hej alla,
Har precis köpt en 1995 Enticer ET410TR. Funkade bra vid provkörningen men igår när jag för första gången tryckte gasen i botten (vid mycket låg fart) så skramlade det till utav h-e i växellådan. Lät som ett kedjerassel möjligen? Den stannade direkt. Ingen drivning alls. Slog av motorn, testade att växla fram-back-fram några gånger. Testade igen framåt - samma resultat.
Testade sen att backa och då funkade växellådan igen! Lade sen i växeln framåt och då fungerade även det... Hmmm.
Det här kändes ju inte bra - nån som har några tips? Kollade på sprängskissen av växellådan som finns på nätet men jag fick dessvärre inte nån manual med så jag vet inte var kedjejusteringsskruven sitter, vad oljenivån skall ligga på, vilken olja det skall vara eller var dräneringspluggen sitter eller mm.
Alla tips mottages med stor tacksamhet!!
Thx!
/janne

janozbananoz

Medlem
1 feb 2010
8
0
1
Jo, det känns som en klart bra idé. Har ännu inte hunnit sticka in huvudet under huven och kolla ordentligt. Är det nåt man skall tänka på? Nåt speciellt steg som skall göras före nåt annat?

janozbananoz

Medlem
1 feb 2010
8
0
1
Well, tog isär och tittade efter. Inget trasigt. Troligen var det bara en dåligt spänd kedja. Puh!

Man är ju tacksam för att man köpte en Yamaha. Bra konstruktioner på det mesta verkar det som.

sdljono

Medlem
31 jul 2012
6
0
1
Sundsvall
Hej
Ser att ni har Enticer (eller har haft)
Vilken skruv tar jag lös för att tömma oljan i kedjehuset?
Och hur mycket fyller jag sedan på?
Går det att se oljenivån någonstans, jag har ingen sticka på påfyllningslocket?
/Josef