Bad news, Gördalen - "Skotern kan förbjudas"

E

ejwbegysv

Sv: Bad news, Gördalen

Bara upp till kamp...

För inte så länge sedan fick Boende i byn Lillådalen (6km från Gördalen) se Länstyrelsen sätta upp skoterförbudsskylltar helt plötsligt, utan at tens prata med de boende på orten.. Nu måste dom ta släpvagn till skoterleden... i en by på ca 10 fasta boende!
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Sv: Bad news, Gördalen

Käftsmällen du pratar om kommer att drabba oss alla till sist, gå med i er skoterklubb så påverkar ni!!!

Det är fan att dom som bestämmer oftast aldrig satt sin fot där dom reglerar...

Dyker det upp en protestlista så räkna med mitt namn där!!!

Helt utanför men:
Tänk om denna diskussion kom om alla båtar i skärgården...
 
E

ejwbegysv

Sv: Bad news, Gördalen

Följande reservat finns i dagsläget i Älvdalens kommun :


Alla markerade områden är någon form av förbudsområde :
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Bad news, Gördalen

Bara upp till kamp...
Finns ju en diger lista med Topics runt detta rent allmänt här på forumet och nog börjar det vara dags att pinna denna viktiga diskussion så den alltid ligger på första sidan.

Myndigheterna jobbar efter en långsiktig plan som tyvärr är svår att stoppa, i förlängningen rör det inte bara Gördalen utan hela skotersverige, grundstommen för "fjällänen" finns att läsa i bl a det Länsgemensamma Fjällprogrammet från 2005 www.w.lst.se/upload/8637/gemprog.pdf .

Fjällprogram för Dalarna och övriga län finns via www.glesbygdsverket.se/site/Textversion.aspx?id=10288 .
En hastig genomläsning ger vid hand att Dalarna tillhör de som i utredningsarbetet har den hårdare tonen gentemot skoteråkning jämfört med övriga län.

Beslutsmässigt bidrar dessa som underlag säkert till 2015.

Det som nämns i Gemensamma programmet om skoter är inte mycket mer än nedanstående utdrag:

[FONT=TimesNewRoman,Italic][FONT=TimesNewRoman,Italic]Kommunala regleringsområden för skotertrafik och skoterledsavgift[/FONT][/FONT][FONT=TimesNewRoman,Italic][FONT=TimesNewRoman,Italic]


[/FONT]
[/FONT]
  • Regeringen bör genomföra föreslagna regeländringar för naturvårdsvakter så att annan än polisen kan utöva tillsyn i kommunala regleringsområden för skotertrafik.
  • Behovet har framförts bland annat av Fjälldelegationen. Samtliga länsstyrelser anser det dessutom angeläget att införa någon form av generell skoterledsavgift.
  • Kanalisering och styrning av skotertrafik är viktig i arbetet med hållbar utveckling i fjällen.
Inte ett ord runt infrastrukturella åtgärder för skoterturismens utveckling t ex.

Att påverka nu kan vara svårt men måste ändock göras med alla medel, t ex har det länsgemensamma fjällprogrammet komit till efter en hel del länsvis arbete (uppdraget kom från den föregående regeringen ursprungligen).

Det kan vara av intresse att på lokal länsstyrelse söka efter de remissvar som varit under denna process, där har/skall även skoterintressen på bred front varit delaktiga i remissvarvet, brist på intresse och framåttänkande 2004/2005 har lett till dagens situation
Dock härrör det några år tillbaka då negativ fokus fanns på högkamsmattor, klättring osv även hos/i våra skoterorganisationer trånga krets.

Men , precis som du säger "ejwbegysv" nu börjar det vara dags för upp till kamp" mot detta från både våra organisationer (om de nu inte redan spelar under täcket med fienden.....)som från skoterpressen.
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Bad news, Gördalen

Det är bara att "Spotta i nävarna" och börja jobba mot detta.
Och sagts tidigare detta är inte en unik engångshändelse, utan finns massor av exempel som visar på ett samband.
Och då skiter man om man slår undan fötterna på några "Envisa fjällbor".

Vi ställdes i en liknande situation för ett par år sedan när Naturvårdsverket, med stöd av SNF lokal avdelning i A-jaur, försökte skapa en nationalpark av ett redan befintligt naturreservat (Reivo).
Vi engagerade alla olika intressegrupper och föreningar, det var alltifrån jägare, politiker, samer mm. som tillsammans bildade en stor och stark opinion mot dessa planer. Därför lyckades vi stoppa dessa planer (tillsvidare).

Varför jag skriver tillsvidare, är för att NV fortfarande inte har släppt nationalparksplanerna.
Men man kommer inte gå emot en stark lokal opinion, men samtidigt säger man att, vänder opinion så dammas planerna av på nytt.

Så det är som Lynxfun menar, allt detta är en process från myndigheterna, där man arbetar mot stora inskränkningar i vårt motoriserade friluftsliv.
Så det gäller att vi är på tårna och aldrig slappnar av, för som sagt, när vi minst anar det, så slår dom till.
Vårt enda vapen är att visa en stark och enad lokal opinion mot alla former av inskränkningar, för det rör oss alla som lever och verkar i dessa områden.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Sv: Bad news, Gördalen

tkr man kan göra vattenreservat av hela stockholms skärgård.....:)

nee men visst är de förjävligt..är på tal om skoterförbud här uppe oxå..i riksgränsen bland annat (kommunens lätt bästa skotermarker för dom som gillar friskluft och natur..samt mkt fina "spots" osv:) kan som själv inte förstå vad problemet är? vad gör de om ett par ungdommar far upp på fjället med skotern? är ju inte precis att man kör sönder bergrunden?=) mer bergrunden som slår sönder skotern liksom..nee men.de ja menar är väl..finns väl förbannat mkt viktigare saker å ta tag i?.. lägga energin på att kanske fixa våra HELT galet värdelösa vägar osv som orsakar mer skada och miljöförstöring än en grupp människor på nåra tusen bara som kör skoter i snitt kanske 3-400mil per ÅR..medans snittet på traffiken på vägarna är kring 6000 kanske?.....kanske mer? för ja antar att de i slutändan är ett sätt för LILLA sverige att försöka rädda världen medans kina och japan spyr ut mer avgasare och skit än hela europa tsm..

börja engagera er i viktigare ärenden istället för skotervärlden politikp**kon.:)
 
4

426H

Sv: Bad news, Gördalen

Frågan är vad som kan göras? Syftet med "Länsgemensamt fjällprogram" från 2005 som Lynxfun länkar till ovan, är trots allt att visa förutsättningar för hållbar utveckling, inte avveckling.
Sen är det massa delmål tex
-effektivare energianvändning vid transporter
-bevarande av biologisk mångfald
-osv
Jag tror att vi måste visa för myndigeterna att det vi håller på med inte strider mot dessa mål. Tex att våra skotrar idag är mycket mer energieffektiva jämfört med för bara några år sedan (tack vare avkaskrav i usa), att skoterkörning på snötäckt mark i fjällområden inte påverkar den biologiska mångfalden mer än tex fjällvandring på sommaren. osv. osv.

Frågan är ju om vi har resurser att göra detta? I USA har ju skotertillverkarnas branschorganisationer bekostat en hel del utredningar för att motbevisa miljölobbyns påståenden om tex skotertrafikens påverkan på vilda djur mm. I sverige har vi ju inga tillverkare längre, åtminstone inte någon som har pengar över. :)
En stark lokal opinion kan ju fungera också, men det verkar ju ha fungerat dåligt tex i dalarna.
Sen kan man ju visa på lokala konsekvenser av parkerna också, hur har det gått för det tidigare skoterparadiset Morbäckssätern sedan man spärrade av det intilliggande Fulufjället för all skotertrafik? Har utvecklingen gått bättre eller sämre än liknande byar där skoteråkning på omkringliggande fjäll fortfarande är tillåtet? Hur har stugpriserna utvecklats osv.

Jag är en smula pessimistisk, tyvärr verkar miljölobbyn ha infiltrerat länsstyrelserna ganska framgångsrikt.
 
E

ejwbegysv

Sv: Bad news, Gördalen

Det gäller nog att synas, Samla ihop 2000 skotrar i Påsk och ställ dom ihopkedjade på riksväg 70 när skidturisterna ska upp till fjälls...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Bad news, Gördalen

Frågan är vad som kan göras?
För att inte säga måste göras!

Nu är ju de länsvisa fjällprogrammen rätt heltäckande över ett brett område men jag ser när jag tittat på Norrbotten att de samverkansgrupper man haft under arbetet med framtagning till övervägande del inte har direkta intressen i den fria skoteråkningen, enda direkta kopplingen är Snofed men bara som deltagare i fjällsäkerhetsrådet och SNOFED var ju inte 2005 intajmat på att fullt ut bevara den fria åkningen, kan ju vara samma sak i andra län.

Sedan har man i Norrbotten för att uppfylla den demokratiska processen haft ett sk taktiskt remissvarv ut till både enskilda och en del fjällnära skoterklubbar och näringsidkare mfl, utsänt 30 juni 2005 med svar senast 2005-09-15, semester samt älgjakt tar ju en del av den tiden så svaren vart säkert därefter.
Dock, de finns på varje länsstyrelse, 50 kr för 1:a 10 kopiorna och sedan 2 kr per kopia.

Jag hade dock gärna sett snöskotern inarbetad och nämnd i texter typ denna i fjällprogrammet t ex:
"Infrastruktur: Den fysiska infrastrukturen ska utvecklas på ett sätt som gynnar tillväxt och utveckling av växande branscher i kommunen.
Infrastrukturen ska öka tillgängligheten till kommunen och regionen på ett varaktigt sätt."

Bl a glesbygdsverket lämnade en del öppningar i sitt yttrande över fjällprogrammet när det gällde att ta hänsyn till motverkande krafter för utvecklingen
Glesbygdsverket

Yttrande över länsgemensamt fjällprogram 2005
2006-01-12
Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet har översänt remissutgåva av länsgemensamt fjällprogram 2005 för yttrande. Glesbygdsverket lämnar följande yttrande:

Glesbygdsverket anser att det är ett bra initiativ att försöka ta ett samlat grepp över fjällområdenas förutsättningar för hållbar utveckling. En generellt intressant fråga är hur olika bevarandeintressen kan bidra till sysselsättning och regional utveckling. I fjällområdena, liksom i skärgården, finns kanske särskilt tydliga målkonflikter mellan exempelvis värdefulla natur- och kulturvärden och olika näringars verksamheter. Detta motiverar ett särskilt fördjupningsarbete för en samlad utvecklingsinriktning för fjällområdena ur ett hållbarhetsperspektiv, även om detta arbetssätt också bör vara användbart även för andra områden utanför fjällområdena.

Förslaget skulle dock vinna på ännu mer av analys och beskrivningar av fjällområdenas tillväxtmöjligheter, särskilt för de områden som saknar egen tillväxtkraft. Exempelvis genom att diskutera olika möjligheter, och kanske exemplifiera olika sätt, att ”göra affärer” av värdefulla natur- och kulturvärden.

Även om fjällens förutsättningar är speciella, är det viktigt att planeringen för dessa områden inte isoleras från annan kommunal och regional planering. I kommunala sammanhang är översiktsplanerna ett naturligt instrument att hantera denna typ av frågor, liksom det bör vara naturligt att den samlade inriktningen för en hållbar utveckling för fjällområdena ingår i de regionala utvecklingsprogrammen, liksom i delar i de regionala tillväxtprogrammen. Fjällprogrammen bör kunna ses som fördjupningar inom ovan nämnda program. Glesbygdsverket anser att denna ansats, med områdesvisa fördjupningar för även andra geografiska områden, bör användas även i andra sammanhang exempelvis i framtagandet av de regionala utvecklingsprogrammen.
Det gemensamma fjällprogrammet tar upp ett antal förslag till fortsatta insatser och åtgärder som i stora delar är positiva.



Nu är det ju inget att göra åt historien utan vi är där vi är, det som skulle behövas är "nationell samling" för att aktualisera ämnet och göra vår röst hörd på stor bredd så även våra organisationer företräder oss den "moderna skoteråkaren".

:):):)
Tänk om det inför Nationella Snöskoterrådets Forum i Luleå 18-19 mars genomfördes en budkavle per skoter där det samlas namnunderskrifter mm och avslutas med ett skotertåg om xxxx antal skotrar vid överlämnande till berörda.
(Sammanfaller väl i tiden med en långresa som planeras med testmaskinerna...
.;))
 
E

ejwbegysv

Sv: Bad news, Gördalen

http://mobil.svt.se/2.33557/1.891274/unik_matstation_mitt_ute_i_vildmarken&lid=aldreNyheter_363758&lpos=rubrik_891274


Länsstyrelsens Lars Hedlund vid den nya väderstationen som ska mäta klimatpåverkan.

Unik mätstation mitt ute i vildmarken
Publicerad 23 augusti 2007 - 11:45
Uppdaterad 23 augusti 2007 - 12:14



Dalarnas tystaste plats mitt i vildmarken bland fjällen i nordvästligaste hörnet av länet har blivit rena forskningsstationen. Där har en unik väderstation byggts upp och forskarna ska på allvar undersöka hur klimatförändringarna slår mot Dalarna.

Se video
Den i dag öde fäboden Röskåsen ligger i väglös terräng alldeles intill norska gränsen i skuggan bakom Dalarnas näst högsta fjäll Härjehogna. Här mitt i vildmarken i ett av länets största naturreservat Drevfjället ska den globala uppvärmningen undersökas. En unik högteknologisk klimatstation har precis monterats upp av länsstyrelsens miljöforskare.

Den mäter temperatur, har en datalogg för 15 olika instrument, regnmätare, och mätare för vindriktning och vindhastighet. Förutom vädret så ska också allt annat i miljön granskas. I en ruta på fem gånger fem kilometer ska fåglar, andra djur, träd och växter undersökas in i minsta detalj.

- Det viktigaste är att mäta temperaturen, som man ju nu tror är på väg att förändras och bli betydligt varmare. Då måste vi mäta temperaturen också häruppe vid trädgränsen. För idag är det så att temperaturmätningar sker bara långt ner i dalgångarna,och där är det alltid mycket kallare, säger Lars Hedlund, miljövårdshandläggare på länsstyrelsen.

Här finns också sedan en tid speciell mätutrustning som räknar alla som vistas i reservatet, och till och med allt ljud i omgivningarna ska spelas in. Ljudmätningarna har redan pågått under en tid, och det står redan klart att det här troligen är Dalarnas tystaste plats. Trafikflygplan kan störa lite grann men snöskotrarna under vintern stör väldigt lite.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Bad news, Gördalen

...att skoterkörning på snötäckt mark i fjällområden inte påverkar den biologiska mångfalden mer än tex fjällvandring på sommaren. osv. osv.
Jag tror nog att myndigheterna mer än väl känner till att snöskotern inte är det som sliter ut fjällvärlden.
Man har ju utrett detta tidigare, bland annat genom LST/BD. Finns dokumentation som visar på detta.
Men visst så ska vi nyttja sådan fakta, när argument från skoterhatarna som visar motsatsen tas fram.

Men den enda egentliga anledningen till att man jobbar för att få bort snöskotern, är för att det ska vara tyst i fjällvärlden (och helst även på övriga ställen). Och detta är inte för att djuren blir hörselskadade, utan enbart för att några få människor inte kan tåla att snöskotern är här för att stanna både som nöjes- och rekreationsfordon och att man blundar för att småbyar i skuggan av stora fjällannläggningar har snöskotern som enda egentliga turistnäring vintertid, som i många fall är livsnödvändig, då sommarturismen inte tillnärmesevis är lika inkomstbringande.

Lite off-topic, såg någonstans i dessa Vargdebattstider, att världens största vargstam finns i Yellowstone nationalpark, "Trots" att man där tillåter viss snöskotertrafik. :hmmmm:

Det gäller nog att synas, Samla ihop 2000 skotrar i Påsk och ställ dom ihopkedjade på riksväg 70 när skidturisterna ska upp till fjälls...
Detta vore en otrolig manifestation, där företrädarna för turistbyarna får utala sig direkt i rikspressen, givetvis med stöd av alla skoterturister.
Där man framför behovet och kravet på en öppen fjällvärld för alla !
Detta för att inte turistnäringen ska braka ihop. För det är ju investerat massor av pengar och eget arbete i detta redan, många som kanske tagit lån.

Påtalar man detta i dessa arbetslöshetstider, så tror jag att, ingen ansvarsfull politiker pratar bort sådana argument.

Så lokalt för Gördalen så tror jag på en massiv folklig uppslutning.
Även om byn kanske inte har så många fast boende, så lär det väl ändå finnas människor med en stark anknytning till bygden.
För detta drabbar ju vad jag förstått inte bara näringarna knytna till snöskotern, utan även jakten och fisket.
Med dessa 3 "Hörnstenar" som man vill begränsa, så känns de precis som man trampat rakt in i folksjälen, hos den envise och tjurige norrlänningen !;)
Så det borde ju gå ganska så lätt att samla styrkorna till strid.:fencing:

För att inte säga måste göras!
Jag hade dock gärna sett snöskotern inarbetad och nämnd i texter typ denna i fjällprogrammet t ex:
"Infrastruktur: Den fysiska infrastrukturen ska utvecklas på ett sätt som gynnar tillväxt och utveckling av växande branscher i kommunen.
Infrastrukturen ska öka tillgängligheten till kommunen och regionen på ett varaktigt sätt."
Ett bra exempel, som jag anser ska lyftas fram, även när man pratar med rikspolitiker, för jag förutsätter att lokal politikerna har förstått detta, även i fjällkommunerna i dalarna.

Lokalpolitikerna i Norrbotten har då förstått detta, tyvärr så blir man ändå överkörd ibland (Kiruna)

Tänk om det inför Nationella Snöskoterrådets Forum i Luleå 18-19 mars genomfördes en budkavle per skoter där det samlas namnunderskrifter mm och avslutas med ett skotertåg om xxxx antal skotrar vid överlämnande till berörda.
(Sammanfaller väl i tiden med en långresa som planeras med testmaskinerna....;))
Vore en kanongrej, inte då bara för Gördalen, utan för hela SkoterSverige.
 
4

426H

Sv: Bad news, Gördalen

Jag tror nog att myndigheterna mer än väl känner till att snöskotern inte är det som sliter ut fjällvärlden.
Man har ju utrett detta tidigare, bland annat genom LST/BD. Finns dokumentation som visar på detta.
Jo, man får ju hoppas det. Men alla verkar inte känna till det, landshövdingen i jämtland tex. :afraid: :frusty:
http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.855727
Men låt oss hoppas att förnuftet segrar.

Men den enda egentliga anledningen till att man jobbar för att få bort snöskotern, är för att det ska vara tyst i fjällvärlden (och helst även på övriga ställen). Och detta är inte för att djuren blir hörselskadade, utan enbart för att några få människor inte kan tåla att snöskotern är här för att stanna både som nöjes- och rekreationsfordon och att man blundar för att småbyar i skuggan av stora fjällannläggningar har snöskotern som enda egentliga turistnäring vintertid, som i många fall är livsnödvändig, då sommarturismen inte tillnärmesevis är lika inkomstbringande.
Jo, så är det nog. Och tyvärr verkar det vara många av dessa personer som är inflytelserika.

Vore en kanongrej, inte då bara för Gördalen, utan för hela SkoterSverige.
Ja, det vore ju absolut värt att offra några semesterdagar för! :biggrin1:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Bad news, Gördalen

Jo, man får ju hoppas det. Men alla verkar inte känna till det, landshövdingen i jämtland tex. :afraid: :frusty:
http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.855727
Men låt oss hoppas att förnuftet segrar.
Ni får skicka hon denna redovisning angånde terrängkörning i fjällvärlden
http://www.bd.lst.se/publishedObjects/10000909/13-2007terrangkorn_i_fjallen_korrslutv_070918.pdf

Poängtera punkten 8.7 på sidan 21, här påvisar utredaren (Ronny Edin) vad som orsakar dom egentliga markskadorna i samband med Terrängkörning i svenska fjällvärlden.
Var själv på ett Snofedmöte för ett par år sedan där Ronny presenterade hela utredningen. Han sa då att det stora problemet med markskador i fjällen, inte var av snöskotrar, utan var i stort sett knutet till all verksamhet som bedrivs på icke snötäckt mark, mao barmarkstiden.
Och han sa att detta känner även beslutsfattarna hos NV till.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Bad news, Gördalen

Alla skoterklubbar borde samla egna exempel på hur verkligheten ser ut, angående markskador från Snöskoteråkning vs. Fotvandring.
Nog för att dom flesta styrande säkert redan känner till detta, men det finns även "Gräsrötter" hos våra motståndare som sprider lögner angående detta.
På våran hemsida har vi lagt ut några lokala kort från verkligheten.
Finns några andra klubbar som gjort likadant, men om alla gjorde detta,
vilken bra bildbank som kunde skapas.
Då är det svårt att framföra markslitageargumentet för att få bort snöskotern.

Vandringsled Vittjåkk


Skoterled Vittjåkk
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Bad news, Gördalen

Jag tror nog att myndigheterna mer än väl känner till att snöskotern inte är det som sliter ut fjällvärlden.

Men visst så ska vi nyttja sådan fakta, när argument från skoterhatarna som visar motsatsen tas fram.
:fencing::phone::tape2::director::boxing:
Alla sakliga argument är ju tillåtna och ser man på belackarna från olika håll så går det ju att vrida och vända på dem åt alla håll, det måste vi också göra.

Idag pratar man t ex om att kanalisera barmarkstrafiken för bl a samerna då man konstaterat att ett gigantiskt slitage uppstått på många ställen.

När det gäller utsläppen kan jag garantera att, om offentlig och industriell verksamhet i skoterlänen hade bättre logistik internt/externt , iom detta även gjorde alla de åtgärder man kan göra med ekonomisk körning, varmhållning, kallstarter, tomgångskörning osv så skulle utsläppen minska betydligt mer än den totala skotertrafiken

Bara en synkning av trafikljus i större tätorter minskar utsläppen med gigantiska mängder både kort och långsiktigt.
:hmmmm2:
Nu blir det ju alltid retorik på hög nivå när olika intressegrupper ställs mot varandra så saklighet och fakta måste finnas i botten, fakta runt utsläpp finns även de att hitta hos våra länsstyrelser även om man inte ska betrakta utsläppen i lokalt perspektiv utan mer globalt.
Hursomhelst så finns inte mätskala tillräckligt liten för att få med skoteråkningen jämfört med andra fritidsnöjen typ gräsklippare, motorbåtar osv.
Ex från Norrbotten hur utsläppen fördelas (ur fjällprogram 2005):
Det regionala miljömålet är identiskt med det nationella som är den övergripande
målsättningen för Sveriges klimat som ska uppnås inom en generation:
Halten av växthusgaser i atmosfären skall i enlighet med FN:s ramkonvention för
klimatförändringar stabiliseras på en nivå som innebär att människans påverkan på klimatsystemet inte blir farligt.
Målet skall uppnås på ett sådant sätt och i en sådan takt att den biologiska mångfalden bevaras, livsmedelsproduktionen säkerställs och andra mål för hållbar utveckling inte äventyras.
Sverige har tillsammans med andra länder ett ansvar för att detta globala mål kan uppnås.
Detta miljömål berör fjällen i hög grad trots att koldoxidutsläppen som ökar växthuseffekten till största delen kommer från användningen av fossila bränslen i industrin, för transporter, elproduktion och uppvärmning i oråden utanför fjällområdet.
I Norrbotten kommer 80 procent av länets totala koloxidutsläpp från industrin och de kommunala värmeverken. Av dessa står LKAB-Kirunagruvan för 5 procent, Kiruna värmeverk för 2 procent och LKAB-Malmbergsgruvan för 1 procent åren 1995-1999.
Biltrafiken står för 11 procent och flygtrafiken för mindre än 1 procent.

Inga regionala delmål berör fjällområdet.

Dessa siffror från slutet 90 talet lever nog ännu hos en del politiker, det finns färskare siffror för respektive län att hitta, i alla fall sammanställt fram till 2007-2008 , de är lite mer detaljerade och även mer "statisticerade" (jo, rapande av statistik är ju lögn och förbannad dikt när det kommer ur en politikers mun då fakta, siffror och grafer kan vridas beroende på hur man presenterar dem).

Jo, man får ju hoppas det. Men alla verkar inte känna till det, landshövdingen i jämtland tex. :afraid: :frusty:
http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.855727
Men låt oss hoppas att förnuftet segrar.
Ytterligare ett exempel på att politiker inte är sakliga och uppdaterade utan går på något de läst eller hört någon gång tidigare, hennes åsikter i artikeln skulle stämma bättre i takt med tiden 2000-2005 och inte i mars 2009 då flertalet myndigheter och skoterorganisationer släppt detta osakliga tyckande.
Hon fikade nog efter kortsiktiga politiska poäng under första året av sitt värv.

Tur i oturen så är faktiskt miljöministern både klok och saklig för mellan raderna den 10 februari ifjol så var det en påtryckare till länen att släppa detta och låta Nationella Snöskoterrådet hantera det, de har ju representanter från alla inblanda parter.

http://www.bd.lst.se/publishedObjects/10000909/13-2007terrangkorn_i_fjallen_korrslutv_070918.pdf

Poängtera punkten 8.7 på sidan 21, här påvisar utredaren (Ronny Edin) vad som orsakar dom egentliga markskadorna i samband med Terrängkörning i svenska fjällvärlden.

Och han sa att detta känner även beslutsfattarna hos NV till.
Jo, Ronny har ju en viss pondus, han har säkert gjort sitt bästa för att lyfta fram fakta gentemot de andra i t ex Nationella Snöskoterrådet.
Även Håkan W som ordförande har ett bra inflytande och kontaktnät, dock är han VV karriärist med allt det innebär så det hänger på vad "those on the top" vill åstadkomma i det längre perspektivet.


Alla skoterklubbar borde samla egna exempel på hur verkligheten ser ut, angående markskador från Snöskoteråkning vs. Fotvandring.
:photo::photo:
Helt rätt, dokumentation både av vad man gör, hur man gör det samt hur det ser ut året runt bidrar ju bl a till delaktighet från medlemmar, skapar lokal förankring och därmed ett tryck mot myndigheter och politiker (som ju också består av många som är vanliga människor som också kör bl a skoter.)
Har man en gång fått en politiker att nicka gillande, helst i offentligt sammanhang har denne svårt att ta tillbaka det.

:attention::attention:
Hursomhelst så är det upp till kamp, lokala påfund berör i slutändan alla skoteråkare som värnar om den fria åkningen.
Tänk bara vilket ramaskri om/när det skulle beröra t ex skoteråkningen i Åkersjön med restriktioner typ Yellowstones om 4 T, begränsat antal maskiner inom ett visst område osv.
_

:hmmmm::hmmmm:_______________________________________________________
Kanske det är så att de som i kommersiella syften börjat med avgiftsbelagda ledsystem läst alla utredningar och dragit de rätta slutsatserna i förhållande till framtida beslut, då kommer de att sitta i ett gyllene läge att göra rejäl affär av det
 
S

StoxResearch

Here we go again! Dessa ständiga angrepp mot snöskoteranvändningen som vi känner den. Det finns folk som verkar drivas av ett fantastiskt hat mot allt vad snöskotrar, friåkning och även 2T heter. De hatar så till den grad att de tar till alla knep som finns för att stoppa allt eller åtminstone något av ovanstående: Lögner, överdrifter, köra över folk där de kan, mm. Vilka nackdelar förbud för med sig för individen, boende i området, regioner, eller tom landet som helhet saknar betydelse. Det måste ta slut!

Jag hejar på Snowmobile och alla andra att de tar krafttag mot allt sådant ofog. Heja! Heja!

PS. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Tänk på hur ni röstar. Det HAR betydelse för individens frihet!