Rotax 440 -05 Blöddrar.

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Har frågat flera stycken och de kör med 20 på lågfart och 310 på huvud och nålen näst längst ner ( clips näst längst upp ). Så då stoppade jag i det och den går bra tills halvgas då börjar den blöddra riktigt mycket, gasar jag fullt blöddrar den ner sig och dör och startar efter 7-8 drag istället för ett ( SUR ).



Bränslepump fungerar.
11 i komp båda cylindrarna.
Fin gnista i båda stiften.
Helt rena förgasare.
Ny bensin och värre modell av motorex olja.
Fräsha stift.



Hur kan detta komma sig?



Tacksam för svar / Jesper
 
Last edited:

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Har frågat flera stycken och de kör med 20 på lågfart och 310 på huvud och nålen näst längst ner ( clips näst längst upp ). Så då stoppade jag i det och den går bra tills halvgas då börjar den blöddra riktigt mycket, gasar jag fullt blöddrar den ner sig och dör och startar efter 7-8 drag istället för ett ( SUR ).
kör 22.5, 310 och nålen näst längst ner lika som dig och luftskruven på ett varv ut, har ett blödder område vid 6000 varv men det ger inge bogg och det känns bra att ha där efter några fullgasrepor för kylning men på full gas sjunger den ut riktigt, nån bra idé har jag inte förutom att kolla stift å prova bestycka ner. bromsbänk skulle ju vara roligt att besöka också och kolla hur blandningen verkligen ligger till.
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Sv: Re: Rotax 440 -05 Blöddrar.

kör 22.5, 310 och nålen näst längst ner lika som dig och luftskruven på ett varv ut, har ett blödder område vid 6000 varv men det ger inge bogg och det känns bra att ha där efter några fullgasrepor för kylning men på full gas sjunger den ut riktigt, nån bra idé har jag inte förutom att kolla stift å prova bestycka ner. bromsbänk skulle ju vara roligt att besöka också och kolla hur blandningen verkligen ligger till.

Tack för info! Men jag förstår inte hur min kan gå så jätte fel när andra med lika inställningar fungerar klockrent?

För det är lixom inte lite den blöddrar utan den tvär dör.
 

Bystedt

Välkänd medlem
13 dec 2009
142
0
6
Finland
min går jäkligt bra nu och jag har 330 main 25pilot och nålen näst längs ner..låter väll lite fett men efter att ha kollat stiften nu så har dom bra färg..

men har en tendens att släcka stift om man gasar för snabbt när den e kall..
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
min går jäkligt bra nu och jag har 330 main 25pilot och nålen näst längs ner..låter väll lite fett men efter att ha kollat stiften nu så har dom bra färg..

men har en tendens att släcka stift om man gasar för snabbt när den e kall..

Jag prövade den bestyckningen förut här faktiskt, Gick okej på lågfarten sen balla det ur vid halv till fullgas som vanligt igen. Precis som att man skulle köra utan munstycke...
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Den är väldigt tyst för att vara en 440, skulle det kunna av slutburken/ljuddämparen som är tät på något vis? Har orginal!
 

Bystedt

Välkänd medlem
13 dec 2009
142
0
6
Finland
okej..har faktiskt ingen aning hur mycke dom ska varva..men min varvar över 8000..nån som vet hur mycket dom ska varva?

konstigt då andra maskiner går med den bestyckningen..

min hade blödder när man körde på låga varv länge, så när man drog fullgas så blöddra den lite innan den varva ut..hade då mineral olja i, nu kör jag på Mobil 1 helsyntet racing olja, å då försvann allt blödder..vet inte då om det var nått annat skumt me den el. om det bara berodde på oljan..
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
okej..har faktiskt ingen aning hur mycke dom ska varva..men min varvar över 8000..nån som vet hur mycket dom ska varva?

konstigt då andra maskiner går med den bestyckningen..

min hade blödder när man körde på låga varv länge, så när man drog fullgas så blöddra den lite innan den varva ut..hade då mineral olja i, nu kör jag på Mobil 1 helsyntet racing olja, å då försvann allt blödder..vet inte då om det var nått annat skumt me den el. om det bara berodde på oljan..
8600 på fullgas har ja hört nåt om att de ska varva? Ja jag kör också helsyntet! Kör på det en härifrån kört på sm med vässad maskin så det ska då vara rikig olja!

Ingen annan som vet något om detta problem`? Eller äre bara att slänga i minsta munstyckena man har å köpa ny motor om det rasar?
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
8600 på fullgas har ja hört nåt om att de ska varva? Ja jag kör också helsyntet! Kör på det en härifrån kört på sm med vässad maskin så det ska då vara rikig olja!

Ingen annan som vet något om detta problem`? Eller äre bara att slänga i minsta munstyckena man har å köpa ny motor om det rasar?
nå håll koll på stiften iaf.