Mxz varvar dåligt

Fredde999

Medlem
28 jan 2010
10
0
1
Söderhamn
Hej! Jag har en Mxz 600 -99 som varvar dåligt. Den går bra upp till 7000 varv sen låter det som en varvstopp och den varvar inget mer. Jag har gått igenom avgas portarna och hittade inget där. Den är för övrigt mycket lättstartad och går bra på tomgång ect, det är bara att den typ "blöddrar" när den kommer upp i 7000 varv. Någon som vet vad det kan vara för fel? Mvh/Fredrik

Fredde999

Medlem
28 jan 2010
10
0
1
Söderhamn
Det vet jag tyvärr inte. Jag köpte den så här, såg att ena avgasporten satt upp och ner när jag va och kika på den. Själva dräneringshålet va uppåt men nu har jag fixat till det. Jag trodde ju att det va det som gjorde att den inte gick som den skulle men jag hade fel. Men själva skeden eller avgasporten va vänd åt rätt håll inne i cylindern iaf.

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Det vet jag tyvärr inte. Jag köpte den så här, såg att ena avgasporten satt upp och ner när jag va och kika på den. Själva dräneringshålet va uppåt men nu har jag fixat till det. Jag trodde ju att det va det som gjorde att den inte gick som den skulle men jag hade fel. Men själva skeden eller avgasporten va vänd åt rätt håll inne i cylindern iaf.
Okey! Kolla stiften hur dom ser ut om du kanske får för mycket bensin på fullgas! ? Sen ska du även kolla reedventilerna för min gick bra upp till 6000 sen gick den dåligt då dom va dåliga!

andrieas

Välkänd medlem
27 jul 2009
118
0
6
Piteå
prova rengör förgasarna, kan du ha sliten rem?, ställ om i variatorn så den varvar mera, de fick jag göra

Fredde999

Medlem
28 jan 2010
10
0
1
Söderhamn
Jag kikade på reedserna ikväll men såg inga synliga deffekter på dom. Dom va hel och dom glipade inget. Det går inte att klicka om sekundär variatorn på min, den kanske är för gammal? Hade en -02 innan och den gick det att göra så på. Remen som sitter på är relativt ny. Ska kika på förgasrarna imorgon och se om det är nåt som sitter igen. Mvh

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Jag kikade på reedserna ikväll men såg inga synliga deffekter på dom. Dom va hel och dom glipade inget. Det går inte att klicka om sekundär variatorn på min, den kanske är för gammal? Hade en -02 innan och den gick det att göra så på. Remen som sitter på är relativt ny. Ska kika på förgasrarna imorgon och se om det är nåt som sitter igen. Mvh
Det är på primären du ändrar.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
890
113
Kramfors
Hej! Jag har en Mxz 600 -99 som varvar dåligt. Den går bra upp till 7000 varv sen låter det som en varvstopp och den varvar inget mer. Jag har gått igenom avgas portarna och hittade inget där. Den är för övrigt mycket lättstartad och går bra på tomgång ect, det är bara att den typ "blöddrar" när den kommer upp i 7000 varv. Någon som vet vad det kan vara för fel? Mvh/Fredrik

Prova rycka lös slangarna från förgasarna till dpm boxen (höldbestyckaren)

Du "kan´" fått knas i den automatiska hödregleraren Kolla om den varvar bättre genom att dra lös slangarna från förgasarna (vacumslangarna)då ska den få max soppa och gå nästan riktigt ivf. Men kör inte längre sträckor på det viset för jag vet inte hur just den boxen funkar. Kan tänklas att den får för lite soppa i något reg med slangar helt lösa så deet kan vara skadligt i längden.

Fredde999

Medlem
28 jan 2010
10
0
1
Söderhamn
Är det dpm på en -99? Kom inte det -02? Sen har jag märkt nu att den går som den ska när man nyss har börjat köra sen efter 5-10 min börjar felet uppstå. Låter ungefär som att den blöddrar och varvar max 7000 och innan den börjar gå dåligt ligger max varvet på 8000. Låter som något elektriskt?